Intrați în hora scăderii vânzărilor cu un an după colegii lor prezenți pe piața autoturismelor, dealerii de vehicule comerciale au fost loviți mult mai dramatic. În timp ce vânzările de autoturisme au pierdut două treimi din volum între 2007 și 2010, comerțul cu vehicule de transport marfă și persoane a înregistrat între 2008 și 2010 o reducere cu 75%, atingând un minim absolut. Niciodată în ultimii 15 ani piața comercialelor nu coborâse mai jos de 18.000 de unități. Chiar și în anul 2000, când piața totală nu depășea 84.000 de mașini, numărul de vehicule comerciale se situa puțin peste 18.000 de unități. Cu toate acestea, ultimii doi ani au demonstrat, așa cum spunea unul dintre importatori, că întotdeauna este loc de mai rău. În 2009, au fost vândute numai 16.678 de comerciale, în scădere cu 66% față de 2008, pentru ca, anul trecut, să fie comercializate nu mai mult de 12.275 de unități.
Oglinda economiei
Despre piața mașinilor de transportat marfă și persoane se spune că este o adevărată oglindă a economiei unui stat. Toate firmele dintr-o țară, fie ele mici, fie mari, dețin vehicule de transport, iar nivelul achizițiilor de noi vehicule arată dacă firmele respective își permit sau nu să investească. De fapt, acesta a și fost motivul principal al reculului. În loc să cumpere noi vehicule, majoritatea deținătorilor de parcuri auto a preferat să le folosească peste limita normală pe cele deja aflate în exploatare. Asta, în cazul în care nu le-au predat societăților de leasing cu care aveau contract, fiindcă nu mai puteau să-și plătească ratele.
Chiar mai rău decât atât, dacă dealerii de autoturisme au reușit să-și cârpească găurile din buget cu ajutorul zonei de service, în segmentul vehiculelor comerciale, mulți clienți au preferat să-și repare mașinile cu piese luate de la altele, care nu circulau din lipsă de comenzi. Astfel, nici măcar serviciile de reparații nu au putut fi un punct de sprijin pentru comercianți.
O altă problemă spinoasă a comerțului cu mașini a fost generată de măsurile fiscale ale Guvernului, care au împovărat companiile de transport, obligându-le să-și utilizeze resursele financiare în alte scopuri decât pentru dezvoltare și modernizare.
Cel mai drastic declin din UE
Raportul Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) privind înmatriculările de vehicule comerciale în 2010 arată o scădere chiar mai drastică decât cea indicată de APIA. Potrivit ACEA, în România, au fost înmatriculate anul trecut doar 9.598 de mașini de transport, cu 48,1% mai puține decât în 2009. Acesta este cel mai accentuat regres de pe piața europeană, care, în ansamblu, a crescut cu 8,1%. În afara României, scăderi majore au mai raportat Slovacia (-45,8%), Grecia (-29,2%) și Cehia (-28,8%). În topul creșterilor se află Lituania (+83,5%), Letonia (+52,6%) și Suedia (+30,3%).
Comercianții români de vehicule de transport consideră că piața nu-și poate reveni decât odată cu economia, iar prognozele de creștere, fie ea și minimă, pentru 2011 le dau speranțe că „mai rău de atât nu se poate“. Optimismul moderat arătat de unii dealeri, care consideră că în acest an piața va reintra pe un ușor trend ascendent, se bazează pe îmbătrânirea exagerată a parcului rulant, care trebuie neapărat împrospătat, dar și pe investițiile în infrastructură promise de oficialități, care ar genera o nevoie consistentă de mașini specializate.