Dräxlmaier, companie aflată pe locul 67 în clasamentul mondial al producătorilor de componente auto, a transformat România în cel mai puternic pol industrial al său. Fără mult tam-tam, oficialii companiei germane cu sediul la Vilsbiburg, în Bavaria, au investit din 2003 până în 2011 peste 150 de milioane de euro și au deschis nu mai puțin de cinci uzine care produc cablaje, sisteme electrice, piese din cauciuc și plastic și sisteme pentru interior pentru mărci prestigioase precum Mercedes-Benz, Audi, Porsche, BMW, Maserati, Jaguar, Land Rover, Volkswagen sau Fiat. Dacă în primul an de prezență pe piața autohtonă, când au deschis uzina de la Pitești cu scopul de a produce componente pentru BMW, angajau doar 386 de persoane, în 2006 numărul de angajați ajungea la nu mai puțin de 17.975, făcând din Dräxlmaier unul dintre cei mai mari angajatori străini din România. Criza care a urmat a forțat ca în toate cele cinci uzine – Pitești, Timișoara, Satu Mare, Hunedoara și Codlea – să fie făcute disponibilizări drastice, astfel încât personalul scădea, în 2010, până la 10.755 de angajați. Din fericire, acest trend pare să se fi modificat, iar oficialii germani care au răspuns întrebărilor Capital chiar la sediul central al companiei bavareze susțin că, în acest an, Dräxlmaier va avea în
România cel puțin 13.000 de angajați, iar în 2014 numărul acestora va urca până la 13.600.
Această majorare a personalului va fi urmarea directă a creșterii capacităților de producție de la Satu Mare, unde sunt în curs de derulare investiții de 25 – 30 mil. euro, și de la Codlea, unde un contract cu italienii de la Maserati pentru componente destinate modelelor Quattroporte și Ghibli a generat o investiție de circa 25 de mil. euro. Conform lui Karl Wallner, membru al Consiliului de Administrație al Dräxlmaier, „investiția de la Codlea, special pentru Maserati, este de 20 de milioane de euro. Doar în sisteme, utilaje și specializarea angajaților, nu și în clădire. Este o cifră importantă chiar și pentru noi. Dar planurile celor de la Maserati ne-au convins că poate fi o investiție profitabilă. Italienii au de gând să construiască în viitor câte 200 de mașini pe zi“.

Jurnal de investitor

Deși se declară foarte mulțumit de evoluția afacerilor din România, Karl Wallner nu poate trece cu vederea climatul instabil care deranjează mulți investitori. Pe lângă presiunea sindicatelor care cer majorări salariale uneori­ greu de acceptat, oficialul acuză și schimbările politice frecvente. „Totul depinde de cine este la guvernare într-un anumit moment. Am vorbit întâi cu prim-ministrul Boc, am luat niște decizii, și după foarte puțin timp acesta a fost înlocuit. Am reluat apoi discuțiile de la zero cu domnul Ungureanu și, după șase săptămâni, nu mai era nici el. Acum, trebuie­ să reîncepem totul cu premierul Ponta. Nu e deloc ușor. Investitorii au nevoie de stabilitate la nivel guvernamental.­ Deocamdată, pot spune glumind că guvernul dumneavoastră ne ajută în fiecare vineri… cea viitoare. Cu vreo 15 luni în urmă ne-au promis un ajutor de 8 – 10 milioane și nu i-am văzut până acum“, a explicat Wallner.


„La Codlea investim doar pentru proiectul cu Maserati circa 20 mil. euro, iar la Satu Mare, unde producem pentru Mercedes-Benz alte 25-30 milioane.”
Karl Wallner, membru CA al Dräxlmaier

(Articol preluat din revista Capital care a apărut pe 15 iunie 2013)