Conform rezultatelor cercetarii efectuate de Mednet Marketing Research Center la sfarsitul anului trecut, primele doua beneficii pentru care opteaza angajatii la locul de munca sunt asigurarea privata de sanatate si pensia privata.

Precizam ca studiul a fost realizat exclusiv in Bucuresti, deoarece Capitala da “pulsul” serviciilor medicale private. Pe plan national, aceasta piata este foarte faramitata, interesul marilor prestatori de astfel de servicii fiind inca scazut pentru celelalte orase din tara.

Asadar, mai nou, nu promovare, prime sau programe de instruire isi doresc cu prioritate angajatii romani, ci asigurare de sanatate privata si pensie privata.

Ce a determinat aceasta atitudine, oarecum surprinzatoare, din partea populatiei Bucurestiului? Gabriel Ionescu, director general la Medicover, considera ca “omul are memorie scurta”, in sensul ca toate beneficiile care sunt primite pe o perioada mai mare de doi ani sunt considerate ca ceva normal si nu mai reprezinta un interes deosebit, decat daca angajatilor li se iau drepturile. Pe de alta parte, asigurarile private de sanatate, precum si pensiile private sunt noutatea zilei. Probabil ca, peste ani, si aceste beneficii vor deveni niste banalitati, iar romanii vor dori ceva nou.
Potrivit interlocutorului nostru, ritmul de crestere al pietei serviciilor private de sanatate s-a accelerat in ultimii doi ani.

“Totusi, multi oameni inca nu stiu sa aleaga intre numeroasele oferte, incredibil de diferite, ce se promoveaza sub sigla generica “asigurari de sanatate”. Am cunoscut, de exemplu, persoane care credeau ca un card de loialitate, ce ofera un mic discount unor servicii medicale, reprezinta o asigurare medicala. Va mai trece ceva timp pana cand vor sti sa aleaga o asigurare privata de sanatate care sa li se potriveasca din punctul de vedere al riscului de imbolnavire si care sa fie intr-adevar un suport real in gasirea diagnosticului si a celui mai bun tratament, la cel mai mic pret si in cel mai scurt timp. De aici si o oarecare incetineala in vanzarea asigurarilor private de sanatate, care vin ca un vapor imens de croaziera: incet, dar ireversibil”, este de parere Gabriel Ionescu.

Cresc asteptarile angajatilor la locul de munca

Vassilis Chaniotis, General Manager la Medsana Bucharest Medical Center, apreciaza ca locuitorii din Bucuresti au devenit mai responsabili vizavi de starea lor de sanatate. Ca atare, asigurarea/abonamentul de sanatate si planul de pensie privata satisfac nevoia de protectie si siguranta a angajatilor si, totodata, ii motiveaza si fidelizeaza.

“Din perspectiva apropiatei aderari a Romaniei la UE, asteptarile populatiei in ceea ce priveste pachetul de beneficii la locul de munca sunt tot mai mari. Asigurarea privata de sanatate si pensia privata sunt beneficii oferite in mod curent de catre companii in statele UE”, precizeaza Vassilis Chaniotis.

In opinia sa, o reducere a nivelului de taxare pentru asigurarile sociale de sanatate ar putea creste disponibilitatea populatiei de a incheia o asigurare privata de sanatate.

“Legea asigurarilor de sanatate este inca nefunctionala. Dupa intrarea in vigoare a normelor metodologice de aplicare, ne putem astepta la o crestere a ofertelor de asigurari private si la intrarea pe piata a noi companii internationale, in cursul acestui an”, mentioneaza reprezentantul Medsana.

Principalul avantaj al asigurarilor private ramane accesul la servicii medicale spitalicesti de inalt standard, care, deocamdata, in Romania, sunt extrem de limitate. Studiile de piata releva faptul ca bucurestenii – si nu numai – sunt foarte deschisi la ideea extinderii acestora, avand in vedere faptul ca, acum, pentru a obtine servicii mai bune si o atentie sporita din partea personalului medical din sistemul public, sunt nevoiti sa recurga la asa – numitele “plati informale”.

“Nu stiu daca toate proiectele ambitioase ale Ministerului Sanatatii se vor realiza in acest an, dar stiu sigur ca piata nu asteapta politicienii, ea decizand viteza cu care se vor infaptui schimbarile. Cert este ca aceste schimbari se vor face mai repede sau mai incet, in functie de capacitatea beneficiarilor de a cere mai mult, mai bun si cat mai urgent”, concluzioneaza Gabriel Ionescu, directorul general al Medicover.

