În detaliile demersului de schimbare a fondului de pensii private obligatorii se încurcă astăzi şi agenţii de marketing. Procedura urmează să fie simplificată însă de anul viitor.

Clienţii care vor să îşi schimbe fondul de pensii obligatorii (Pilonul II) trebuie să se adreseze în prezent atåt viitorului administrator de fond, cåt şi celui de la care pleacă. Pentru aceasta, au de completat cåteva formulare: actul de aderare la noul fond, respectiv cererea de transfer.

Ordinea şi modul în care se completează acestea pot reprezenta necunoscute chiar şi pentru unii dintre agenţii de marketing, în condiţiile în care numărul transferurilor realizate pånă în prezent a fost destul de redus. În primul val de transferuri, care s-a încheiat la sfårşitul lunii august, circa 330 de clienţi ai Pilonului II şi-au schimbat fondul de pensii. Din această cauză, informaţiile primite de la agenţi pot fi contradictorii. Chiar dacă actele pentru schimbarea fondului pot fi depuse oricånd, transferurile efective între fonduri se realizează pe patru ori pe an: în august, noiembrie, februarie şi mai.

Primul pas pe care trebuie să îl facă cei care vor să îşi schimbe fondul de pensii este să decidă unde vor să îşi mute contribuţiile. Următoarea etapă este să găsească un agent de marketing care încheie adeziuni pentru fondul de pensii la care doreşte să se mute sau să meargă la unul din punctele de lucru ale administratorului acestuia. Aici, urmează să adere la noul fond de pensii şi, în acelaşi timp, să completeze cererea de transfer la noul fond de pensii în două exemplare. Unul dintre aceste exemplare şi o copie de pe actul de adeziune la noul fond de pensii trebuie trimise administratorului de pensii de la care pleacă. Pentru completarea actelor este necesar documentul de identitate şi actul de adeziune la fondul la care contribuie în prezent, ambele cu copii ataşate.

Agenţii de marketing pot fi puşi în încurcătură încă din momentul în care un client le solicită cererea de transfer, deoarece nu ştiu de unde să ia respectiva hårtie. Agenţii societăţilor care administrează fondurile pot să nu ştie că pe cererea de transfer sunt trecute şi date prin care se identifică adeziunea la noul fond (seria şi numărul acestui document) sau că  unul dintre cele două exemplare ale cererii trebuie să rămånă la client.

De la începutul anului viitor, procedura de transfer va fi simplificată, potrivit unui proiect de normă al Comisei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP). Acesta prevedere că administratorul fondului de pensii la care se mută un participant urmează să trimită actele la fostul administrator, ceea ce înseamnă că angajaţii sunt scutiţi de acest efort. 

Transferurile sunt penalizate cu 5%

Mult mai important, cei care vor să îşi schimbe fondul de pensii private obligatorii trebuie să ştie că toate cele 14 fonduri de pe Pilonul II percep un comision de transfer de 5% din valoarea sumei acumulate în cont de respectivul participant, dacă acesta se transferă într-un termen mai mic de doi ani de la aderare. Pentru un client care a adunat în cont 100 de lei, sumă care reprezintă contribuţii plus randamentul obţinut de administrator, la viitorul fond va fi transferată suma de 95 de lei.

„Nu pot decåt să recomand să nu se transfere în perioada de doi ani de la aderare. Această decizie ar trebui să se judece după primii doi ani de plată a contribuţiilor“, afirmă şeful CSSPP, Mircea Oancea. El arată că, în prezent, nu există motive ca participanţii să îşi schimbe fondul, făcånd referire şi la faptul că la finele primilor doi ani Comisia va publica prima dată rata de rentabilitate a fondurilor de pensii. Randamentele obţinute în numai cåteva luni de fondurile de pensii nu sunt relevante pentru rezultatele pe care le vor avea acestea în cåteva zeci de ani.

132-21465-42mirceaoancea_44_c.jpg«Nu pot decåt să recomand să nu se transfere în perioada de doi ani de la aderare. Această decizie să se judece după primii doi ani de plată a contribuţiilor.»
Mircea Oancea, preşedintele CSSPP

5% este comisionul perceput de toate fondurile de pe Pilonul II clienţilor care decid să se mute la un alt fond, aceasta fiind nivelul maxim permis de legislaţia în vigoare.

Transferul în patru paşi

1. Clientul care vrea să îşi mute contribuţiile de la actualul fond de pensii trebuie să îşi aleagă întåi fondul la care doreşte să se transfere.

2. Pregăteşte actul individual de aderare la actualul fond de pensii şi actul de identitate, facånd şi copii de pe acestea.

3. Merge la una din agenţiile viitorului fond de pensii sau la un broker care lucrează cu respectivul administrator şi completează actul de aderare la viitorul fond de pensii şi cererile de transfer.

4. Trimite administratorului actualului fond de pensii cererea de transfer (original) şi o copie de pe actul de aderare la viitorul fond de pensii. Din 2009, de aceste detalii se vor ocupa angajaţii administratorului fondului la care se mută un participant; unii au început deja să facă acest lucru pentru viitorii lor clienţi.

132-21464-42_norma_44.jpg