După 17 ani trăiți în Australia, s-a hotărât, împreună cu familia, să se întoarcă în România şi să devină antreprenor aici. În urma acestei decizii pe care a

luat-o­ în anul 1994 s-au născut afaceri de milioane de euro, care sunt solide şi astăzi, chiar dacă Dan Lăzărescu nu mai face parte din ele: operatorul privat de sănătate Medicover, la care a fost director general timp de zece ani, şi compania de IT TotalSoft, unde este cofondator. Ceea ce a urmat după exitul din aceste două afaceri, în 2007, a mirat pe toată lumea. Deși susţine că nu este genul de antreprenor care se ataşează de afacerile sale, Dan Lăzărescu recunoaşte că cel mai nou „copil“ al său l-a acaparat total.

Ideea de milioane

Puţină lume ştie că la Salonta, în judeţul Bihor, fucţionează din 2007 singurul procesator de seminţe de cânepă din Europa. Nici nu-i de mirare, având în vedere că peste 80% din producţie merge la export, către alte ţări din Europa, în SUA şi în Israel. Astăzi, Canah International vrea să cucerească şi consumatorii români. „Când am început busines­sul, am decis să ne orientăm către pieţele externe, deoarece acolo exista deja cerere. În România ne-am lovit de reticența consumatorilor, care nu cunoşteau proprietăţile acestei plante. Era nevoie de educare, lucru pe care farmacistul singur nu-l putea face“, spune antreprenorul.

Drept urmare, compania a alcătuit un buget de promovare a produselor pe piaţa locală, de circa 100.000 de euro. De la demararea campaniei, în noiembrie anul trecut, şi până acum, volumul vânzărilor pe piața locală a înregistrat o creştere lunară de peste 5%, ceea ce este semnificativ pentru o piață de nişă. 

Cum a început însă totul? Ideea destul de „exotică“ i-a venit întâmplător, după ce a citit o carte despre utilizările multiple ale acestei plante, mai ales în sănătate, prin fabricarea unor produse naturiste, precum uleiul de cânepă sau făina de cânepă. „Posibilitatea de a accesa fonduri SAPARD a reprezentat argumentul final care a dus la concretizarea proiectului“, spune Dan Lăzărescu. Investiţia totală a fost de 1,7 milioane de euro, iar fabrica are acum o capacitate de procesare de 1.000 de tone de cânepă anual. Totul pare că merge ca pe roate, până apare problema materiei prime. Compania se loveşte de imposibilitatea folosirii resurselor locale, iar în prezent este nevoită să importe materia primă în proporţie de 99,5% din Franţa şi China, restul fiind luat din producția internă, din culturi bio.

„Dacă la începutul anilor ’90, în România se cultivau peste 150.000 hectare de cânepă, în prezent se mai cultivă doar câteva sute de hectare. A devenit o cultură de nişă şi se întinde pe suprafeţe reduse, de aproximativ 10.000 hectare la nivelul întregii Uniuni Europene.

Când am început businessul în Salonta, ni s-au alăturat 21 de cultivatori români, dintre care trei bio-certificați, care în primul an au contractat pentru cultivare 260 de hectare. Apoi, statul a retras subvenţia de cultivare a cânepei pentru sămânţă, ceea ce a dus, în 2007, la dispariția lor“, a adăugat Lăzărescu. 

Beţe în roate

Numai în 2013, Canah a importat 850 de tone de seminţe de cânepă, la un preţ de circa 1.000 de euro pe tonă. În ciuda acestui neajuns destul de costisitor, antreprenorul ar vrea să extindă capacitatea de producţie a fabricii, însă nu exclude nici posibilitatea de a o vinde, dacă nu reuşeşte să atragă fondurile necesare, de circa un milion de euro. „Deocamdată, ne gândim la soluţii de finanţare. Rambursarea fondurilor europene durează prea mult, iar băncile nu sunt dispuse să ne crediteze. Nu se mai creditează afaceri pe bază de business planuri. Un motiv pe care l-am remarcat din propria experienţă şi din discuțiile cu alţi antreprenori este lipsa din bănci a specialiştilor care să poată înţelege şi aprecia riscurile unui business plan“, spune antreprenorul. Planul său este ca fabrica să îşi dubleze producţia în opt luni, iar în doi-trei ani să ajungă la o cifră de afaceri de circa 7 milioane de euro.

Un factor important pentru prosperitatea afacerii ar fi creşterea suprafeţelor cultivate cu cânepă, la noi în ţară, mai ales pentru că aici există potenţial în ceea ce priveşte culturile bio, din care Canah fabrică produse foarte apeciate de străini care, spre deosebire de români, îşi permit să şi le cumpere.

Ar putea Canah să aibă aceeaşi soartă ca şi celelalte două afaceri care „s-au făcut mari şi au plecat de-acasă“? Dan Lăzărescu recunoaşte că au existat oferte pentru cumpărarea fabricii, însă deocamdată speră că va primi finanţare pentru

extindere.

4 milioane de euro este cifra de afaceri preconizată de Canah International pentru 2013, mai mare cu 85% faţă de anul precedent

 

România se deosebeşte negativ de majoritatea ţărilor UE prin atitudinea băncilor faţă de creditarea IMM-urilor.
Dan Lăzărescu, acţionar majoritar Canah