Drumul expres Arad–Oradea, un proiect major de infrastructură rutieră, marchează o etapă importantă în derularea sa. Cristian Pistol, Director General al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a anunțat că a fost desemnată asocierea de firme care va construi lotul 2 din cadrul acestei investiții.
Traseul total al drumului măsoară peste 120 de kilometri și este împărțit în trei loturi distincte, fiecare având și drumuri de legătură adiacente. Autoritățile speră că până la finalul anului, România va atinge o rețea de drumuri rapide extinsă, de peste 1.450 de kilometri.
Drumul expres Arad–Oradea, investiție esențială pentru conectivitatea regională
Drumul expres Arad–Oradea este în fază avansată de pregătire, iar recent a fost desemnată asocierea româno-turcă care va realiza lucrările pe lotul 2, cu o lungime de 39,7 kilometri.
Contractul, în valoare de 2,76 miliarde de lei fără TVA, urmează să fie semnat peste zece zile, cu condiția să nu fie depuse contestații.
Pe traseul acestui tronson vor fi construite 26 de structuri, inclusiv un pod impresionant de 1.091 metri lungime. Tot în cadrul contractului este inclusă și realizarea unui drum de legătură cu granița ungară, în lungime de 10 kilometri, care va cuprinde punctul de trecere a frontierei. Lucrările vor trebui finalizate în maximum 24 de luni de la semnarea contractului.
„Am desemnat astăzi constructorii pentru lotul 2 (39,7 km) al Drumului Expres Arad-Oradea!
După semnarea contractului, Asocierea româno -turcă (ONUR TAAHHUT TASIMACILIK INSAAT TICARET VE SANAYI A.S – STRACO HOLDING S.R.L) va avea la dispoziție 2,76 miliarde lei (fărăTVA) și 24 de luni pentru finalizarea lucrărilor”, spune Pistol.
Detalii tehnice și loturi aflate în execuție în infrastructura rutieră
Drumul expres Arad–Oradea este format din trei loturi, însumând o lungime totală de 120,47 kilometri.
- Lotul 1 măsoară 33,7 kilometri, la care se adaugă un drum de legătură de 5,3 kilometri către DN 79 – Salonta.
- Lotul 2, cu cei 39,7 kilometri anunțați, va beneficia suplimentar de drumul de 10 kilometri spre Ungaria.
- În ceea ce privește Lotul 3, acesta va avea o lungime de 47,07 kilometri și include un drum de legătură de 2,9 kilometri spre zona industrială Arad Vest.
Cristian Pistol a precizat că proiectul este finanțat prin Programul Transport 2021–2027 și se află sub incidența tipului de contract FIDIC Roșu, care vizează execuția lucrărilor.
Previziuni privind rețeaua de autostrăzi din România în 2025
Drumul expres Arad–Oradea este doar o parte a planului extins de dezvoltare rutieră din România. Potrivit reprezentanților ONG-ului Pro Infrastructură, România ar putea încheia anul 2025 cu 1.455 kilometri de drumuri rapide în funcțiune, dacă vor fi finalizate circa 130 de kilometri de autostradă și drum expres până la sfârșitul acestui an.
Până în prezent, în 2025 au fost inaugurați peste 55 de kilometri, ceea ce face ca rețeaua națională să ajungă la 1.325 kilometri de autostradă și drum expres. În funcție de ritmul de lucru al constructorilor, numărul total ar putea crește semnificativ până în decembrie, dar autoritățile avertizează că progresul depinde de mobilizarea în șantiere.
Proiecte prioritare: tronsoane așteptate la inaugurare
Drumul expres Arad–Oradea se adaugă mai multor proiecte care se apropie de finalizare. Unul dintre acestea este Autostrada Moldovei, unde sunt așteptați să fie dați în folosință 28 de kilometri între Mizil și Pietroasele, după finalizarea consolidărilor realizate de partea bulgară.
Această secțiune a fost inițial planificată pentru sfârșitul anului trecut, dar termenul de finalizare a fost amânat în mai multe rânduri.
Alți 14 kilometri de la Pietroasele la Buzău ar putea fi finalizați în lunile octombrie sau noiembrie, conform informațiilor difuzate de Digi24.
Tronsoane în lucru și etape posibile de finalizare
Pe lângă Drumul expres Arad–Oradea, Pro Infrastructură estimează că, până la sfârșitul anului, ar putea fi inaugurați și cei 74,3 kilometri dintre Focșani și Răcăciuni, într-un scenariu optimist. Într-o variantă mai rezervată, ar putea fi gata doar segmentul dintre Tișița și Adjud.
Alți 4,5 kilometri din centura Capitalei, care leagă DN3 de Autostrada Soarelui, au șanse să fie finalizați în acest an. Totuși, segmentul dintre DN3 și DN2 este prevăzut pentru anul viitor.
Contribuția constructorilor români la dezvoltarea rețelei
Constructorii autohtoni, precum cei ai firmei lui Dorinel Umbrărescu, sunt activi pe mai multe tronsoane importante. Este posibil ca aceștia să finalizeze în 2025 cei 12,2 kilometri dintre Zimbor și Poarta Sălajului, parte din Autostrada Transilvania.
Totodată, segmentul de 11 kilometri care leagă Galațiul de Brăila ar putea fi dat în circulație în acest an, dacă lucrările la pod vor avansa suficient. În total, specialiștii estimează că România are șanse să inaugureze circa 119 kilometri de drumuri rapide în 2025, iar în cel mai bun caz, chiar până la 185 de kilometri.