Cifrele aferente lunilor ianuarie și februarie arată că și în acest an piața auto românescă își continuă declinul. Conform APIA au fost vândute doar 9.268 de vehicule, în scădere cu 3,8% față de perioada similară din 2012. În spatele cifrelor se ascunde însă o realitate care, coroborată cu ultimele noutăți în materie de taxare, poate duce comerțul cu mașini noi către dezastru. Având în vedere că nu mai puțin de 81% din totalul vehiculelor au fost vândute către persoane jurice și că, recent, Guvernul a limitat deductibilitatea amortizării achiziției de mijloace de transport, este posibil ca această zonă a pieței să scadă dramatic. Fără a putea contrabalansa acest potențial efect negativ prin vânzări către persoane fizice, comercianții își văd amenințate afacerile chiar mai puternic decât de criza care a afectat piața în ultimii cinci ani.
Deși laudă inițiativa Executivului de a reintroduce taxa pe poluare sub denumirea de „timbru de mediu”, reprezentanții APIA au menționat că „pentru a-și produce efectele așteptate, considerăm că el (n.n. – timbrul de mediu) va trebui să fie dublat de un nou concept al impozitului anual care, pe lângă achiziție (timbrul de mediu) să stimuleze și deținerea unui autovehicul cât mai puțin poluant. Prin urmare, așa cum Capital anunța încă din primele zile ale lui februarie, este de așteptat ca oficialii de la București să aibă în vedere un sistem de calcul al impozitului pe vehicule bazat pe vechimea mașinii sau pe emisiile de CO2. Mai mult sau mai puțin logică, o astfel de măsură ar putea împovăra și mai puternic deținătorii de vehicule, chiar și pe cei care nu circulă cu ele.
În privința evoluției vânzărilor de mașini în lunile următoare, APIA menționează că ea „depinde într-o măsură importantă de impactul noilor reglementări (Timbrul de mediu, Programul Rabla, limitarea deductibilității amortizării). Timbrul de mediu și Programul Rabla, ar trebui să stimuleze (într-o oarecare măsură) vânzările către persoanele fizice, în timp ce limitarea deductibilității amortizării, dimpotrivă, să pună presiune pe vânzările către persoanele juridice. Ori, în condițiile în care în primele două luni piața a fost susținută în proporție de peste 80% de către persoanele juridice, este foarte posibil ca așteptatul impact pozitiv al celor două inițiative ale Ministerului Mediului (Timbrul de mediu și „Rabla”) să fie în mare măsură anulat de limitarea deductibilității amortizării achiziției de mijloace de transport.

Detalii despre evoluția pieței auto românești în acest an, precum și despre toate lansările importante de la Geneva Motor Show puteți găsi în Suplimentul Auto care va apărea împreună cu revista Capital și Evenimentul Zilei luni, 25 martie.