Vânzarea unui autoturism nu se termină odată cu semnarea contractului și predarea cheilor. Mulți români ignoră pașii legali care trebuie urmați după tranzacție, iar consecințele pot fi serioase. Un caz recent din Iași ilustrează perfect această problemă: o femeie s-a trezit cu un val de amenzi, citații și somații, deși, în aparență, nu mai avea nicio legătură cu mașina respectivă.
Situația ei ar trebui să atragă atenția tuturor celor care vând un autovehicul, pentru că o simplă neatenție poate genera probleme serioase și costuri neașteptate.
Vânzarea unui autoturism a adus zeci de probleme
O ieșeancă a trecut printr-o experiență neplăcută după vânzarea unui autoturism, convinsă că a scăpat de toate obligațiile legale.
La două luni de la tranzacție, femeia a înregistrat contractul la Primărie, iar mașina a fost ștearsă din evidențele Direcției Economice și Finanțelor Publice Locale. În acel moment, ea considera că a încheiat toate formalitățile și că nu mai are nicio legătură cu vehiculul.
Ce nu a știut însă este că, din punct de vedere legal, radierea fiscală nu înseamnă și radierea completă a responsabilității.

Atât timp cât noul proprietar nu înmatriculează autoturismul pe numele său, fostul proprietar rămâne în continuare responsabil în fața autorităților.
Amenzi, citații și somații din senin
După doar câteva săptămâni, femeia a început să primească acasă procese-verbale de contravenție. Mai multe abateri rutiere au fost comise cu mașina vândută, iar toate actele au fost emise pe numele ei.
În plus, Poliția Sectorului 1 din București a trimis adrese oficiale prin care era somată să se prezinte pentru explicații, fiind amenințată cu amenzi suplimentare dacă nu colaborează.
Toate aceste documente au fost generate pentru că noul proprietar nu a trecut vehiculul pe numele său. În lipsa acestei formalități, autoritățile au continuat să o considere pe femeie ca fiind deținătorul legal al autoturismului.
Proces deschis împotriva cumpărătorului
Pentru a scăpa de probleme, femeia a fost nevoită să apeleze la instanță. Aceasta l-a dat în judecată pe cumpărătorul mașinii, cerând ca el să își îndeplinească obligațiile legale.
Cazul a evidențiat o altă prevedere mai puțin cunoscută de publicul larg: noul proprietar trebuie să solicite radierea în termen de 30 de zile de la data tranzacției.
„Noul proprietar este obligat să solicite radierea în termen de 30 de zile”, se precizează în documentele prezentate în instanță.
O greșeală frecventă care poate costa scump
Cazul din Iași este un exemplu clar că simpla vânzare a mașinii nu înseamnă încheierea relației legale cu acel autoturism.
Foarte mulți români presupun, în mod eronat, că după semnarea contractului și depunerea actelor la Primărie nu mai sunt răspunzători. Realitatea juridică este însă alta și poate avea efecte neplăcute și costisitoare.
Ignorarea obligației de transcriere a proprietății poate aduce sancțiuni, stres și chiar costuri neprevăzute pentru vânzător. Iar autoritățile, în lipsa altor date, îl vor considera mereu responsabil pe ultimul proprietar înregistrat.