Aparuta recent, Ordonanta nr. 24/17 august 2001 privind impunerea microintreprinderilor introduce impozitul pe venit de la 1 septembrie a.c. Potrivit estimarilor Ministerului Finantelor, jumatate dintre cele 400 de mii de societati considerate active se incadreaza in categoria microintreprinderilor. Adica fac parte din randul firmelor care au: capital integral privat, mai putin de noua angajati si pana la 100 de mii de euro cifra de afaceri in anul precedent. Microintreprinderile scapa de impunerea profitului, dar vor datora un impozit specific, de 1,5%, calculat la veniturile realizate din orice sursa. Nu intra in sfera de aplicare a ordonantei bancile, societatile de asigurare si reasigurare, societatile de investitii, societatile de administrare a investitiilor si societatile depozitare, intermediarii de valori mobiliare si societatile cu activitate exclusiva de export. (Ordonanta nr. 24 din Monitorul Oficial nr 472 din 17 august).
Noul sistem de impozitare pare mai rentabil, in special pentru societatile cu profil de prestari servicii si, in general, acele societati care au cheltuieli mai mici decat incasarile, cu alte cuvinte care ies pe profit.
Ion Tomescu, director executiv la societatea Conti Trade, face un calcul simplu, aplicat societatilor care obisnuiesc sa se declare rentabile. „Sa consideram cazul unei firme care obtine profit de aproximativ zece la suta din cifra de afaceri, deci are un grad de rentabilitate de zece la suta. La aceasta valoare firma ar datora un impozit pe profit de 25% din 10% din cifra de afaceri. Cu alte cuvinte, ar plati un impozit de 2,5% la cifra de afaceri. Evident, e mai avantajos noul sistem, de 1,5% la venituri, aplicabil microintreprinderilor.” Singura problema pare a fi ca nimeni nu indrazneste sa aplice acest impozit, desi ordonanta a intrat in vigoare. De ce?
Un ordin al ministrului finantelor va trebui sa apara, pentru a preciza cum se vor face inregistrarile contabile. Pentru moment, se pot face supozitii, dar procedura ramane necunoscuta. Art. 3 (1) din ordonanta arata: „Microintreprinderile vor organiza si vor conduce evidenta financiar-contabila in conformitate cu metodologia aprobata prin ordin al ministrului finantelor publice”. Gheorghe Oana, secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice, inlatura zvonurile cu privire la posibila contabilitate in partida simpla, precizand recent ca „se va tine contabilitatea in partida dubla, dar in formula simplificata”.
„Sistemul pare avantajos, dar cum se aplica? In septembrie se va merge pe 1,5% la cifra de afaceri, iar in lunile anterioare din acelasi trimestru – iulie, august – pe impozit pe profit?”, intreaba C.F., proprietara unei mici edituri din Bucuresti. Intr-adevar, impozitul la venituri este mai rentabil, in special pentru firmele de servicii si, in general, pentru firmele care au cheltuieli semnificativ mai mici decat veniturile. Decisive pentru avantajul comerciantului vor fi si instructiunile cu privire la aplicarea facilitatilor.
Firmele de servicii
ies in avantaj
In lipsa precizarilor institutiei abilitate, contabilii ezita sa faca presupuneri. Calculul impozitului pare simplu, avand in vedere ca Ordonanta stabileste clar ca se va aplica 1,5% la veniturile obtinute de microintreprinderi din orice sursa. Este de asemenea clar ca valoarea caselor de marcat se va scadea din venitul impozabil in luna achizitiei. In ceea ce priveste investitiile de alt tip, apar unele intrebari.
Ordonanta stabileste ca investitiile realizate din profit sunt scutite de impozit, cu conditia sa fie realizate de intreprinderi producatoare de bunuri sau de firme de servicii. Daca investitiile nu sunt finalizate in anul fiscal curent, deducerea se acorda proportional cu valoarea lucrarilor realizate efectiv in baza unei situatii partiale de lucrari. Ce inseamna aceste „situatii partiale de lucrari” in termenii rigurosi ai contabilitatii ar fi mai mult decat util sa se cunoasca.
Mai mult decat atat, impozitul va fi mai mic cu 20% pentru orice microintreprindere care isi mareste personalul cu un angajat cu carte de munca. Va fi nevoie, probabil (ordonanta nu precizeaza), de o dovada de la Camera de munca, justificativa in acest sens.
O alta intrebare apare in cazul firmelor care vor putea aplica mai multe reduceri. „Ar trebui clarificata ordinea in care se acorda facilitatile, asa cum precizeaza Normele, in cazul facilitatilor pentru IMM, spre exemplu. Schimband ordinea, ar insemna ca facilitatile se aplica la o baza diferita”, atrage atentia Mihaela Mitroi, director taxe PricewaterhouseCoopers. Una este sa se scada mai intai valoarea investitiei si apoi sa fie aplicata reducerea de 20% pentru noi angajati si alta este sa se aplice mai intai reducerea pentru salariati si apoi cea pentru investitii. Chiar daca o varianta pare mai logica decat alta, doar legiutorul poate stabili care va fi ordinea corect aplicata.
Vestea buna este ca, prin ordonanta, controlorii fiscali isi pierd dreptul de a calca microintreprinderile mai devreme de doi ani. Inspectorii care veneau periodic sa isi ia partea leului isi vor cauta alti clienti decat firmele mici. „E foarte important ca firmele mici sunt lasate sa respire, sa nu mai vina de cateva ori pe luna inspectorul si sa le caute nod in papura si, evident, sa le amendeze”, este de parere Nicolae Grigorescu, expert contabil, proprietar al microintreprinderii Grini Expert. Totusi, patronii trebuie sa fie prevazatori. O reclamatie de la un rau-voitor, care ii face suspecti de evaziune fiscala, le poate aduce pe cap nu doar inspectorul, cat si garda sau politia financiara.     

Facilitati suplimentare pentru productie si servicii

Mihaela Mitroi,
director taxe PricewaterhouseCoopers:
„Referitor la facilitati, observam ca se pastreaza facilitatile oferite IMM-urilor. Companiile pot sa isi achizitioneze utilaje, echipamente necesare realizarii activitatii si pentru care se acorda scutire de impozit.
Exemplu de calcul:
Sa luam in calcul o companie care produce si vinde paine. Daca aceasta cumpara un cuptor de paine in valoare de 25.000 euro si in momentul in care efectueaza aceasta investitie are:
– un profit cumulat realizat de 40 de mii de euro (din care face investitia)
– total venituri de 60 mii euro
– rezulta un impozit la venituri de 900 de euro = 1,5% x 60.000
Pentru partea de 25.000 de euro, care reprezinta investitia, nu plateste impozit. Rezulta un impozit mai mic cu 562,5 euro.”

O firma cu cheltuieli mari va plati mai mult impozit
Exemplu de calcul pentru impozitul datorat de microintreprinderea M, pentru anul in curs. Am presupus ca firma a avut la sfarsitul anului trecut o cifra de afaceri de doua miliarde lei si un numar de opt angajati.
    (mii lei)
Cifra de afaceri    2.635.444
Venituri totale    2.679.527
Cheltuieli totale    2.571.544
Profitul brut    107.983
Pierderea bruta    0
Profitul net    80.988
Impozit pe profit    26.995
Impozit pe venit    40.192

Nota: Nu am luat in considerare facilitatile. Daca va beneficia de unele reduceri de impozit, firma va putea ajunge sa plateasca impozit pe cifra de afaceri la acelasi nivel cu cel pe profit.