Fie ca dispune de o Dacie veche de cateva decenii sau de o masina „ultimul racnet”, surpriza si consternarea sunt la fel de mari, in momentul in care propietarul descopera ca aceasta lipseste de la locul unde a parcat-o.
Un vechi proverb romanesc spune ca „paza buna trece primejdia rea”. Ce ar trebui sa facem pentru a ne feri de spargatorii de masini?
Exista tot felul de sisteme anti-furt si antiefractie, incepand de la improvizatii si pana la cele supersofisticate, produse de liderii mondiali in domeniu. Oferta existenta in Romania este extrem de bogata, desi putini au cunostinta de ea, iar preturile sunt pentru toate buzunarele, de la 150 USD, pentru sistemele simple, pana la cateva mii de dolari pentru sisteme integrate ce permit monitorizarea autoturismului prin intermediul satelitului.
Din punct de vedere constructiv si al modului in care actioneaza pentru protejarea autoturismului, exista doua mari categorii de sisteme antiefractie: alarmele auto propriu-zise si dispozitivele care impiedica furtul din masina sau al masinii. Din aceasta a doua categorie fac parte foliile antiefractie si dispozitivele care impiedica pornirea sau rularea autoturismului.
Alarmele auto se compun, in general, dintr-o unitate centrala, pe care am putea-o numi creierul sistemului, deoarece determina o anumita reactie a acestuia (declansarea unei sirene sau a unei sirene in combinatie cu un dispozitiv de avertizare optica), telecomanda, senzorii (de miscare, de caldura, de soc), ce declanseaza reactia respectivului sistem. Intr-o configuratie minima, un sistem de alarma auto contine placa de baza, o sirena de 20W si un senzor de soc cu preavertizare. Optional, sistemul poate fi extins cu: senzor de perimetru, senzor volumetric, inchidere centralizata, actionare electrica geamuri, etaj pentru transmisie pe pager, sistem antifurt (opreste automobilul dupa parcurgerea unei distante scurte sau nu permite pornirea motorului acestuia).
Furtul incepe cu spargerea unui geam
Oferta in domeniu este extrem de bogata si diversificata, predominand insa alarmele auto din import. Astfel, firma Falcon Electronic Prod. Srl, liderul de piata din punctul de vedere al vanzarilor de sisteme de securitate auto din Romania, cu o cota de piata de 35%, comercializeaza echipamente Clifford (americane). Un alt jucator important al pietei de gen este si compania romano-americana Romano Electro, care si produce sisteme antiefractie sub licenta.
Cel mai nou produs de pe piata romaneasca din gama sistemelor antiefractie este insa folia adeziva de siguranta si securitate pentru geamuri. In general, sistemele antiefractie sunt sisteme de alarmare, care, dupa cum am vazut ceva mai devreme, pe baza unor senzori sesizeaza aparitia evenimentului, hotul nefiind insa impiedicat in desfasurarea activitatii sale decat, eventual, de aparitia proprietarului sau a politiei. Statisticile releva ca in 49% din cazurile de furt din autovehicule si 15% din cele de furt propriu-zis de automobile, procedura a inceput cu spargerea unui geam lateral.
Folia adeziva protejeaza proprietarii si de glonte
Folia adeziva de siguranta pentru geamuri vine, practic, in completarea sistemului de alarmare. Aplicata pe un geam, pe partea din interior, ea impiedica spargerea geamului pentru un anumit timp. Cu un topor sau cu un acid puternic, cineva ar putea face o gaura prin care sa incapa o mana, in aproximativ 15-30 de minute. Daca respectiva persoana ar incerca insa penetrarea geamului prevazut cu folie, cu ajutorul unui ciocan sau chiar al unui baros, nu ar avea sorti de izbanda, ca urmare a faptului ca folia are o foarte buna capacitate de rezistenta la socuri, datorita proprietatilor sale de a se intinde (elongatie de 150% si rezistenta la rupere de 53kg/cm).
Mai mult, aceasta folie retine glontul unui pistol, daca este tras de la o distanta mai mare de 15 m de geam, la distante mai mici de 15 m reducandu-i mult din viteza. Bineinteles, proprietatile foliei variaza in functie de calitate si, in special, de numarul de straturi care o compun (de la 4 la 26). Pretul unei astfel de folii de protectie variaza in functie de suprafata ce trebuie protejata. Pentru un autoturism obisnuit (nu van, care are geamuri pe o suprafata mai mare) este de aproximativ 150-250 USD. Pe piata romaneasca au patruns deja produse de gen ale unora dintre cei mai importanti producatori existenti la nivel mondial: Film Technology – SUA (distribuitor Gerom), 3M (Cara Protekt srl).