Pentru intreprinderile mici si mijlocii nu s-a cheltuit, anul trecut, nici un leu de la bugetul de stat. Desi le fusesera alocati 80 miliarde lei, firmele nu au avut parte de fonduri. Programele guvernamentale au fost aprobate cu intarziere, iar banii pentru aplicarea lor nu au ajuns nici pana astazi. Sursa de provenienta ar fi trebuit sa fie Fondul aflat la dispozitia Guvernului, fond constituit din varsaminte din privatizare.
Un articol special din Legea bugetului pe 1999 prevede ca sumele obtinute din privatizare la sfarsitul anului trecut sa fie utilizate anul acesta. E o sansa pentru concretizarea unor acte normative emise tarziu. In noiembrie 1998, prin Hotararea nr. 788/1998, Guvernul aloca 10 miliarde lei pentru programul „Stimularea infiintarii de IMM si sprijinirea noilor intreprinderi”. La aceeasi data era aprobat si programul de sprijinire a IMM in domeniul marketingului si al exportului, in baza HG nr. 789/1998, pentru care erau alocati 20 miliarde lei. Alti 50 miliarde lei erau destinati constituirii fondurilor de garantare a creditelor pentru IMM, conform Ordonantei nr. 23 din 29 ianuarie 1999.
Nici unul dintre aceste programe nu a fost macar demarat. Motivul? „Pana la 31 decembrie 1998 nu s-au inregistrat varsaminte din privatizare in Fondul la dispozitia Guvernului”, aflam de la Directia de Comunicare din Ministerul Finantelor (MF). Banii vor putea fi utilizati in acest an, a decis Parlamentul. Agentia Nationala pentru Intreprinderile mici si mijlocii (ANIMM), ce are in grija derularea programelor, este pregatita a le da unda verde, de indata ce vor fi deschise creditele bugetare aferente. Pentru primele programe (HG nr. 788/1998 si HG nr. 789/1998) „sunt in curs de derulare etapele premergatoare virarii sumelor”, ne asigura Directia de Comunicare din MF.
Distinct de cele 80 miliarde ramase de anul trecut, Parlamentul a alocat pentru anul in curs 300 miliarde lei sectorului IMM. „Programele din 1998 vor fi realizate cu banii repartizati atunci, cei 80 miliarde lei. Dupa evaluarea rezultatelor, vom decide daca le vom continua in aceeasi forma. In paralel insa, vom elabora si alte programe specializate, pe sectoare de activitate”, precizeaza Jozsef Birtalan, vicepresedinte la ANIMM. Pentru a grabi lucrurile, Executivul ar mai putea lua in calcul o posibilitate: sa modifice actele deja emise (HG nr. 788 si 789 din 1998, respectiv OG nr. 23/1999), majorand (in baza fondurilor repartizate pentru 1999) sumele alocate initial programelor. Dintr-un anumit punct de vedere, ar fi de preferat aceasta varianta. Sumele sunt atat de mici incat nu raspund decat unui procent nesemnificativ de solicitari. Pe de alta parte, programele deja aprobate au fost criticate pentru ca nu raspund necesitatilor primordiale ale IMM: capitalizarea, stimularea investitiilor. „Programele nu rezolva nici pe departe problemele economice cu care se confrunta sectorul privat, dar e bine ca exista. Macar un procent de sub 1% din totalul intreprinderilor sa beneficieze de ajutor financiar”, apreciaza Marian Dumitrescu, prim-vicepresedinte al Consiliului National al Intreprinderilor private mici si mijlocii din Romania (CNIPMMR).

Sa obtii banii
nu e treaba usoara
Conform HG nr. 788/1998, programul pentru stimularea infiintarii de IMM va fi implementat de catre un coordonator national (CNP), desemnat prin licitatie de Agentia Nationala pentru Intreprinderi mici si mijlocii, fostul Consiliu pentru Reforma. Mai intai, vor trebui alese cele cinci localitati-pilot in care vor fi derulate prevederile Hotararii nr. 788/1998. La nivelul fiecarei localitati se constituie consortiul local, format din reprezentanti ai administratiei publice locale, ai Camerei de comert si industrie teritoriale, ai centrelor de consultanta, precum si, dupa caz, din reprezentanti ai asociatiilor de intreprinzatori si ai bancilor. Consortiul local va numi, dintre centrele de consultanta membre, un responsabil local. Cu acesta din urma vor tine legatura beneficiarii programului, care pot fi atat persoane fizice interesate de inceperea unei afaceri, cat si proprietari de IMM. Primii vor trebui mai intai sa urmeze cursurile de instruire, organizate in cadrul programului, care dureaza doua luni. La absolvire, cursantii isi vor definitiva planurile de afaceri, pe care le vor supune, spre evaluare, responsabilului local. Cei care vor trece testul vor beneficia de consultanta in perioada demararii afacerii.
Daca au un plan de afaceri bun, potentialii intreprinzatori pot beneficia de consultanta gratuita si fara a urma cursurile. Conditia: sa prezinte responsabilului local un plan de afaceri viabil. Ajutorul financiar nu se acorda insa decat daca din planul de afaceri rezulta necesitatea unor fonduri suplimentare pentru demararea afacerii, pe langa cele detinute de initiator. Pentru completarea capitalului initial sunt alocati doua miliarde lei, un intreprinzator putand beneficia de maximum 20 milioane lei. Cu alte cuvinte, circa 100 de potentiali intreprinzatori ar avea parte de cofinantare pentru capitalul de pornire. Pe de alta parte, intreprinderile existente pot primi intre 50-100 milioane lei, pentru achizitionarea de echipamente. Dar suma alocata in acest scop, 5,5 miliarde lei, ajunge, la limita, pentru maximum 100 de firme, circa 0,35% din cele existente, conform estimarilor.
