România finalizează legătura rutieră cu Europa: ultimul tronson Oradea–Arad, adjudecat

România marchează un moment-cheie în dezvoltarea infrastructurii sale rutiere: Compania turcească Nurol Insaat ve Ticaret A.S. a câștigat oficial, miercuri, contractul pentru Lotul 3 al Drumului Expres Oradea–Arad, ultimul segment lipsă al unuia dintre cele mai strategice proiecte de transport ale țării.

Decizia CNAIR vine într-un context de competiție acerbă pentru infrastructura de transport, pe fondul presiunii Uniunii Europene pentru interconectare regională și fluidizare a fluxurilor economice și de persoane.

„Am desemnat astăzi constructorul și pentru Lotul 3 al DEx Arad – Oradea!”, a anunțat directorul CNAIR, Cristian Pistol, confirmând atribuirea către Nurol Insaat ve Ticaret A.S. pentru suma de 2,85 miliarde lei (fără TVA).

120 kilometri, traversând două județe, cu impact regional major

Drumul Expres Arad–Oradea, proiectat pe o distanță de 120,47 km și împărțit în trei loturi, va traversa județele Bihor și Arad, incluzând localități-cheie precum Oradea, Salonta, Chișineu Criș și Arad, dar și numeroase comunități rurale. Noul segment adjudecat — Lotul 3 — acoperă 47,07 km, la care se adaugă un drum de legătură de 2,9 km spre zona industrială Arad Vest.

Contractul, finanțat prin Programul Transport 2021–2027, impune un termen ambițios: finalizarea în 24 de luni de la emiterea ordinului de începere. Experiența proiectelor similare sugerează însă că „este greu de crezut că acest termen ar putea fi respectat, având în vedere că lotul de 47 km este cel mai lung lot de drum de mare viteză licitat în România”.

Pe traseu sunt prevăzute 29 de structuri de artă, inclusiv un pasaj major de 592 metri peste calea ferată și drumul județean DJ 709B.

Componentă strategică europeană: coridorul Baltică–Egee

Importanța drumului expres depășește granițele naționale: acesta va fi integrat în coridorul european care leagă Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee — cel mai scurt traseu nord-sud din Europa — și va asigura conexiunea cu viitoarea Autostradă Timișoara–Moravița–Belgrad, deschizând astfel accesul direct către Serbia și Europa Centrală.

În plus, va include un nou punct de trecere a frontierei cu Ungaria, la Salonta (Bihor), facilitând mobilitatea și dezvoltarea economică transfrontalieră.

„Acest proiect este rezultatul unui parteneriat semnat în noiembrie 2020 între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, CNAIR și autoritățile locale (Consiliul Județean Bihor, Consiliul Județean Arad, Primăria Oradea și Primăria Arad) și mă bucur că începe să dea roade.

Este unul dintre cele mai importante proiecte descentralizate, iar acest succes întărește ceea ce am spus și susținut mereu, și anume faptul că una dintre cele mai bune decizii pe care le-am aplicat, începând cu 2020, la nivelul Ministerului Transporturilor în ceea ce privește dezvoltarea capacității administrative, constă în descentralizarea unor proiecte, chiar și majore, cum este acest caz, către autoritățile locale sau asocieri dintre acestea“, transmite secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.

Finalizarea Drumului Expres Oradea–Arad va decongestiona fluxul de pe DN79 și va crește atractivitatea regiunii de frontieră, poziționând vestul României ca principală poartă rutieră spre Europa. În contextul conflictelor geopolitice și al noilor fluxuri logistice din UE, proiectul capătă relevanță suplimentară.