Facebook, Twitter şi Google+ au publicat joi o serie de modificări pentru a răspunde exigenţelor autorităţilor europene, însă acestea „nu îndeplinesc decât parţial normele legislaţiei europene”, a estimat Comisia Europeană într-un comunicat. 

Executivul european a salutat totuşi anumite modificări, care vor permite consumatorilor să se prevaleze de dreptul lor de a se retrage din procedura de efectuare a unei cumpărături online. Internauţii din UE vor putea, de asemenea, să depună plângeri în Europa pentru diverse nemulţumiri pe care le vor avea, nu în California, unde se află sediile generale ale companiilor vizate. 

Totuşi, Facebook şi Twitter nu au răspuns decât parţial la problemele de responsabilitate legală şi la modul în care utilizatorii sunt informaţi în legătură cu o eventuală retragere a conţinuturilor sau despre rezilierea unui contract. 

„Platformele de comunicare socială sunt utilizate pentru publicitate şi în scopuri comerciale, prin urmare trebuie să respecte pe deplin normele privind protecţia consumatorilor. Mă bucur că eforturile autorităţilor naţionale de a asigura respectarea normelor UE menite să protejeze consumatorii dau rezultate, iar în prezent unele societăţi sporesc siguranţa platformelor lor pentru consumatori; cu toate acestea, este inacceptabil ca normele în cauză să nu fie încă pe deplin respectate şi ca acest proces să dureze atât de mult. Acest lucru nu face decât să confirme faptul că avem nevoie de ‘noi avantaje pentru consumatori’: normele UE privind protecţia consumatorilor ar trebui să fie respectate şi, dacă aceste societăţi nu se conformează, ele ar trebui să fie sancţionate”, a declarat Věra Jourová, comisarul european pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, informează Agerpres.

Ca urmare a numărului mare de plângeri din partea consumatorilor, care au fost ţinta unor fraude sau înşelătorii atunci când au utilizat aceste site-uri şi, de asemenea, au fost supuşi unor clauze de furnizare a serviciilor care nu respectă legislaţia UE privind protecţia consumatorilor, în luna martie 2016 a fost lansată o acţiune de asigurare a respectării legislaţiei. 

 

De atunci, operatorii de platforme de comunicare socială au fost de acord, în mod specific, să modifice: clauzele de furnizare a serviciilor care limitează sau exclud complet răspunderea reţelelor de comunicare socială în legătură cu prestarea serviciilor; clauzele care le impun consumatorilor să renunţe la drepturile obligatorii în UE, cum ar fi dreptul de a se retrage dintr-o achiziţie online; clauzele care privează consumatorii de dreptul lor de a sesiza o instanţă judecătorească din statul lor membru de reşedinţă şi impun, în schimb, aplicarea legislaţiei din California; clauza prin care platforma este eliberată de obligaţia de a identifica mesajele cu caracter comercial şi conţinutul sponsorizat. 

Societăţile s-au angajat să pună în aplicare modificările clauzelor lor de utilizare a serviciilor în toate versiunile lingvistice în primul trimestru al anului 2018. 

Comisia se aşteaptă ca platformele online să identifice şi să elimine rapid şi în mod proactiv conţinutul online ilegal, precum şi să prevină reapariţia acestuia. Forul comunitar pregăteşte în prezent acţiunile ulterioare acestei comunicări. 

Autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor şi Comisia vor monitoriza punerea în aplicare a modificărilor promise şi vor utiliza în mod activ procedura de notificare şi de acţiune pusă la dispoziţie de societăţi. Acestea se vor concentra mai ales pe conţinutul comercial ilegal privind abonamentele nedorite şi alte tipuri de înşelătorii. În plus, este posibil ca autorităţile să ia măsuri atunci când acest lucru va fi necesar, inclusiv măsuri de asigurare a respectării legislaţiei.