Adoptarea unui pachet legislativ nou, care să unifice pieţele de servicii telecom din Uniunea Europeană şi să încurajeze business-ul online, reprezintă o prioritate în contextul dezvoltării actuale a Internetului. Un nou proiect de lege care aduce o serie de amendamente „Pachetului Telecom” urmează să fie citit pentru a treia oară în Parlamentul European. Multe dintre drepturile utilizatorilor vor fi, însă, anulate de noul pachet legislativ, dacă el va fi votat în forma prezentată în proiectului actual.

Necesitatea creării unui cadru de funcţionare a Internetului a fost luată în discuţie în rândul guvernelor europene începând din anul 1996, primele texte fundamentale fiind votate în 2000. Printre acestea, Directiva pentru Comerţ Electronic, care a dus la dezvoltarea exponenţială a pieţei online.

Protejarea drepturilor de autor în era informaţională a fost un alt domeniu controversat şi dificil de reglementat, care s-a cristalizat în Directiva privind dreptul de autor şi drepturile conexe în societatea informaţională din 2001.

În 2006 se emit primele texte care se referă la reţinerea şi operarea de date personale. Domeniul digital este unul dintre cele mai delicate subiecte pentru organismele legiuitoare, cărora le este dificil să ţină pasul cu dezvoltarea rapidă a pieţei şi tehnologiei. Ultima versiune a „Pachetului Telecom”, acum în stadiu de proiect, va fi citită pentru a treia oară în Parlamentul European.

Amânarea adoptării legii ţine piaţa bocată

Aşa cum este ea prezentată de comisarul European Viviane Reding, o susţinătoare a soluţiei franceze în trei lovituri, legea răspunde nevoii de a simplifica cadrul legislativ în care funcţionează reţelele Telecom din Europa, fără a aduce modificări radicale. „Scopul este să adaptăm Pachetul Telecom la progresul tehnologic al pieţei şi să mărim convergenţa tehnologiilor digitale”, era mesajul emis de comisar pe data de 4 iunie.

Legea va fi dezbătută în Parlamentul European în cursul lunii septembrie, însă votul final va avea loc probabil la sfârşitul lunii noiembrie sau începutul lui decembrie, conform unui comunicat de pe site-tul „European Digital Rights”. Dezbaterile pe marginea acestui proiect de lege au fost blocate în ultimele luni din cauza controverselor legate de drepturile digitale ale europenilor, însă economiştii susţin că adoptarea unui cadru legislativ care să atragă investiţii în domeniu reprezintă o urgenţă.

UE trebuie să depăşească acest blocaj şi să voteze acele pasaje necontroversate dacă doreşte să atragă investiţii în infrastructura Telecom. Consumatorii şi companiile interesate au nevoie de un cadru juridic european care să încurajeze investiţiile, inovaţia, locurile de muncă şi productivitatea digitală”, susţine economistul Martin Cave într-un comunicat prezentat de European Voice.

Zonele critice ale textului de lege

Activiştii pentru drepturile digitale ale cetăţenilor denunţă faptul că Pachetul Telecom este în mare parte opera Lobby-ştilor din „industriile interesate” la care face Cave referire. Mai mult, ei susţin că dacă acest pachet de legi va fi implementat, structura Internetului, aşa cum o ştim astăzi, ar fi distrusă, spre beneficiul economic al companiilor generatoare de conţinut şi al providerilor de net.

Asociaţia Internaţională European Digital Rights a identificat trei zone critice ale acestui text de lege, care pun în pericol atât valorile şi beneficiile Internetului deschis, cât şi drepturi fundamentale ca intimitatea şi libertatea de expresie: permite filtrarea conţinutului, aplicaţiilor sau serviciilor (Articolul 22 din Directiva Serviciilor Universale); permite deconectarea utilizatorilor de la Internet fără mandat judecătoresc dacă descarcă material piratat, chiar atunci când accesul este legal, prin „cooperarea” dintre providerii de net şi „sectoarele interesate în promovarea conţinutului legitim” (Directiva Serviciilor Universale, Articolele 33, 20, 21); ameninţă intimitatea utilizatorilor prin intermediul reţinerii şi prelucrării datelor personale din „motive de securitate” (E-privacy directive, Articolul 6(7)).

Neutralitatea Internetului ar putea fi anulată

„Amendamentul 138 (sau 46 în noua formulă) este punctul-cheie în noua citire a pachetului de către PE. Practic, acesta ar interzice într-o ţară implementarea unor măsuri de tipul celor trei lovituri pentru o aşa-zisă protecţie a drepturilor de autor (aşa cum deja a adoptat Franţa), fără o decizie judecatoarească în acest sens”, spune Bogdan Manolea, director executiv al Asociaţiei pentru Internet şi Tehnologie.

„Amendamentul în ultima formă adoptată de PE e OK, dar problema este că acest text a fost respins de Consiliu, lăsând chestiunea nereglementată. Una dintre propunerile la negociere era să înlocuiască din text termenul de „autorităţi judiciare” cu „autorităţi publice”, ceea ce ar permite statului să creeze o autoritate (cum e în Franţa HADOPI) care să decidă cine a încălcat dreptul de autor, substituindu-se astfel unei instanţe competente”, spune Manolea, care avertizează, de asemenea, că Nutralitatea Internetului, principiul conform căruia conţinutul online este disponibil în mod liber şi nemijlocit, ar putea fi anulată de noul proiect de lege.

Marea Britanie încearcă să introducă „Amendamentele Wikipedia”, numite aşa pentru că unul dintre amendamente a fost creat prin copierea unui text din Wikipedia, care permite providerilor să facă oferte cu pachete de conţinut şi servicii limitate. Acesta din urmă este deosebit de periculos pentru accesul nelimitat la Internet, deoarele Internetul va fi „distribuit” în pachete asemănătoare celor din televiziunea prin cablu, cu anumite canale. Astfel, aţi putea compăra o ofertă care include doar câteva site-uri de divertisment şi un anumit serviciu de mail, iar dacă aţi dori să accesaţi site-uri precum capital.ro ar trebui să vă cumpăraţi pachetul care include „presă online”. Accesul la „Internet adevărat” ar deveni, în acest caz, un lux.

Pasajele sensibile politic sau care presupuneau dificultăţi tehnice ale pachetului legislativ au fost rezolvate printr-un acord între Parlamentul European, Consiliul European şi Comisia Europeană. Societatea civilă atrage însă atenţia că Parlamentul ar trebui să reprezinte drepturile şi interesele utilizatorilor, dar se arată foarte deschis pentru compromisuri faţă de propunerile abuzive ale Franţei şi Marii Britanii.

capital.ro continuă seria de articole despre conţinutul „Pachetului Telecom” aflat în dezbaterea Parlamentului European.  Următorul articol al dosarului dedicat „Pachetului Telecom” va apărea miercuri.

DETALII:
Citeşte şi DOSAR CAPITAl.RO: „Americanii pot şterge când vor ei o ţară de pe harta Internetului”.