Statele membre au la dispoziție doi ani pentru a include în legislația națională această prevedere.
Schimbul de informații între state se va face prin intermediul unui sistem electronic care va permite identificarea autoturismului care a fost implicat in incidental rutier respectiv.
Deocamdată, nu există niciun mechanism executive pentru garantarea plății amenzilor, din cauza diferențelor care există în sistemele de plăți ale statelor membre.
Notificarea va fi voluntară din partea statelor, mai ales in cazul în care cheltuielile cu notificarea prin sistemul electronic se va dovedi mai scumpă decât amenda primită.
Directiva va acoperi sancțiunile pentru exces de viteză, pentru conducerea fără centură de siguranță, în stare de ebrietate sau sub influența drogurilor, pentru nerespectarea culorii roșu a semaforului și circularea fără cască pe motocicletă – infracțiunile preponderente pe șoselele statelor din UE.
Norma nu conține încă o cale de acțiune pentru un stat în cazul în care un șofer refuza să plătească amenda.
Propunerea inițială era ca în caz de neplată, instantele din țara respectivă să dicteze o rezoluție pentru a cere plata amenzii și să ceară executarea ei țării din care provine șoferul.
Inițiativa nu a fost aprobată din cauza îndoielilor unor țări membre cu privire la legalitatea măsurii.
Soferii străini reprezintă 5% din trafic, dar comit 15 % din infracțiuni, mai ales din cauza vitezei excesive.