Ce prevede Codul Rutier privind viteza minimă
În Codul Rutier nu există o viteză minimă obligatorie generală pe autostrăzi, însă este interzis accesul vehiculelor care, prin construcție, nu pot atinge cel puțin 50 km/h. Astfel, mopedele, tractoarele sau alte vehicule lente nu au voie pe autostrăzi sau drumuri expres.
„Pe autostrăzi sau pe drumurile expres este interzisă circulația […] vehiculelor care, prin construcție sau din alte cauze, nu pot depăși viteza de 50 km/h”, se precizează în Articolul 74 din Codul Rutier.
Cu alte cuvinte, dacă autovehiculul este capabil din punct de vedere tehnic să ruleze peste 50 km/h, poate circula legal pe autostradă, chiar și cu o viteză de 60 km/h.
Există sancțiuni pentru viteză prea mică?
Codul Rutier menționează sancțiuni pentru rularea nejustificată cu o viteză mult mai mică decât limita minimă impusă. Problema este că, în România, nu sunt marcate limite minime de viteză pe autostrăzi, ceea ce face ca această prevedere să fie greu de aplicat.
„Constituie contravenție și se sancționează […] conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puțin 10 km/h sub limita minimă obligatorie stabilită pe tronsonul de drum respectiv”, arată Art. 99 din lege.
Cu toate acestea, în lipsa unei astfel de limite minime, un șofer care circulă cu 60 km/h pe autostradă nu încalcă legea în mod explicit.
Siguranța în trafic: între legal și periculos
Chiar dacă legea nu interzice clar rularea cu viteze de 60 km/h sau chiar mai mici pe autostradă, un astfel de comportament poate fi extrem de periculos. În condițiile în care majoritatea șoferilor circulă cu viteze de 120-130 km/h, diferența de viteză poate duce la accidente grave. Vehiculele lente devin obstacole neașteptate pentru cei care rulează constant, mai ales în cazul unor șoferi obosiți sau neatenți.
De aceea, specialiștii în siguranță rutieră recomandă ca viteza minimă de deplasare pe autostradă să fie de cel puțin 80-100 km/h, în ton cu media de deplasare a camioanelor și autocarelor. Dacă vehiculul are probleme tehnice și nu poate atinge aceste viteze, șoferul ar trebui să se retragă într-un refugiu de urgență și să solicite asistență.
Important! Începând din 2025, tinerii de sub 21 de ani nu mai au voie să conducă mașini puternice pe drumurile publice. Un proiect de lege prevede ca șoferii cu vârsta de până la 21 ani și cei care au o experiență de condus mai mică de un an, nu au voie să conducă vehicule care depășesc 100 de capi putere, respectiv 75 kw în cazul vehiculelor electrice.