2006, an decisiv pentru sistemul pensiilor private

Scaderea natalitatii si cresterea sperantei medii de viata sunt principalele motive pentru care sistemul public de pensii, bazat pe solidaritate sociala, nu mai poate furniza contribuabililor venituri decente la varsta retragerii din activitate.

“In viitor, aceste tendinte demografice se vor accentua, astfel ca, pentru angajatii de astazi, singura solutie viabila ramane participarea la un fond de pensii private”, afirma Constantin Nastase, Project Manager, Departamentul Pensii Private, Allianz tiriac. “In acest context, preferinta bucurestenilor de a negocia cu angajatorul un pachet salarial care sa includa o pensie privata este una normala”, apreciaza reprezentantul Allianz tiriac.

In cazul pensiilor private facultative, in tarile in care sistemul functioneaza, angajatul si angajatorul isi impart, de obicei, plata contributiei la fondul de pensii pe toata perioada contractului de munca. Exista si cazuri in care angajatorul suporta integral, in beneficiul angajatului, contributiile la fondul de pensii. In comparatie cu alte tipuri de stimulente ce pot fi oferite de angajator, pensiile private reprezinta un beneficiu pe termen lung, si nu unul conjunctural – cum sunt bonurile cadou, primele etc. – sau de consum imediat, in genul bonurilor de masa.

“Anul 2006 este extrem de important in ceea ce priveste calendarul introducerii sistemului de pensii private in Romania. Legea pensiilor facultative a fost aprobata deja de Senat si urmeaza sa intre in dezbaterea Camerei Deputatilor, in luna februarie. Pasul urmator va fi autorizarea administratorilor de fonduri, astfel incat, in toamna acestui an, sa poata sa inceapa colectarea contributiilor”, precizeaza Constantin Nastase.

In ceea ce priveste fondurile de pensii cu contributie obligatorie, in anul 2006 este prevazuta definitivarea legislatiei si aprobarea acesteia de catre Parlament, urmand ca primele contributii sa poata fi colectate la inceputul anului viitor.

Beneficii care Ii motiveaza pe angajati



Lacramioara Laura Voinea,

Managing Director, Mednet Marketing Research Center

• Romanii, in general, si bucurestenii, in mod deosebit, incep din ce in ce mai mult sa se instraineze de serviciul public de sanatate. Din studiile noastre realizate in ultimul an se constata o tendinta de scadere a increderii populatiei in calitatea serviciilor medicale oferite prin sistemul de stat.

• Pe de alta parte, se observa o deschidere crescuta fata de serviciile medicale private (atat free for service, cat si pe baza de abonament sau asigurare privata de sanatate), in special in cazul bucurestenilor.

• Lipsa de informare in ceea ce priveste serviciile private de sanatate se manifesta prin confuzia pe care o fac foarte multi dintre cei intervievati intre abonamente la o clinica medicala privata si asigurarea medicala privata. Sunt putini cei care inteleg corect ce presupune o asigurare medicala privata: spitalizare sau accesul la anumite servicii medicale in clinica in caz de imbolnavire, oferite de catre un furnizor de servicii medicale in limitele valorii asigurarii.

• Mai bine de jumatate dintre cei care doresc acest beneficiu la locul de munca declara fie ca nu stiu ce presupune o astfel de asigurare, fie ca asigurarea privata de sanatate le va oferi accesul la servicii medicale intr-o clinica medicala privata oricand ar avea nevoie (acest lucru fiind posibil doar printr-un abonament la o clinica medicala privata).

• Monitorizand permanent piata serviciilor private de sanatate din ultimii trei ani, constatam ca aceasta inregistreaza cresteri semnificative de la an la an. In plus, piata abonamentelor la clinicile medicale private a crescut in ultimii doi ani mai mult decat piata serviciilor medicale private in general.

• In Bucuresti, numarul companiilor care ofera angajatilor abonamente medicale private ca beneficiu suplimentar este, de asemenea, in crestere. Acest tip de beneficiu reprezinta atat un mod suplimentar de motivare a angajatilor, cat si o modalitate de eficientizare a activitatii, datorita controlului mai atent asupra starii de sanatate a acestora.