ANCOM blochează apelurile care se dau drept bănci. Apelurile cu identitate falsificată vor fi blocate din iulie

ANCOM blochează apelurile care se dau drept bănci. Începând cu data de 7 iulie, toate apelurile internaționale care afișează în mod fals numere românești vor fi blocate automat.

Decizia aparține ANCOM, instituția care reglementează comunicațiile din România, și vine ca răspuns la tot mai numeroasele tentative de fraudă prin telefon.

apel anonim, anonim, necunoscut, telefon mobil
SURSA FOTO: Dreamstime

Ce este „CLI Spoofing” și cum funcționează

Escrocii folosesc o metodă denumită „CLI Spoofing” pentru a părea că apelează de pe un număr de telefon legitim din România.

Astfel, ei reușesc să convingă utilizatorii că sunt contactați de bănci, autorități sau companii serioase, obținând astfel informații confidențiale sau acces la conturi bancare.

Soluția tehnică găsită de ANCOM, cu sprijinul Poliției

Pentru a combate această practică, ANCOM a colaborat cu furnizorii de servicii de telefonie și cu Poliția Română.

Împreună au stabilit un set de reguli tehnice ce impun blocarea apelurilor care utilizează abuziv prefixul național +40 sau care nu se conformează structurii numerelor românești reale.

ANCOM
SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

Operatorii de telefonie, obligați să filtreze apelurile suspecte

Toți operatorii de comunicații din România vor fi obligați să implementeze aceste filtre, blocând apelurile care prezintă semnale clare de falsificare.

Această măsură vizează în special apelurile venite din afara țării care simulează proveniența locală.

Precauția rămâne esențială pentru utilizatori

Deși aceste măsuri vor reduce semnificativ riscurile, ANCOM avertizează că nicio soluție tehnologică nu poate elimina complet pericolul.

Românii sunt îndemnați să rămână vigilenți, să nu ofere date personale prin telefon și să verifice identitatea apelantului. Orice suspiciune trebuie raportată imediat autorităților.

Scopul CLI Spoofing

CLI Spoofing este folosit în principal pentru:

  • Fraude financiare (pretind că sunt de la bancă și cer date sensibile)

  • Acces neautorizat la conturi sau servicii

  • Înșelăciuni de tip phishing vocal („vishing”)

Pentru că se bazează pe încrederea pe care utilizatorii o au în afișajul telefonului, metoda este foarte eficientă și greu de detectat de utilizatorul obișnuit.

Tocmai de aceea, autoritățile, cum e ANCOM în România, încep să impună blocarea automată a apelurilor care folosesc această tehnică, în special cele care vin din străinătate cu numere fals afișate ca românești.