Fibra de carbon ar putea fi desemnată drept „substanță periculoasă” de către UE
Fibra de carbon, cunoscută pentru combinația sa de greutate redusă și rezistență ridicată, ar putea fi desemnată drept „substanță periculoasă” de către Uniunea Europeană. Această posibilă clasificare are la bază preocupările legate de riscurile pe care filamentele de fibră de carbon le pot prezenta atunci când intră în contact cu pielea umană.
Parlamentul European propune ca fibra de carbon să fie adăugată pe lista substanțelor periculoase, alături de plumb, cadmiu, mercur și crom hexavalent. O astfel de decizie ar putea avea consecințe semnificative pentru industria auto, unde acest material este folosit tot mai frecvent datorită proprietăților sale superioare.
Autoritățile europene avertizează că fibrele de carbon pot elibera particule care pot fi inhalate și pot prezenta riscuri la contactul cu pielea. Măsura este inclusă într-un amendament ce vizează actualizarea directivei privind vehiculele scoase din uz și ar putea deveni aplicabilă începând cu anul 2029, relatează 24auto.ro.
Cum ar fi afectată industria auto
Producătorii de automobile ar putea fi obligați să reducă semnificativ sau chiar să renunțe complet la utilizarea fibrei de carbon în procesul de fabricație, în cazul în care noua reglementare europeană va fi adoptată. Industria auto este responsabilă pentru aproximativ 20% din cererea mondială de fibră de carbon.
Anunțul Uniunii Europene a generat reacții rapide pe piețele bursiere: acțiunile principalilor furnizori asiatici – printre care se numără companiile japoneze Teijin, Toray Industries și Mitsubishi Chemical – au înregistrat scăderi abrupte. Împreună, aceste trei companii asigură 54% din producția globală de fibră de carbon.
Cei mai afectați de noile reglementări ar fi producătorii de vehicule sport și supercaruri, pentru care fibra de carbon este un element crucial în obținerea performanțelor ridicate. Totodată, nici constructorii de automobile electrice nu vor scăpa de impact, deoarece mulți dintre ei utilizează acest material în structura șasiului și în diverse componente, pentru a reduce greutatea totală și a crește eficiența.
Piața fibrei de carbon ar putea ajunge la circa cinci miliarde de euro în 2025
Se preconizează o reacție puternic negativă din partea sectoarelor auto și aerospațial, având în vedere impactul economic major al unei eventuale clasificări a fibrei de carbon drept substanță periculoasă. Estimările arată că piața globală a acestui material va ajunge la circa cinci miliarde de euro în 2025, ceea ce amplifică probabilitatea unei rezistențe ferme din partea marilor jucători industriali înainte de implementarea noii reglementări.
O decizie finală în acest sens ar avea consecințe semnificative asupra numeroaselor ramuri economice și ar putea modifica profund dinamica industriei auto în Europa.
În paralel, Comisia Europeană elaborează un plan amplu pentru a impulsiona industria auto din Europa și a accelera adoptarea vehiculelor electrice. Executivul comunitar a propus un set de inițiative menite să susțină constructorii europeni în procesul de tranziție către mobilitatea electrică și să le întărească poziția competitivă în raport cu giganții din China și Statele Unite.