Un alt program vizeaza, conform titulaturii, „sprijinirea intreprinderilor mici si mijlocii in domeniul marketingului si stimularii exportului”. Cuantumul maxim acordat unei intreprinderi este de 40 milioane lei, dar fara a reprezenta mai mult de 50% din totalul costurilor aferente.
Programului ii sunt reprosate, ca si celui prezentat anterior, lipsa unor obiective cu adevarat stimulative pentru IMM. Participarea la targuri si expozitii, realizarea de materiale promotionale sunt utile activitatii unei firme, dar nu vor conduce, asa cum se asteapta, la cresterea exporturilor. Problemele raman in principal legate de competitivitatea produselor romanesti pe pietele externe, atat la nivelul calitatii, cat si al preturilor. Pe de alta parte, faptul ca intreprinzatorul va trebui sa contribuie cu cel putin jumatate din suma s-ar putea sa fie nu tocmai stimulativ.
Cel de-al treilea program vizeaza constituirea fondurilor de garantare a creditelor. In mod cert e nevoie ca intreprinderile sa beneficieze de imprumuturi, dar va rezolva existenta acestor fonduri problema? Creditele raman adesea inaccesibile, date fiind conditiile de creditare stricte. Prin gradul ridicat de risc, fondurile de garantare vor fi obligate sa impuna conditii si mai drastice. De altfel, din cele 10 miliarde lei, capital initial, fondul regional nu va putea garanta nici 50 de credite rezonabile, de 200 milioane lei, de pilda. Si aceasta in conditiile in care e vorba de un gaj partial, pe langa cel asigurat de intreprinzator, din resurse proprii.
Amanata mai mult de un an, punerea in practica a programelor, vechi sau noi, se impune. Chiar daca ajutorul este marunt, intreprinzatorii vor avea macar un semnal ca Executivul nu i-a uitat cu totul.    

Hotararea Guvernului nr. 788/1998
Programul: Stimularea infiintarii de IMM si sprijinirea noilor intreprinderi
Suma alocata: 10 miliarde lei
Mecanismul derularii programului: ANIMM (fostul Consiliu pentru Reforma) selecteaza, pin licitatie, Coordonatorul National al Programului (CNP); la nivel local se constituie consortiul local, format din reprezentanti ai administratiei publice locale, ai Camerei de comert si industrie teritoriale, ai organizatiilor de consultanta; dintre acestea din urma va fi desemnat responsabilul local, catre care se indreapta solicitarile firmelor.
Pachete de servicii, sume alocate
Programe de instruire, organizate de responsabilul local – 1 miliard lei
Cofinantare pentru capitalul initial, in demararea unei afaceri – 2 miliarde lei (plafon maxim pe intreprinzator: 20 milioane lei)
Cofinantare pentru achizitionarea de echipamente – 5,2 miliarde lei (suma alocata unui intreprinzator: 50-100 milioane lei, dar nu mai mult de 50% din valoarea totala de achizitie a bunului)r
Costuri pentru implementare: asistenta tehnica pentru implementarea programului – 1 miliard lei; cofinantarea serviciilor de consultanta – 0,2 miliarde lei; ajutoare financiare nerambursabile pentru dezvoltarea institutionala a responsabilului local – 0,6 miliarde lei.r
r
Hotararea Guvernului nr. 789/1998r
Programul: Sprijinirea IMM in domeniul marketingului si al exportuluir
Suma alocata: 20 miliarde lei; plafon maxim pe intreprinzator: 40 milioane lei, reprezentand cel mult 50% din totalul costurilor eligibiler
Mecanismul derularii programului: Solicitarea de ajutor financiar se face prin completarea formularului-tip ce poate fi procurat de la camerele de comert si industrie teritoriale, in maximum 60 de zile de la data la care programul devine operational. Dupa alte 30 de zile, ANIMM va transmite scrisori de instiintare privind aprobarea finantarii, care se va face in ordinea depunerii cererilor, in limita bugetului alocat. Virarea efectiva a sumei se face pe baza de decont de cheltuieli.r
Activitati finantate: participarea la targuri si expozitii (inchirieri de standuri, materiale publicitare, transport, cazare); realizarea de materiale promotionale (pliante, cataloage, traducerea materialelor promotionale, campanii publicitare in mass-media, taxe de inscriere in cataloage si in banci de date industrial-comerciale, consultanta, design, concepere a materialelor promotionale, ambalajelor); participari la cursuri de marketing (taxe de participare pentru personal, manuale de specialitate, transport, cazare); accesul la informatii de piata (obtinerea de informatii de la camerele de comert din tara si strainatate, de la centrele de afaceri, informatii legate de studii de piata).r
r
Ordonanta Guvernului nr.23/1999r
Programul: Constituirea fondurilor de garantare r
Suma alocata: 50 miliarde leir
Repartizarea costurilor: constituirea de fonduri de garantare, organizate la nivelul regiunilor de dezvoltare – 40 miliarde lei; constituirea unui fond national de cogarantare, sub forma unui cont special deschis la Eximbank. Fondurile de garantare se constituie ca societati comerciale pe actiuni si au drept obiect exclusiv de activitate garantarea, in parte, a creditelor sau a altor instrumente de finantare ce pot fi obtinute de IMM de la banci comerciale sau din alte surse.r