Companiile din domeniul energiei din România îşi pun probleme cu privire la vârfurile de consum din această iarnă. În cadrul audierilor din Comisia parlamentară de anchetă privind preţul energiei, reprezentanţii Engie România şi E.ON România au declarat că nu stiu cum îşi vor recupera banii de la stat pentru compensarea facturilor, iar asta le-ar putea afecta capacitatea de a importa gaze în vârfurile de consum.

Ce se va întâmpla cu consumatorii din România, după ce va expira acest sprijin, în luna aprilie?

Întrebaţi care este părerea lor cu privire la schema de compensare a facturilor, reprezentanţii ambelor companii şi-au exprimat îngrijorarea despre modul în care va fi recuperată diferenţa dintre costul real al energiei şi gazelor şi preţul fixat de stat în facturi.

“Plafonarea în sine nu este o problemă, ci cum vom recupera banii şi ce se va întâmpla după ce expiră schema de sprijin. Preţul în piaţă continuă să fie mare”, a declarat Nicolas Richard, vicepreşedinte executiv şi şef al diviziei de vânzări din cadrul Engie România, potrivit Agerpres.

Claudia Griech, director general al E.ON Energie România, a completat: “Există incertitudine cu privire la modul în care se vor recupera aceste sume de la stat. Este foarte importantă capacitatea financiară a furnizorilor, ca să poată importa gaze în vârful de consum din iarnă, când producţia locală nu acoperă întregul consum. (…)

După ce expiră sprijinul, din aprilie, efectele vor fi resimţite de clienţi. Noi am cheltuit până acum 7 milioane de lei drept costuri cu campania de informare şi educare a consumatorilor.”

46% dintre clienţii de electricitate ai E.ON sunt în piaţa liberă, a mai precizat aceasta.

Reprezentantul Engie a atras şi el atenţia că producţia de gaze din România scade de la an la an: “Acest lucru înseamnă că trebuie să mărim importurile şi să diversificăm rutele, să ne asigurăm că nu vor fi probleme de alimentare.”

Ministrul Energiei dă asigurări că nu vor exista întârzieri

Virgil Popescu, ministrul interimar al Energiei, spune că va fi respectat termenul de 30 de zile. Potrivit Legii privind compensarea facturilor, furnizorii de gaze îşi vor recupera de la stat în termen de 30 de zile diferenţa dintre factura plătită de consumatorii finali şi preţul propriu-zis al energiei.

“Nu este cazul să se îngrijoreze că plăţile vor fi întârziate. Furnizorii îşi vor primi banii în 30 de zile, aşa cum prevede legea. Ulterior, se va face un control şi, dacă vor fi greşeli, acestea vor fi corectate”, spunea ministrul în urmă cu două săptămâni.

Cum justifică aceste companii majorările din facturi pentru care au fost amendate de ANRE?

Cât despre majorările efectuate în ultima perioadă, reprezentaţii celor două companii au explicat că acestea sunt justificate, în ciuda amenzilor primite de la ANRE.

“Nu poţi trăi dacă preţul este sub costul de achiziţie. Este preţul de pe bursă, iar noi am făcut tot ce am putut pentru a atenua efectul asupra clienţilor. (…)

Vă spun cu toată sinceritatea, cu aceste preţuri clar consumatorii vor avea probleme cu plata facturilor, aşa că încurajăm orice măsură de sprijinire a lor”, spune reprezentantul Engie.

E.ON Energie a respectat întocmai prevederile legale când a notificat clienţii că preţurile din contracte vor creşte şi că au la dispoziţie 30 de zile pentru a accepta oferta sau a căuta un alt furnizor în piaţă, afirmă Claudia Griech.

“Pe segmentul de distribuţie, vom încheia anul pe pierdere”, a transmis şi Volker Raffel, directorul general al E.ON.