Septembrie pare sa fie, conform datelor furnizate de Audimas, o luna i care interesul rominilor pentru presa scrisa, i special pentru ziarele nationale, a crescut i comparatie cu lunile de vara. Situatia este fireasca, de vreme ce toate studiile arata ca lunile de vacanta aduc scaderi i consumul de presa. Astfel, audienta ziarelor nationale i luna septembrie a crescut cu 1,6% fata de luna august. Este cea mai spectaculoasa cifra, daca tinem cont ca, icepind din luna aprilie, piata ziarelor nationale a cunoscut o continua pierdere de cititori. Cea mai mare pierdere s-a iregistrat i luna mai, cind audienta a scazut cu 11% fata de aprilie.
Ziarele de sport au fost medaliatele Olimpiadei
Dar ce s-a itimplat i septembrie? Daca urmarim titlurile cuprinse i rapoartele de audienta, la nivel national, la primele doua locuri par sa fie abonate ziarele Adevarul si Evenimentul Zilei. in ciuda pozitiilor privilegiate, cele doua cotidiene au avut scaderi de audienta, i prima luna de toamna, de 8% si respectiv 2,4%. in cazul Adevarului, pierderea de „readership” este cea mai mare dintre toate titlurile de pe piata. Pierderi a mai iregistrat doar Jurnalul National (6,5%).
Un „abonament” are si reteaua regionala Monitorul, dar pentru locul trei, avind i septembrie un cistig de 18 procente. Surprinzator, locul patru este ocupat de cotidianul Pro Sport, care a iregistrat un salt de audienta de aproximativ 22 de procente fata de luna august. Este cea mai mare crestere de pe piata. Surpriza este justificata de vreme ce i aceasta perioada au avut loc Jocurilor Olimpice de la Sydney, iar Pro Sport a stiut sa exploateze jurnalistic acest eveniment. Nici Gazeta Sporturilor nu s-a lasat mai prejos, iregistrind o crestere, de 12%, pe seama Olimpiadei. La mare lupta cu Pro Sport s-a aflat Libertatea. De mentionat ca i august, Libertatea se afla pe locul patru i topul audientei. Chiar daca a coborit un loc i septembrie, acest ziar a avut a crestere de 9% fata de audienta din august.
La nivelul Bucurestiului, situatia este cu totul diferita. Audienta totala a ziarelor pe piata bucuresteana a crescut cu 5,4% i luna septembrie. Libertatea ramine cel mai citit ziar de pe malurile Dimbovitei. Nu este o mare „noutate”, deoarece ziarul a fost numarul unu pe parcursul itregului an. Cresterea sa fata august este de 10,3%. in Bucuresti, Evenimentul Zilei este cel mai apropiat de lider, dar la o distanta destul de mare. Audienta acestuia a cunoscut un usor salt, de 4%. Pe ansamblu, piata ziarelor nu a cunoscut miscari notabile i audienta. Fiecare titlu si-a pastrat locul cistigat i top pe parcursul lunilor precedente. Cele mai mare cresteri le-au avut Gazeta Sporturilor (16%), Pro Sport (15%), National (15%). Este o dovada ca bucurestenii au fost cu precadere interesati de evenimentele sportive de la Sydney. Au pierdut „teren” Jurnalul National (7%), Ziua (5%) si Adevarul (2%).
Luna septembrie reprezinta iceputul perioadei de relansare a interesului pentru presa scrisa. Totusi, analistii media sustin ca actuala campanie electorala nu va avea o influenta puternica asupra audientei ziarelor. in mod sigur, nu vom avea un boom. Analistii sunt igaduitori i privinta audientei, afirmind ca doar „bombele” aruncate i presa de catre politicienii aflati i campanie electorala vor mai putea imbunatati cotele de piata ale ziarelor.