Programele de televiziune ale verii, abia incheiate, au fost calme si lenese, multe depasind pragul plictisului. (Exceptie a facut Eclipsa, eveniment pentru care televiziunile noastre s-au pregatit exemplar.) Linistea de pe piata tv a fost fireasca de vreme ce, in perioada estivala, consumul de televiziune se diminueaza simtitor. Totusi, acalmia de pe micul ecran ascundea in interiorul fiecarui post de televiziune o anume agitatie (tinuta in mare secret) pentru pregatirea programelor de toamna.
Televiziunile se pregatesc de lupta
Niciodata pana in acest an, televiziunile nu s-au agitat atat de mult asupra stabilirii grilelor din anotimpul racoros, perioada in care romanii, in loc sa se adune la gura sobei, se strang in jurul micilor ecrane. Pregatirile minutioase, secretomania (chiar daca in presa cotidiana au aparut stiri disparate) in conceperea grilelor si eforturile financiare ale statiilor tv dovedesc ca urmeaza o concurenta apriga, in urmatoarele
luni, pentru castigarea a noi cote de audienta.
Respectandu-si pozitia de lider, Pro TV a fost prima televiziune care a anuntat oficial grila de programe si tarifele-lista de publicitate, desi pana pe 3 septembrie, data cand a intrat grila de toamna, s-au mai operat mici modificari.
Antena 1 a stat la cutie, analizand oferta rivalului, dar a aruncat manusa (tarifele lista si grila) chiar in preajma zilei de 1 septembrie, ziua marilor schimbari. In aceasta toamna, Antena 1 are ambitii mari. Televiziunea lui Dan Voiculescu s-a cam saturat se fie nominalizata, fie in sondajele de audienta din mediul urban, fie in preferintele globale ale telespectorilor, drept cea de-a doua televiziune, dupa Pro TV. In sezoanele precedente, Antena 1 statea ceva mai prost la capitolul filme artistice si seriale, fata de Pro TV. Ii lipseau filmele artistice de top comercial. Productiile proprii si eforturile vedetelor Marius Tuca, Mihaela Radulescu, Teo&Mircea si ale echipei de la Observator nu au reusit sa ameninte cota de piata a Pro TV. (Ne referim la sondajele de audienta din iarna-primavara acestui an, pentru ca vara, cum spuneam, este un anotimp nesemnficativ pentru piata de televiziune). Conducerea postului a simtit acest handicap si, dupa indelungate si atente negocieri cu furnizorii de filme, a reusit sa achizitioneze pentru aceasta toamna un pachet impresionant de filme artistice. In grila de toamna, Antena 1 a inclus 15 filme de mare succes comercial (blockbuster), 23 de filme de aventuri si 22 de productii incadrate la sectiunea suspans /thriller. La acestea se adauga filme clasice si comedii. De subliniat este faptul ca majoritatea filmelor sunt productii recente (spatiul nu ne permite sa nominalizam cateva titluri). Cert este ca, acum, oferta de filme de la Antena 1 se apropie de cea a postului rival care, din fericire pentru telespectatori, nici el n-a stat cu mainile in san. Desi pana la inchiderea editiei revistei nu am primit din partea Pro TV oferta completa a filmelor artistice pentru a evalua numarul lor, campania de promovare desfasurata pe post arata achizitii cu mare succes la public. Faptul ca Antena 1 a trecut la grila de toamna cu trei zile mai devreme decat Pro TV arata si nerabdarea acestei televiziuni de a porni cursa de urmarire si detronare a liderului.
Sportul tine
stacheta sus
Si in privinta sportului, ofertele celor doua televiziuni sunt apropiate ca valoare. Pe de o parte, Antena 1 continua maratonul Divizia A Ursus, pe de alta parte, Pro TV va incepe seria transmisiunilor directe din Champions League si va duce pana la linia de sosire caravana automobilistica Formula 1. (Paranteza nostalgica adresata dlui Cristian Hadji Culea: „Si cand te gandesti ca aceste programe erau difuzate candva de TVR!”).
Dar nu e totul sa ai filme artistice, seriale si evenimente sportive pentru a avea succes. Important este cum asezi aceste programe pe parcursul unei saptamani, atat pentru a obtine o maxima audienta pe fiecare tronson orar, cat si pentru a contracara programele concurentei. Parcurgand grilele celor doua televiziuni, putem spune ca duelul acerb dintre Pro TV si Antena 1 se va concentra in asa-numitele ore de maxima audienta (prime time), in cursul zilelor lucratoare si pe parcursul intregului week-end.
Audienta lui Marius Tuca Show va fi atacata de „Chestiunea Zilei” a lui Florin Calinescu. Este o noua strategie prin care Pro TV incearca subminarea popularitatii lui Tuca. Cum sa-l radem pe Tuca? – este o adevarata obsesie pentru Pro TV, pe care va trebui s-o rezolve, de aceasta data, directorul Teatrului Mic.
Filmul saptamanii, programat marti la Antena 1, cu un tarif publicitar de 3.750 USD/30’’, va fi concurat de Pro TV cu serialele Melrose Place si Mercenarii, facturate cu 4.200 USD pentru jumatate de minut. Situatia se inverseaza joi, cand filmul din prime-time de pe Pro TV (3.500 USD/30’’) va fi atacat de noile achizitii ale Antenei 1, serialele VIP (2.750 USD/30’’) si Air America.
Jocuri televizate
la tot poporul
In week-end, Pro TV va incerca sa ia fata Antenei 1 cu Super Bingo, programat sambata, la ora 18, in timp ce Teleeurobingo Show va continua sa ruleze duminica, in prime-time. Mihaela Radulescu (Antena 1) isi va incepe „Duminica in familie” la aceeasi ora cu programul complex „Te uiti si castigi”, de pe Pro TV. Sambata, Cristian Topescu cu emisiunea „De la A la infinit” va mai astepta vreo douazeci de ani ca sa fure publicul care se uita cam la aceeasi ora la programul Generatia Pro. Doar tariful de publicitate este identic la cele doua alternative, 700 USD/30’’.
Duelul Pro TV – Antena 1 va fi urmarit, nu arbitrat, de celelalte televiziuni comerciale. Cu armata sa de telenovele, Acasa TV ameninta sa parjoleasca toata oferta concurentei in materie de lacrimi si suspine. Cel mai scump program de pe Acasa TV este serialul Inger salbatic, in care 30’’ de publicitate costa 1.200 dolari.
In sfarsit, Prima TV a schimbat grila pe 3 septembrie. A schimbat si conceptul, cat i-a permis bugetul. Grila este preponderent axata pe productia de diverstiment romanesc, pentru ca sefii postului considera ca divertismentul strain, in actualele conditii din tara, nu are priza la romani din cauza „rupturii existente intre modurile de viata occidental si cel romanesc”. Din acest motiv, Prima TV vine cu multe productii proprii, care se adreseaza in special unui segment de telespectatori cu varste cuprinse intre 15 si 39 de ani, dar emisiunile nu au nume sonore de realizatori. Ce urmareste Prima TV sa obtina cu aceasta grila alternativa (si subtire) fata de oferta de la Antena 1 si Pro TV? Sa devina o televiziune romaneasca si sa atinga o cota de piata pana la sfarsitul anului de 12-15% in mediul urban, spune conducerea televiziunii.
Credem ca Prima TV nu va influenta aproape deloc competitia dintre Pro TV si Antena 1. Totusi, ce le mana in lupta pe cele doua televiziuni? De ce Pro TV si Antena 1
alearga cu disperare dupa audienta? Raspunsul e simplu: audienta aduce bani din vanzarile de spatii publicitare!