Numărul firmelor din domeniul IT înfiinţate în România, în ultimul an, a atins un nivel record: 4.700. Sunt afectate start-up-urile de criza de specialişti şi de lupta cu marile corporaţii pentru resursele umane?

În urmă cu un an, fondatorii firmei de software Code 40 din Iaşi erau optimişti şi anunţau că intenţionează să îşi sporească numărul de angajaţi în mod semnificativ. După calculele lor, ar fi trebuit ca la începutul lui 2008 în companie să lucreze peste 30 de oameni. Dar, deşi au un partener puternic din Olanda care se ocupă de vânzări şi de project management, firma nu a reuşit să se dezvolte în ritmul aşteptat. „Am crescut constant în primul an, ajungând la finele lui 2006 la un număr de aproape 15 angajaţi. La mijlocul lui 2007, aveam 20 de angajaţi, număr ce nu s-a modificat prea mult până în prezent“, spune Vlad Bodi, directorul executiv şi cofondatorul Code 40.

Acest lucru s-a reflectat şi în cifra de afaceri, care s-a majorat anul trecut cu numai 10%, deşi comenzile continuă să vină în număr mare. În prezent, firma negociază cu potenţialii clienţi, înainte de începerea proiectelor, o perioadă de aşteptare cu peste 50% mai mare pentru a avea timp să elibereze suficienţi angajaţi ce pot fi antrenaţi în aceste noi oportunităţi. „Criza de pe piaţa forţei de muncă începe abia acum, în 2008, să ne afecteze în mod real. Avem un plan de recrutări ce are ca ţintă 10-12 noi angajaţi, şi care, pe măsură ce înaintăm în 2008, se dovedeşte a necesita cu mult mai mult efort decât am depus în trecut“, spune Vlad Bodi.

Start-up-urile din IT trebuie să ducă o luptă serioasă cu marile companii care activează în România şi care în ultimii ani angajează masiv şi supralicitează specialiştii. În plus, dintre puţinii programatori existenţi pe piaţa forţei de muncă autohtonă, o parte continuă să îşi găsească alte oportunităţi de angajare în străinătate, iar alţii încep să lucreze pe cont propriu, ca freelanceri. O cerere tot mai mare vine chiar din partea start-up-urilor, care devin tot mai numeroase în ultimii ani. Dacă în 2003 în România s-au înfiinţat 2.800 de companii în domeniul IT, numărul a crescut constant în fiecare an ajungând în 2007 la peste 4.700 de firme nou înmatriculate.

O rezolvare a acestei crize este departe de a fi găsită, iar planurile strategice la nivel macroeconomic lipsesc cu desăvârşire, din moment ce Ministerul Educaţiei şi Cercetării nu a putut să ne spună nici câţi absolvenţi de facultate specializaţi în IT există în România, în fiecare an. O situaţie similară se întâlneşte şi la nivelul asociaţiilor firmelor din acest domeniu. „Nu avem o evaluare precisă a numărului de absolvenţi specializaţi în IT sau în domenii conexe IT-ului. O estimare optimistă a noastră este de aproximativ 9.000 de absolvenţi anual, alte surse menţionează puţin peste 7.000“, spune Valerica Dragomir, directorul executiv al Asociaţiei Patronale a Industriei de Software şi Servicii.

Spiritul antreprenorial nu este afectat de deficitul de specialişti

Dacă situaţia tensionată de pe piaţa forţei de muncă din IT şi-a pus deja amprenta asupra ritmului de creştere a start-up-urilor, spiritul de iniţiativă al antreprenorilor încă nu a fost afectat. În 2006, după 11 ani de experienţă în domeniul dezvoltării de software, din care şase în poziţii de management, Adrian Blidăruş a decis că este momentul să îşi pornească propria afacere, iar în prezent compania sa are deja nouă angajaţi. „Am lansat afacerea împreună cu partenerul meu, în urmă cu doi ani. Cred că amândoi aveam nevoie să facem ceva în care să credem cu adevărat. Am vrut să facem ceva diferit. Viziunea pe care o împărtăşim este de a deveni un furnizor de software din clasa permium“, spune Adrian Blidăruş, fondatorul companiei Softelligence.

Firma a crescut rapid până în prezent, iar antreprenorul mărturiseşte că actuala criză de pe piaţa forţei de muncă nu îl face să regrete că a intrat în afaceri, pentru că această cale îi oferă provocări mult mai diverse decât poziţia de angajat, dar şi posibilitatea de a face lucruri în care crede cu adevărat. În plus, consideră că start-up-urile au în continuare şanse mari de dezvoltare, dacă le oferă angajaţilor ceea ce îşi doresc. „Oamenii au devenit mai educaţi în ceea ce priveşte alegerile pe care le pot face şi condiţia lor de angajaţi. Un procent mare dintre ei aşteaptă mai mult decât bani sau beneficii. Vor să fie trataţi cu respect şi nu vor să mai fie consideraţi «resurse» în sensul de unelte“, consideră Adrian Blidăruş. În opinia sa, oportunităţile pentru start-up-uri sunt date de faptul că unele dintre firmele autohtone au încă probleme cu modul în care tratează oamenii, iar multinaţionalele, care au strategii mult mai bune de resurse umane, au adus în România mai mult activităţi de mentenanţă şi suport, ceea ce oferă posibilităţi limitate de afirmare şi valorificare a potenţialului creativ pentru mulţi dintre specialiştii de top.

101-12926-21_vladbodi_17.jpg«Pentru a atrage angajaţi, ne folosim de o nişă din piaţa de recrutare, şi anume a celor care preferă să lucreze într-o firmă mică.»
Vlad Bodi, director executiv, Code 40

101-12925-21_adrianblidarus_17.jpg«Principalele noastre avantaje sunt flexibilitatea şi modul în care tratăm oamenii.»
Adrian Blidăruş, director general, Softelligence

Capital – Editia nr. 17, data 30 aprilie 2008