Greii tehnologiei europene, Alcatel si Siemens, au transformat Romania intr-o platforma strategica a operatiunilor regionale. Ambele companii au mizat pe inteligenta inginerilor locali, dar modul in care aceasta este tradusa in venituri mai mari difera de la un competitor la altul.

“Orice inovatie este perceputa la inceput ca fiind SF”, explica Dan Bedros, presedinte-director general Alcatel Romania. Conduce compania inca de la infiintare, iar dupa 15 ani considera ca lucrul care-i face munca dificila este diversificarea accentuata a afacerii.


Competitorul sau, Adrian Baicusi, este director general al filialei Siemens in Romania de aproape trei ani. A preluat o companie care avea in momentul respectiv 600 de angajati si a dezvoltat-o pana la aproape 3.000, cat are in momentul de fata. “Provocarea noastra este sa facem din Siemens o firma romaneasca”, explica Baicusi. “Adica, sa nu fie perceputa neaparat ca o firma straina, germana.”


Ce au in comun cele doua companii? Exporta inteligenta romaneasca. La Siemens, majoritatea angajatilor lucreaza in dezvoltare de software. “Tot ce este senzor la un Porsche, Mercedes sau BMW se face la Timisoara, iar la Brasov tot softul pentru partea medicala si pentru nevoile companiei”, spune Adrian Baicusi. (Compania-mama se lauda, printre altele, cu o realizare inedita: este producatorul scannerului folosit de experti pentru analiza mumiei faraonului Tutankamon).
De cealalta parte, Alcatel isi trimite prin rotatie angajatii in tari din lumea intreaga. “Noi avem 300 de ingineri care lucreaza in 80 de tari. De ce? Pentru ca sunt foarte buni si sunt mult mai ieftini. Sunt supra-calificati”, spune Bedros. Strategia are, bineinteles, avantaje evidente si pentru filiala din Romania, deoarece acesti angajati se intorc acasa cu o experienta pe care nu ar putea sa o dobandeasca pe piata locala. “Eu am promovat de la inceput lucrul in afara tarii, pentru ca se obisnuiesc la nivelul de acolo. Cu cat ii dai angajatului sarcini mai dificile, cu atat el se formeaza mai bine.”


Insa Siemens prefera sa-si tina oamenii mai aproape de locul in care s-au format. “In general, mergem acolo unde este o baza importanta de absolventi de specialitate. E mai ieftin sa lucreze pentru Siemens in Romania decat sa lucreze pentru Siemens in Germania, unde costurile ar fi mult mai ridicate pentru companie”, explica Baicusi. El spune ca acesta este si motivul pentru care Siemens s-a extins la Iasi; Timisoara a devenit prea aglomerata, acolo fiind prezenti si Alcatel, si Oracle.

Oportunitati, dar si dificultati

Reteta succesului este aceeasi pentru ambii competitori: oamenii. “Pana la sfarsitul zilei, eu nu muncesc prea mult. Ei sunt cei care vin cu idei. Managerul trebuie sa-i tina uniti”, spune Baicusi. De cealalta parte, Bedros vorbeste si de viziunea pe termen lung. “Altfel, am fi toti la fel”, explica el.
Fiind una dintre cele mai vechi companii in Romania, operatiunile Siemens s-au diversificat atat de mult, incat pana si managerului sau ii vine greu sa defineasca rapid si exact activitatea de baza. “In cazul Siemens, aceasta este in mare parte reprezentata de industria electrotehnica”, spune Baicusi. “Orice domeniu pentru care avem produse ne intereseaza. Obiectivul meu personal este ca, in 2013, Siemens sa aiba un miliard de euro cifra de afaceri in Romania (de patru ori mai mult decat acum – n.r.). Ne batem pentru tot, de la spitale la cheie, la sisteme de inteligenta de trafic si pana la sisteme complexe de transport”. Siemens obtine insa majoritatea veniturilor din activitatile din domeniul comunicatiilor si din transporturi.


Alcatel pune mare pret pe dezvoltarea transmisiilor de imagine. Asa ca managerul a adus imaginea in domenii care nu o cunoscusera inca. De exemplu, pe langa mult mediatizatul contract de supraveghere video a traficului pe DN1, compania s-a implicat si in proiecte de telemedicina. “Noi credem ca va fi foarte greu, in viitor, sa ai doctori la tara, si acest program le va fi de ajutor satenilor, care vor putea primi asistenta medicala de la distanta. Avem acum si un proiect de conectare a unui spital din Timisoara cu un Spital din Treviso. Italienii care lucreaza in Romania si au asigurari medicale in Timisoara vor putea primi asistenta medicala de la medici italieni”, spune Bedros.


In opinia sa, acest sistem va fi de mare folos batranilor, care vor putea fi consultati de la distanta, evitandu-se deplasarea lor la cabinetele medicale.


Ce lipseste mediului de afaceri din Romania? In opinia sefului Alcatel, o stabilitate fiscala. Este nevoie ca administratia sa fie mai dinamica, procedurile sa fie mai simple, mai rapide. “Romania nu este ceea ce apare in statistici”, sustine el. “Realitatea nu are nici o legatura cu cifrele. Este o piata in dezvoltare. Aici exista business de infrastructura, nu business de nisa, ca pe pietele saturate”. Iar Baicusi recunoaste si el ca, in ciuda faptului ca s-au facut progrese substantiale, lipsesc “educatia, un mod de abordare sistematic, seriozitatea, sprijinul, o strategie coerenta, iar politicile se schimba prea des”.



Noi avem 300 de ingineri romani care lucreaza in 80 de tari din lume. De ce? Pentru ca sunt foarte buni si sunt mult mai ieftini. Sunt supracalificati.

Dan Bedros,

presedinte – director general Alcatel Romania





Alcatel Romania

Anul fondarii: 1991

Angajati: 1.200

Domenii de activitate: comunicatii fixe, comunicatii mobile, comunicatii dedicate

Vanzari totale in 2005: 150 de milioane de euro, o crestere de 15% fata de 2004

Clienti majori: Romtelecom, RCS & RDS, Orange, Cosmote, CFR, Transelectrica, Euroclinic, Inspectoratul General al Politiei Romane

Alcatel in lume: prezenta in 130 de tari, 58.000 de angajati, vanzari totale de 13,1 miliarde de euro.






Obiectivul meu personal este ca, in 2013, Siemens sa aiba un miliard de euro cifra de afaceri in Romania.

Adrian Baicusi,

director general Siemens SRL





Siemens

Anul fondarii: 1905 (Siemens SRL a fost infiintat in anul 2000, insa prima entitate juridica Siemens a aparut in 1905. Continuitatea afacerii in Romania a inregistrat intreruperi din cauza razboaielor si a nationalizarii)

Angajati: 2.900

Domenii de activitate: automatizari, energie, IT&C, sisteme medicale, sisteme de transport

Clienti majori: CFR, Transelectrica, Radet Consanta, Electrocentrale Bucuresti

Vanzari in Romania: 250 de milioane de euro, in crestere cu peste 20% fata de 2004

Siemens in lume: prezenta in peste 190 de tari, peste 461.000 de angajati, vanzari de peste 75 de miliarde de euro.