Francizele financiare îşi regândesc din mers strategiile, forţate de declinul pieţei de retail. Dacă bancherii închid din unităţi, asigurătorii speră că îşi pot continua planurile de extindere.

Prăbuşirea creditării din ul­­­­­­ti­ma perioadă loveşte a­­fa­­­­ce­­­­rile cărora euforia îm­­prumu­turilor din ultimii ani le-a asigurat până acum o dezvoltare explozivă. Francizele bancare se văd astfel nevoite să-şi li­mi­teze expansiunea, la pu­­­­­­­­ţin timp după ce au fost lansate.

În 2006, ING Bank a spart gheaţa prin inaugurarea unui parteneriat de tip franciză. La scurt timp, Volksbank pre­ia ideea şi începe vânzarea de francize bancare pentru extinderea reţelei de sucursale. La începutul anului trecut, Euroins Asigurări implementează sistemul francizei şi în asigurările generale, considerând că vânzările companiei vor creşte astfel mai accelerat decât prin utilizarea tradiţională a reţelei de brokeri de asigurări.

Între timp, piaţa financiară a cunoscut modificări importante. Noile norme de creditare şi problemele de lichiditate de pe piaţa bancară au condus, în ultimele trei luni, la scăderea puternică a creditării persoanelor fizice. Băncile comerciale s-au văzut nevoite să-şi modifice strategiile de dezvoltare. Câteva şi-au diminuat activitatea de retail şi majoritatea s-au reorientat către produsele de economisire. Aceste modificări de strategie au determinat şi oprirea proiectelor de expansiune teritorială.

În acest context, Volksbank, instituţie care deţine la ora actuală 95 de francize, anunţă că, în acest an, va închide 25 de unităţi francizate. „În schimb, vom deschide alte 15 sucursale bancare noi“, precizează Gerard Schreiner, preşedinte Volksbank. Primul motiv care a stat la baza deciziei de închidere a unităţilor date în franciză a fost faptul că volumul de creştere generat de acestea nu a fost satisfăcător.

Cel de-al doilea motiv se leagă de schimbarea integrală a strategiei băncii: „Acum, vom merge mai mult pe produse non-risc, cum sunt depozitele, conturile curente, canalele de internet banking etc., care nu se vând la fel de bine precum cre­ditele“, precizează Schreiner. Cele 70 de francize Volksbank care vor rămâne pe piaţă îşi vor împărţi activitatea în două componente: 50% pe vânzarea de depozite şi alte produse non-risc şi 50% pe vânzarea de credite. O modificare radica­lă a ponderii, în con­­diţiile în care, la finele lui 2008, valoarea depozitelor atrase de Volksbank a fost de 570 de milioane de eu­ro, de aproape şa­se ori mai mică de­cât volumul creditelor (3,33 miliarde de euro).

Sfârşit de drum pentru modelul agresiv de creştere

Preşedintele băncii spune că diferenţa dintre sursele plasate şi cele atrase de bancă este asigurată de acţionari prin linii de credit pe termen mediu şi lung (între trei şi zece ani). Un astfel de model de afacere bancară, dependent de liniile de credit atrase de la banca-mamă, cu menţinerea unei diferenţe uriaşe între pasive şi active, nu mai poate fi susţinut însă în noile condiţii financiare internaţio­nale. Ceea ce explică schimbarea de stra­tegie a celei mai agresive bănci din 2008 (într-un singur an, Volksbank a urcat şapte poziţii în top zece bănci din punctul de vedere al activelor, tocmai prin politica de creditare).

Reprezentanţii ING Bank sunt mai rezervaţi în declaraţii, preferând să spună că, la ora actuală, au 177 de unităţi, care vor rămâne funcţionale şi în 2009, fără a preciza câte dintre a­cestea rămân francize şi câte unităţi proprii.

Nu la fel stau lucrurile în industria asigurărilor, chiar dacă şi aici se estimează că piaţa va scădea în 2009. Euroins, singura societate de asigurări generale care a mizat pe extinderea reţelei prin francize, a fost lansată la începutul anului 2008 „numărând, până la sfârşitul lui 2008, 62 de unităţi francizate, pe lângă cele 93 dezvoltate în sistem propriu“, potrivit Andreei Rizea, director de franciză. În luna ianuarie a acestui an, Euroins a semnat şapte noi contracte de franciză, iar strategia de dezvoltare a asigurătorului prevede deschiderea a 200 de unităţi francizate noi în 2009. Francizatul este susţinut în activitatea sa de către Euroins, având posibilitatea de a-şi creşte propria afacere, prin deschiderea de noi puncte de lucru, gestionate de agenţii şi brokerii asigurătorului.

144-25163-19_geraldschreiner_05_c.jpg«Din 95 de francize Volksbank existente, în 2009 vor rămâne doar 70. Volumul de creştere generat de ele nu a fost atât de mare pe cât era aşteptat.»
Gerard Schreiner, preşedinte Volksbank

25 de francize Volksbank vor fi închise anul acesta, întrucât randamentul oferit de ele a fost mai mic decât cel scon­tat de bancă. Instituţia de credit va deschide, în schimb, un număr de 15 sucursale noi.

«Francizatul trebuie să dispună de un buget de 4.500 de euro pentru demararea afacerii. El nu este obligat să plătească taxe de redevenţă sau publicitate.»
Andreea Rizea, director de franciză Euroins