Guvernul Bolojan schimbă radical școala
Guvernul Bolojan schimbă radical școala. În perspectiva consolidării sistemului educațional, guvernul pregătește o serie de măsuri menite să optimizeze atât condițiile de predare, cât și accesul elevilor la sprijin suplimentar.
Printre inițiativele principale se numără extinderea programului „Școală după Școală”, creșterea normelor didactice și o reformă a politicii burselor școlare, toate acestea vizând atât susținerea calității învățământului, cât și echitatea socială.
Un element central al strategiei este dezvoltarea programului „Școală după Școală”, care ar urma să funcționeze în intervalul 8:00 – 17:00.
Această inițiativă va fi însoțită de un cadru legal clar, menit să stimuleze colaborarea dintre autoritățile locale și mediul privat pentru crearea de activități educaționale complementare, cu accent pe pilotarea și ulterior generalizarea acestui model la nivel național.
Pe partea normelor didactice, ministerul pregătește o creștere a numărului de ore obligatorii pentru cadrele didactice din învățământul preuniversitar, cu o ajustare adaptată realităților din teren, diferențiind în funcție de mediul școlar și ciclul educațional. Pentru universități, limita orelor convenționale va fi majorată de la 16 la 18 pe săptămână, măsură menită să susțină respectarea limitelor bugetare fără a afecta calitatea predării.
Va fi reevaluat modul de calcul al orelor suplimentare ale profesorilor
În paralel, se va face o analiză atentă a sistemului de degrevări, astfel încât acestea să fie acordate în principal în timpul non-didactic, și o reevaluare a modului de calcul al orelor plătite suplimentar.
Noua metodă va avea ca reper întreaga normă de 40 de ore săptămânală, pentru a elimina inechitățile financiare dintre orele din norma didactică și orele suplimentare plătite.
Pe partea burselor, planul guvernamental propune o redimensionare corelată cu performanța și nevoile sociale, având la bază un buget realist, ancorat în realitatea anului 2023, înainte de modificările legislative recente care au generat cheltuieli nesustenabile.
Se va pune accent pe faptul că bursele, neimpozitate, trebuie să reflecte atât sprijinul pentru elevii din medii defavorizate, cât și recunoașterea excelenței.

Planul propune și o reorganizare a resurselor educaționale
Pe termen mediu, după stabilizarea condițiilor economico-financiare, vor fi lansate și alte programe cu impact social major, cum ar fi cel național pentru cantine școlare și inițiativele de învățare remedială, menite să reducă abandonul și să sprijine elevii în dificultate.
În ansamblu, planul propune și o reorganizare a resurselor educaționale, prin concentrarea eforturilor și evitarea fragmentării activităților, pentru a crește eficiența și calitatea procesului educațional.