Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

CAPITAL PREMIUM

EXCLUSIV. Ce se întâmplă în realitate cu banii locatarilor care-și plătesc corect întreținerea. Dezvăluirile unui administrator

Autor: | | 0 Comentarii | 5146 Vizualizari

În București sunt 22.000 de asociații de proprietari, din care sub 10% sunt administrate de firme, restul de persoane fizice, locatari ai blocului sau ai scării de bloc.

Lipsa de transparenţă, lipsa de acurateţe în întocmirea registrelor, dar şi reţinerea banilor cash în casă duc la pierderea contolului şi la disparitia banilor. Un locatar care are indicii asupra unor astfel de nereguli se poate adresa organismului de control, care este primăria. Controalele sunt însă superficiale şi nimeni nu verifică dacă cifrele din registre şi sumele plătite de locatari sunt corecte, a declarat pentru Capital Ottavio Șerbănescu, director general al Cresida Management, firmă care administrează 35 de asociaţii de proprietari.

Acesta a vorbit pentru revista Capital despre cum evoluează piaţa managementului rezidenţial, un business care reprezintă alternativă la administratorul de bloc tradiţional, şi anume persoana fizică. O astfel de companie oferă servicii integrate proprietarilor de apartamente, de la înfiinţarea asociaţiei de proprietari, la administrare şi consultanţă de specialitate şi astfel, preia riscurile şi exclude amenzile, atât de prezente în noua lege privind asociaţiile de proprietari.

Marele avantaj, spune el, este că o companie specializată poate reduce cu 50-60% costurile asociaţiilor de proprietari faţă de o persoană fizică.

Acesta a vorbit şi de Legea nr.196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, publicată în iulie 2017, în Monitorul Oficial, care a intrat în vigoare pe 28 septembrie şi care aduce modificări substanţiale şi de impact vechii legi.

Întrebat dacă este mai bine ca o scară de bloc să fie administrată de către o persoană fizică angajată sau de către o firmă, Ottavio Șerbănescu consideră că ”proprietarii de locuinţe au doar aceste două variante: firmă specializată sau tradiţionala persoană fizică”.

Cea din urmă e varianta clasică, dar acum sunt firme care fac acest lucru asigurând un management profesionist la costuri care de multe ori sunt mult mai mici decât plata unei persoane fizice. 

”Dacă ar fi să se vorbească despre avantajele predării managementului rezidenţial unei companii este evident că acestea există. Aparent, cel mai mare avantaj ar fi costul. E un cost mult mai mic, plăteşti mult mai puţin să ai o firmă ca administrator decât o persoană fizică. Persoana fizică trebuie angajată şi să îţi asumi toate obligaţiile pe care trebuie să şi le asume în România un angajator, să plăteşti taxele către stat, să îi asiguri medicina muncii, protecţia muncii, concedii de odihnă, toate lucrurile astea pe care le face orice angajator trebuie să fie făcute şi la nivelul asociaţiei de proprietari, dacă îşi angajează un administrator. Ba, mai mult, şi acea persoană, dar şi firma respectivă sunt controlate de către acelaşi organism, care se numeşte primăria de sector, în cazul Bucureştiului. Control care seamănă mai degrabă cu verificare care are loc în general în urma unor reclamaţii venite de la proprietarii din bloc. Și problema este că aceste birouri din cadrul primăriei de sector nu verifică financiar asociaţia de proprietari. Verifică doar îndeplinirea anumitor obligaţii legale, întocmirea anumitor registre, in fapt nu verifică nimeni daca acestea sunt întocmite bine din punct de vedere financiar. Ideal ar fi ca toate aceste asociaţii de proprietari care au organisme de conducere (comitet, preşedinte, cenzor şi un administrator) sa fie controlate in detaliu”, afirmă el.

 

Ottavio Șerbănescu spune că este mult mai ieftin ca o asociaţie de proprietari să fie administrată de o firmă, în locui unei persoane fizice.

”Deoarece întotdeauna costurile fac diferenţa, managementul rezidenţial realizat de către o companie specializată poate reduce cu 50-60% costurile asociaţiilor de proprietar faţă de o persoană fizică. Și asta pentru că firmele o fac organizat, aceiaşi oameni îndeplinesc aceleaşi sarcini pentru mai multe asociaţii de proprietari, este munca mult eficientizată în felul ăsta şi fără să existe riscuri de amenzi sau delapidari. Cel mai mare avantaj, în realitate, este transparenţa asupra fondurilor asociaţiei, pentru că majoritatea firmelor, nu toate, e adevărat, dar majoritatea firmelor oferă, spre deosebire de administratorii persoane fizice, această transparenţă a fondurilor pe care le administrează. Acesta este cel mai important lucru în activitatea aceasta, să le arăţi oamenilor unde le sunt banii, ce se întâmplă cu ei, cum circulă acestia, cu alte cuvinte oamenii trebuie să-şi ştie banii în siguranţă. Acesta este, după părerea mea, principalul avantaj atunci când te administrează o firmă, ştii unde sunt banii tăi, ”  declara Serbanescu

Întrebat ce nereguli a întâmpinat în experienţa sa de antreprenor a unui business care se ocupă de managementul rezidenţial al asociaţiilor de proprietari, şeful Cresida Management aduce în discuţie o întâmplare gravă.

”Am  preluat o asociaţie de proprietari care fusese administrată de un vecin din bloc, care paradoxal şi acum locuieşte acolo şi care a administrat blocul timp de 18 ani. După un audit pe ultimii trei ani de administrare din cei 18 au găsit o lipsă de  140.000 de lei. Dovada că asociaţia a fost delapidată timp de 18 ani nu a schimbat situaţia, de fapt administratorul nu a răspuns nici acum în faţa justiţiei, fără plângere penală din partea administraţiei de locatari nu se întâmpla nimic”, declară CEO-ul Cresida.

La întrebarea cum dispar banii, Ottavio Șebanescu a explicat că totul porneşte de la această lipsă de transparenţă, de la lipsa de acurateţe în întocmirea registrelor, reţinerea banilor cash în casă.

 

”Toate acestea duc la pierderea contolului şi la dispariţia banilor. Au fost multe asociaţii de la care am preluat activitatea de la persoane fizice de unde au lipsit bani, mai mult sau mai puţin”, a precizat el.

Atât persoana fizică, cât şi firma specializată care administrează asociaţia de proprietari sunt controlate de acelaşi organism, primăria de sector, în cazul Bucureştiului.

”Se fac nişte controale, ei le numesc verificări,  şi le fac în general în urma unor reclamaţii venite de la proprietari din bloc. Și problema este că aceste birouri din cadrul primăriei de sector nu verifică financiar asociaţia de proprietari. Verifică doar îndeplinirea anumitor obligaţii legale, întocmirea anumitor registre, dacă le întocmeşte sau nu, nu verifică nimeni dacă le întocmeşte şi bine ca cifre. Deci verificările sunt, zic eu, un pic superficiale. Singura autoritate abilitate să verifice nu numai administratorii, asociaţiile de proprietari în general, pentru că asociaţiile de proprietari au organisme de conducere, comitet, preşedinte, teoretic şi legal ar trebui să aibă un cenzor şi au şi un administrator. Noi acum vorbim despre administrator, care poate fi persoană fizică sau juridică. Ar trebui controlaţi şi cei din comitetul executiv, preşedintele, ar trebui verificaţi şi cenzorii sau, mă rog, controalele ar trebui să cuprindă toate lucrurile astea. Nu prea se întâmplă în momentul ăsta”, precizează Ottavio Șerbănescu.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.