Convocarea, făcută în numele vicepreședintelui ASF, Cristian Roșu, vine la puțin timp după ce, așa cum a anunțat Capital în exclusivitate, asigurătorii au primit o scrisoare care le atrage atenția că încalcă unele reguli în ceea ce privește asigurările RCA.

În principal este vorba despre faptul că unele firme de asigurare refuză să accepte ca păgubitul să opteze pentru orice service dorește pentru constatarea daunei și despre refuzul firmelor de asigurare de a achita integral facturile pentru mașina la schimb, pe perioada reparațiilor, așa cum sunt ele emise de firmele de închiriere.

Motivul pentru care ASF a transmis scrisorile către asigurători și pentru care convoacă acum întâlnirea este faptul că a crescut numărul de petiții prin care păgubiții reclamă aceste probleme. Pe de altă parte, multe dintre reclamații, spun sursele Capital, sunt concepute chiar de service-uri fie ca mandatar al păgubitului fie ca un fel de consultant informal al acestuia.

Oficialii ASF se așteaptă ca cele două părți să ajungă la o înțelegere și sunt hotărâte ca în caz contrar să treacă la sancțiuni, considerând că până acum au făcut toate demersurile “civile” necesare. Sancțiunile nu pot fi aplicate decât firmelor de asigurare, deoarece service-urile nu intră în sfera de competență a ASF.

De partea firmelor de asigurare, mai ales a unora dintre ele, este greu de crezut că vor ceda la presiunile acelor service-uri care, în opinia asigurătorilor, încarcă facturile atât pentru reparații cât mai ales pentru mașina la schimb.

De partea service-urilor, legea favorabilă lor și valul de simpatie pe care s-au urcat în ultima perioadă la nivelul ASF îi face să fie extrem de optimiști în ceea ce privește rezultatele discuțiilor cu asigurătorii.

Altfel spus, este destul de greu de crezut că întâlnirile față în față, chiar și mediate de ASF, ar putea avea rezultate directe. Aceasta mai ales că un CEO de firmă de asigurare are calificări totale diferite de cele ale unui patron de service.

La întâlnire, spun surse informate, vor participa în primul rând service-urile foarte vocale precum și reprezentanții ASSAI, asociația service-urilor independente care, pe vremea când era administrată de Cristian Muntean, în prezent consilier în ASF, a obținut rezultate remarcabile pentru zona pe care o reprezintă.

Cel  mai notabil astfel de rezultat este chiar noua lege RCA, care, printre altele, dă service-urilor posibilitatea de a impune soluția de reparație, dă libertatea păgubiților de a își alege service-ul unde face constatarea daunei și impune asigurătorilor să acopere și așa numita “perioadă de nefolosință”, adică pagubele generate de ținerea mașinii în service. La acest capitol, mașina la schimb este cheltuiala principală.

În caz că nu se va ajunge la o înțelegere, firmele de asigurare spun că toate aceste cheltuieli din ce în ce mai mari, la care se adaugă scumpirea pieselor de schimb și a manoperei, le vor obliga să mărească tarifele pe RCA.

De partea cealaltă există riscul ca service-urile, nemulțumite de ce le oferă asigurătorii, să repare mașinile oamenilor în timp mai îndelungat sau cu piese de calitate mai slabă.