Dacia Bigster, doar 3 stele la Euro NCAP. Siguranță compromisă în numele prețului

Într-o nouă serie de teste publicate de Euro NCAP, Dacia Bigster — SUV-ul așteptat să redefinească oferta mărcii în segmentul compact — a obținut doar 3 stele din 5 la evaluările de siguranță. Este cel mai slab rezultat din cele 16 modele testate în această rundă, contrastând puternic cu performanțele excelente ale unor modele chinezești precum MG S5 EV și Voyah Courage, care au primit scorul maxim.

Strategia Dacia este de a livra vehicule accesibile

Deși Bigster se înscrie în strategia Dacia de a livra vehicule accesibile, rezultatele Euro NCAP sugerează că economia vine cu un preț riscant. Mașina a obținut doar 69% pentru protecția adulților și un modest 57% pentru sistemele de siguranță — valori care trag în jos calificativul final. Protecția oferită șoferului în cazul unui impact frontal a fost considerată slabă în zona toracelui și a genunchilor, în lipsa unui airbag dedicat. De asemenea, sistemele de asistență au fost considerate sub standardele actuale, în special în scenariile care implică bicicliști sau pietoni.

La impact lateral, Bigster a obținut un scor mai bun, iar în ceea ce privește protecția copiilor în caz de accident, rezultatele au fost solide (85%). Cu toate acestea, punctajul general rămâne dezamăgitor pentru un model care aspiră să concureze în segmentul C-SUV, acolo unde siguranța este un criteriu esențial de selecție.

Mai multe dotări esențiale sunt absente

Printre lipsurile care au atras penalizări se numără:

  • lipsa unui airbag central între șofer și pasager;
  • absența capotei active pentru protecția pietonilor;
  • inexistența unui sistem de avertizare pentru pietoni la mersul cu spatele;
  • lipsa avertizării la deschiderea portierei pentru bicicliști;
  • sistem de detecție a pasagerilor absenți de pe bancheta din spate.

Aceste omisiuni, interpretate de unii ca reduceri de costuri, pot deveni vulnerabilități critice în utilizarea reală, mai ales în traficul urban din ce în ce mai dens și imprevizibil.

Contrast cu modelele din China: 5 stele pentru Voyah și MG

În aceeași sesiune de teste, două modele chinezești — MG S5 EV și Voyah Courage — au demonstrat că performanța în materie de siguranță nu este incompatibilă cu inovația și competitivitatea.

Ambele au obținut 5 stele, cu scoruri notabile în toate categoriile

  • MG S5 EV: 90% protecția adulților, 82% protecția copiilor, 78% sisteme de siguranță;
  • Voyah Courage: 90% protecția adulților, 88% protecția copiilor, 87% dotări de siguranță.

Performanțele lor indică o schimbare majoră în peisajul auto european, în care producătorii chinezi nu mai sunt percepuți drept „alternativa ieftină”, ci competitori direcți ai mărcilor consacrate.

Dacia justifică parțial aceste decizii prin filosofia sa centrată pe accesibilitate. Totuși, Bigster nu este un model de intrare, iar poziționarea sa ca SUV compact ar fi trebuit să implice standarde mai ridicate. Potrivit specialiștilor în domeniu, dotarea vehiculului cu un airbag pentru genunchi, un sistem simplu de detecție a pasagerilor spate și îmbunătățiri minime ale sistemelor electronice ar fi putut crește calificativul final la 4 stele — cu un impact modest asupra prețului de listă.

O mașină cu 3 stele astăzi este mai sigură decât una cu 5 stele de acum 5-10 ani

Unii experți atrag atenția că o mașină cu 3 stele astăzi este, din punct de vedere structural, mai sigură decât una cu 5 stele de acum 5-10 ani. Totuși, acest argument devine irelevant în contextul în care rivalii oferă 5 stele astăzi, la prețuri din ce în ce mai competitive. Iar consumatorii europeni, din ce în ce mai informați, nu mai privesc cu indulgență astfel de compromisuri.

Într-o piață în care siguranța a devenit un factor de diferențiere major, rezultatul obținut de Bigster ar putea pune sub semnul întrebării capacitatea Dacia de a concura la egal cu noii actori globali care nu doar că livrează tehnologie de vârf, dar o fac și la un nivel crescut de protecție.