Peste câţiva ani, vă veţi putea alimenta maşina nu într-o staţie de benzină, ci într-una electrică. Adăugaţi posibi­litatea ca această staţie să vă facă plinul cu energie „verde“.

Schneider Electric, unul dintre principalii furnizori de echipamente electrice la nivel global, se pregăteşte pentru „asaltul“ maşinilor electrice, când staţia electrică o va înlocui pe cea de benzină.

„Cred că acestea sunt timpuri foarte interesante pentru companiile de echipamente electrice. Autoturismele vor merge spre electric, iar asta e o oportunitate fantastică pentru noi. Întrebarea mare pentru mine este cum poate România schimba infrastructura pentru a permite maşinilor electrice să meargă din punctul A în punctul B. În Franţa, de exemplu, se lucrează deja la asta. Dar în România unde îmi încarc maşina, dacă o să cumpăr una electrică?“, a declarat, într-un interviu acordat revistei Capital, David Nicholl, preşedintele Schneider Electric România.

Potrivit acestuia, „bătălia“ în domeniul auto între petrol şi electricitate, mai ales cea „verde“, stă să înceapă.

Planuri pentru şoselele viitorului

„Gândindu-ne la viitor, te duci la staţia de benzină Petrom sau în staţia electrică… Spun doar aşa, e un concept, dar trebuie să te gândeşti la ce se va întâmpla în viitor… Este un viitor foarte interesant“, spune, managerul Schneider. De altfel, grupul francez, cu vânzări de 15,8 miliarde euro în 2009, din care 5% se duc în cercetare şi dezvoltare, a încheiat la începutul acestui an cu companiile Legrand şi Scame alianţa „EV Plug“, pentru a promova soluţii de ştecher şi priză pentru infrastructura de alimentare a vehiculelor electrice.

Mai trebuie amintit faptul că grupul francez Renault, care deţine producătorul român de automobile Dacia Piteşti, a anunţat lansarea pe piaţa locală a modelului electric Fluence ZE, începând din anul 2011.

Reducerea consumului de energie

216-53241-18_priza_shutterstock_24.jpgÎn plus, tot francezii de la Renault intenţionează să aducă pentru testare automobile electrice în România chiar din acest an, experimental, pentru a fi testate de reprezentanţi ai autorităţilor locale, în încercarea de a-i convinge să investească în infrastructura necesară de alimentare a unor astfel de maşini. Mai mult, premierul Emil Boc a anunţat înfiinţarea unui comitet interministerial care să elaboreze strategia României pentru sprijinirea automobilelor electrice, subliniind importanţa, în viitor, a acestui tip de autoturisme.

Piaţa auto este însă un segment de viitor. Dacă punem la socoteală şi nevoia tot mai mare de reducere a consumului de energie şi de îmbunătăţire a eficienţei energetice, este clar de ce se anunţă „vremuri interesante“ pentru companiile de echipamente electrice. De altfel, date fiind preţurile tot mai mari ale energiei care se preconizează pentru anii următori, dar şi presiunile pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon, tot mai mulţi consumatori, îndeosebi din categoria companiilor mari, aleg să utilizeze soluţii prin care să îşi reducă factura. „Un parc de retail sau un mall poate cheltui un milion euro pe an pe energie. O factură de energie acasă este 70% la căldură, iar 30% la electricitate. La clădiri comerciale sau în industrie e invers. Deci e o piaţă diferită, de aceea potenţialul cel mai mare pentru noi îl au şcolile, hotelurile, parcurile de retail, spitalele, clădirile de birouri sau industria. Iar dacă poţi salva până la 30% din cheltuieli, cu cât factura e mai mare, cu atât economiile sunt mai mari“, a completat David Nicholl. Astfel, pe segmentul solu­ţiilor de eficienţă energetică, vânzările companiei s-au dublat anul trecut. De altfel, în ciuda faptului că sectorul imobiliar s-a prăbuşit, vânzările de sisteme de management energetic al clădirilor au crescut în 2009, la nivel de piaţă. Soluţiile de eficienţă energetică reprezintă 15% din cifra de afaceri a companiei. Pentru afacerile totale, Nicholl aşteaptă o creştere „de o cifră” anul acesta. Nici planurile de achiziţii pe piaţa locală nu au fost abandonate, fiind urmărite companii care integrează sisteme şi le furnizează clienţilor soluţii finale. Principalii competitori ai Schneider Electric România pe piaţa locală a echipamentelor electrice sunt subsidiarele ABB, Moeller şi Siemens.

30% la atât ar trebui să ajungă ponderea soluţiilor de eficienţă energetică în afacerile Schneider Electric România, în trei-patru ani, faţă de 15% acum

Potrivit lui Carlos Ghosn, preşedintele Renault, vânzările de automobile electrice ar putea acapara circa 10% din totalul pieţei de maşini noi, peste un deceniu

Următoarea ţintă: sectorul rezidenţial

216-53242-18_davidnicholl_rp_24.jpgCapital: Pe segmentul soluţiilor de eficienţă energetică, cât vindeţi clienţilor casnici?
David Nicholl: Probabil, nu atât de mult cât am vrea, deoarece consumatorii casnici se concentrează asupra consumului de energie termică, pentru că 70% din factura la energie este căldura. Oricum, când vorbim de eficienţă energetică – în primul rând fă lucrurile de bază, simple: ai o fereastră simplă sau cu două geamuri? Ai izolaţie a tavanului sau a pereţilor? Deci izolează-ţi casa! În viitor vom avea noi echipamente, care vor controla mai bine consumul de energie în locuinţe. Le ­creăm în momentul acesta, în care vorbim.

Capital: În afară de controlul iluminatului, ce alte segmente dezvoltaţi?
David Nicholl: Căutăm să dezvoltăm noi căi de a controla şi monitoriza energia distribuită către fiecare aparat din casă: lumini, aer condiţionat, TV, maşină de spălat, computere, toate aceste lucruri care sunt mereu lăsate în priză. Atunci când un televizor stă oprit cu luminiţa roşie aprinsă, el consumă energie.

Capital: Şi dacă nu sunt acasă, voi putea controla de la distanţă aparatura…
David Nicholl: În viitorul apropiat, da. Asta se desenează acum. Acum e disponibil pentru clădiri industriale. Problema este: va fi suficient de ieftin pentru consumatori să cumpere, va fi o piaţă pentru ele? Să sperăm… Azi avem o ofertă pentru vilele mai scumpe, pentru oameni care îşi permit să cumpere tehnologie înaltă. Este disponibil, dar nu accesibil oricui. Încercăm să aducem această tehnologie de la nivelul înalt de consumator la cel mediu şi apoi la cel de jos.