Nimic surprinzător pentru Dragoş Sîrbu, CEO-ul Flanco, în faptul că românii au prins din nou gustul cumpărăturilor de electronice, electrocasnice şi IT&C – „Este o combinaţie de necesitate – oarecum, s-a acumulat o nevoie de astfel de achiziţii –, şi de tehnologie. Nu ştiu dacă atât de mult criza, cât tehnologia ne-a schimbat pe toţi… chiar dacă ia decizia de cumpărare un pic mai greu decât o lua înainte, clientul a devenit suficient de educat  ca să-şi dorească lucruri cu adevărat valoroase pentru el“, explică şeful Flanco, nr. 2 în electroretailul românesc, după Altex. Cum cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul – cel mai important indicator care arată evoluţia consumului – creşte de şase luni la rând, continuă el, „avem motive să fim optimişti din punctul de vedere al vânzărilor de bunuri de folosință îndelungată şi pentru 2014“. Concret, după ce românii au cheltuit pe astfel de produse puţin peste 1,7 mld. euro în 2013 (creştere de 7%), 2014 se anunţă a fi încă un an de creştere:  valoarea electronicelor,  electrocasnicelor şi a produselor IT&C cumpărate în primele trei luni ale anului în curs a crescut cu aproape 8% față de aceeași perioadă a lui 2013, până la 386 mil. euro, potrivit celor mai recente date ale companiei de cercetare de piaţă GfK. Cu o rată de creștere de aproximativ 33% și o valoare totală de 117 mil. euro, telecomunicaţiile au rămas cel mai mare sector de pe piața bunurilor de folosință îndelungată şi asta datorită vânzărilor de smartphone-uri, care sunt dotate şi cu camere foto performante. Şi, dacă ai un astfel de telefon în buzunar, ce rost mai are să-ţi cumperi alt aparat foto? Aşa că vânzările de aparate foto au scăzut cu 40% în primul trimestru al lui 2014. Deşi nu poţi vorbi la ele ca la un telefon inteligent, tabletele au fost extrem de căutate, mai ales că devin tot mai accesibile. Inclusiv televizoarele cu ecran plat şi  consolele de jocuri s-au vândut mai bine faţa de anul trecut. Deși multe sectoare din categoria electronicelor sunt în scădere, cele aflate pe creștere – precum televizoare cu diagonală mare, sisteme de andocare și soundbars – oferă o perspectivă bună pentru 2014. Dar românii n-au dat banii numai pe telefoane inteligente şi diverse gadgeturi, ci se pare că au reînceput să ţină şi la confortul casei – vânzările de electrocasnice mari, în special cele incorporabile (plite, cuptoare, maşini de spălat rufe sau vase), au avut, în primele trei luni ale anului, o creştere de 11%. Mai căutate decât în alţi ani au fost anul acesta şi aparatele de tuns și de bărbierit, epilatoarele, storcătoarelor de fructe sau fiarele de călcat.  Cum starea de spirit de acum a întregii pieţe e bună, să fi ieşit electroretailul din criză? „Sunt mult mai optimist decât eram anul trecut. Piaţa noastră, extrem de concurenţială,  n-a mai avut de ani buni şase-şapte luni de creştere în linie. Iar acesta e un semn de sănătate pentru industrie, se recapătă  încrederea clientului în perspectivele lui personale, dar şi generale“, e convins CEO-ul Flanco.

Creşterile „importante“ din ultima vreme, punctează el, „au fost ajutate de creditul de consum, care îi facilitează clientului achiziţii cu adevărat mai valoroase fără să-i strice stabilitatea financiară. Acum, putem lua în calcul, în planul de vânzări, nu doar nevoile reale ale consumatorului, nevoi care vin din perioada de întrebuinţare a produselor, ci şi o nevoie de modernizare“, explică Dragoş Sîrbu; circa 40% din vânzările Flanco sunt perfectate prin intermediul creditării. Prin urmare, Sîrbu speră la o creștere de 7%-8% a vânzărilor din industria de profil în 2014.

Îşi revine creditul de consum. Clienţii iau credite, fie cu cardul, fie tradiţional, şi îşi cumpără tehnologie de mai bună calitate.
Dragoş Sîrbu, CEO Flanco

Click pentru mărire