Proiectul de modificare a Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto se află vineri pe ordinea zi a Parlamentului. Dacă proiectul de lege va fi adoptat, piața asigurărilor RCA se va întoarce la condițiile din 2015, când firmele de asigurare au crescut masiv tarifele și singura măsură de contracarare găsită de guvernul Cioloș a fost introducerea prin lege a unui plafon.

Presiunile Comisiei Europene

Însă, la presiunea Comisie Europene, autoritățile din România pregătesc mai multe modificări la legea care reglementează polițele auto de răspundere civilă obligatorie – RCA, care vor elimina practic plafonările pentru prețul asigurărilor auto obligatorii și îi vor lăsa pe șoferi la mâna companiilor de asigurare.

Astfel, în opinia Comisiei Europene, măsurile adoptate în prezent de țara noastră îngrădesc libertatea asigurătorilor de a-şi stabili propriile prime, în special în ceea ce priveşte reflectarea cheltuielilor administrative şi de vânzare în calcularea tarifelor de primă şi prin stabilirea unui plafon pentru tarifele de primă pe care asigurătorii le pot aplica ”asiguraţilor cu risc ridicat”, care le sunt alocaţi de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România – BAAR.

Comisia Europeană a dat României în data de 26 iulie un termen de 2 luni pentru adoptarea modificărilor.

Explozia tarifelor RCA

În consecință, așa cum Capital prezentat deja în exclusivitate, Autoritatea de Supraveghere Financiară(ASF), la presiunile Ministerului de Externe și în urma unei decizii luate de Comisia Europeană(CE), urmează să modifice legislația în așa fel încât o nouă explozie a tarifelor RCA nu va mai putea fi evitată.

Dacă noua formă a legii va fi adoptată, firmele de asigurare nu vor mai fi obligate să notifice ASF cu 60 de zile înainte de a decide modificarea tarifelor.

În plus, nu mai există limitări în ceea ce privește nivelul coeficienților de majorare a primei folosiți de către asigurători în calculul tarifului RCA.

Eliminarea plafonului

Nu în ultimul rând, se elimină plafonul pentru ponderea cheltuielilor administrative în tarifele RCA. Doar această prevedere ar putea genera o creștere substanțială a prețului, în condițiile în care asigurătorii mergeau pe cheltuieli administrative (salariile angajatilor, sediile firmei, cheltuieli logistice, cheltuieli dem marketing etc) de până la 40%, iar norma le-a limitat la doar 25%.

Având în vedere că autoritățile din România au preluat toate recomandările Comisie Europene, firmele de asigurare vor fi iar libere să folosească, la stabilirea tarifului, mai multe segmente de clienți.

În ultimii ani, asigurătorii erau obligați să folosească doar segmentele definite pentru tariful de referință calculat de ASF, adică categorii de clienți segmentate doar în funcție de vârstă și de capacitatea cilindrică a motorului.

Dispare prețul de referință

Iar proiectul de modificare dă voie asigurătorilor să utilizeze și alte segmente, dacă ele sunt relevante. Un prim efect va fi, cel mai probabil, revenirea la sancționarea prin preț a șoferilor care conduc în zone cu frecvența daunei mare, cum sunt, de obicei marile orașe.

Prin urmare, tariful de referință, calculat de Autoritatea pentru Supraveghere Financiară – ASF,  se va rupe complet de piață. Își va pierde practic utilitatea, cu o singură excepție. ASF nu are intenția să elimine din legislțaie și așa numitul factor N și ar fi negociat cu CE păstrarea acestei prevederi.

În aceste condiții, tariful de referință va fi util în cazuri extreme. Factorul N este conceput pentru a evita tarifarea exagerată pe anumite segmente. Atunci când media celor mai bune trei prețuri primite de un client de RCA depășește tariful de referință cu mai mult decât valoarea factorului N, respectivul client va fi preluat de Biroul Asigurătorilor Auto -BAAR, care îl va repertiza către un asigurător la un tarif pe media pieței.