Ghidul RO e-Factura. Marcel Boloş oferă informații suplimentare despre noul sistem

Ministerul Finanțelor și ANAF au subliniat că adoptarea unui sistem internațional standardizat de facturare electronică aduce avantaje semnificative. Acțiunea are ca obiectiv principal reducerea fraudei TVA la nivel național și diminuarea evaziunii fiscale.

„În contextul implementării cu caracter obligatoriu a sistemului RO e-Factura de la 1 ianuarie 2024, pentru toate livrările de bunuri şi prestările de servicii care au loc în România, realizate în relaţia business-to-business (B2B), MF şi ANAF publică un ghid pentru contribuabili care oferă informaţii esenţiale pentru adoptarea şi implementarea facturării electronice”, a transmis ministerul Finanţelor

Implementarea sistemului RO e-Factura va începe din 1 ianuarie 2024. Potrivit ministrului Finanţelor Marcel Boloş, acesta va spori transparența prin „monitorizarea precisă a tranzacţiilor”.

„Implementarea facturării electronice va contribui la sporirea transparenţei, la monitorizarea precisă a tranzacţiilor şi la raportarea în timp real către autorităţile fiscale.

Acest instrument va consolida eforturile noastre de a proteja bugetul public şi de a asigura o concurenţă echitabilă între contribuabili. Facturarea electronică oferă avantajul unei înregistrări precise şi verificabile a tranzacţiilor comerciale, simplificând procesele de verificare şi audit.

Astfel, ne asigurăm că tranzacţiile respectă reglementările fiscale şi nu sunt supuse manipulărilor frauduloase. Prin impunerea facturării electronice, eliminăm riscul utilizării facturilor false sau duplicate, deoarece fiecare tranzacţie este înregistrată în mod unic.

În contextul implementării acestei măsuri, sprijinul acordat contribuabililor este esenţial, tocmai de aceea lansăm un ghid care să răspundă tuturor întrebărilor pe care le-am primit în ultimul timp”, a explicat Boloş.

Sistemul va fi adoptat în două etape

În prima fază, cuprinsă între 1 ianuarie și 30 iunie 2024, operatorii economici din România, indiferent de statutul lor înregistrat sau neînregistrat în scopuri de TVA, sunt obligați să raporteze toate facturile emise în cadrul relațiilor B2B și cu instituțiile publice (cu excepția celor derulate în relația B2G) în sistemul național de facturare electronică RO e-Factura. Această obligație este valabilă pentru tranzacțiile efectuate începând cu 1 iulie 2022.

În plus, operatorii economici care sunt persoane impozabile, dar nu sunt stabiliți în România, dar sunt înregistrați în scopuri de TVA în țară, au obligația de a raporta în sistemul național de facturare electronică RO e-Factura toate facturile emise în cadrul relațiilor B2B pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au loc în România. Acest lucru va fi obligatoriu începând cu data de 1 ianuarie 2024.

Există și câteva operațiuni care vor fi exceptate de la obligaţia utilizării acestui sistem de factură electronică. Printre acestea, amintim:

  • livrările de bunuri expediate sau transportate în afara Uniunii Europene de către cumpărătorul care nu este stabilit în România sau de altă persoană în contul său;
  • livrările intracomunitare de bunuri.

Vă invităm să consultați lista instituţiilor publice care vor fi obligate să utilizeze sistemului naţional RO e-Factura, AICI.

Consultați Ghidul publicat de Ministerul Finanțelor despre RO e-Factura, AICI.

În plus, ANAF organizează webinarii pe această temă: