Barbu a precizat că lucrările vor debuta în două luni și că proiectul va asigura irigarea a aproape 400.000 de hectare prin sisteme gravitaționale pe treapta a patra și a cincea de pompare, folosind apă preluată din Dunăre.
Barbu: Semnarea și demararea lucrărilor
Barbu a explicat că, fiind promotorul implementării programului de irigații, a urmărit permanent debirocratizarea procedurilor care contractului întârzie aceste investiții. El a menționat că odată semnat acordul contractual, întreg ansamblul de minimum 35 km de culoar de irigații va fi înscris în Programul Național de Redresare și Reziliență și va beneficia de cofinanțare europeană. Contractul urmează să fie semnat în circa șapte zile, după care constructorii vor avea la dispoziție două luni pentru mobilizare și inițierea excavațiilor.
Finanțare și stadiul lucrărilor de infrastructură de irigații
Ministrul a reamintit că, la finele lunii februarie, autoritățile au prevăzut credite de angajament în valoare de 2,8 miliarde de lei pentru infrastructura principală de irigații, iar pentru cele 41 de amenajări locale rămâne disponibil un miliard de euro. El a subliniat că prima etapă a Canalului Siret–Bărăgan, care cuprinde primii 23 km pe raza județului Vrancea, se află deja în derulare și că intervențiile de modernizare și reabilitare sunt absolut necesare după decenii de degradare.
Importanța strategică a Canalului Siret–Bărăgan
Proiectul inițiat în 1986, între Barajul Călimănești și Lacul Dridu, vizează o lungime totală de 198 km și ar urma, la finalizare, să aducă trei mari beneficii: irigarea terenurilor din Bărăgan, reducerea riscului de inundații în lunca Siretului și deschiderea unei căi navigabile pentru transportul naval de mărfuri. În 2012, costul estimat al investiției depășea 3,5 miliarde de euro, iar punerea în funcțiune a Canalului ar fi permis irigarea a 10% din suprafața agricolă a României.
Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare a subliniat că aducțiunea gravitațională a apei va reduce semnificativ costurile de exploatare pentru fermieri. Astfel, odată finalizat, Canalul Siret–Bărăgan ar putea juca un rol esențial în stabilizarea producției agricole și creșterea rezilienței sectorului în fața secetei și a schimbărilor climatice.
Ce știm despre investiție
Canalul Siret–Bărăgan este un canal în construcție pe râul Siret, între Barajul Călimănești și Lacul Dridu.
Conform proiectului actual, canalul ar trebui să aibă 198 de kilometri, o lățime la bază de 20 de metri și o adâncime de 7 metri. Construirea canalului va aduce beneficii economice pe trei planuri: asigurarea apei pentru irigații în Bărăgan, reducerea riscului producerii de inundații în lunca Siretului și utilizarea sa ca rută pentru transportul naval de mărfuri.
În prezent lucrările avansează într-un ritm foarte lent, deoarece finanțarea este mult sub nivelul necesar.
În anul 2012 se estima că pentru realizarea proiectului ar fi nevoie de o investiție de 3,5 miliarde de euro, iar proiectul ar putea asigura irigarea a 10% din terenul agricol al României.