Cu doua saptamani in urma anuntam ca Biroul Unic incearca o schimbare la fata. Era ceea ce conducerea institutiei ne asigura la acea ora. Legislatia nu poate fi modificata, dar fluxul operatiunilor de inregistrare a firmelor si de preschimbare a certificatelor de inmatriculare va fi cu siguranta imbunatatit, ne comunica biroul de presa.
Toata lumea astepta ca schimbarea anuntata sa se concretizeze in deblocarea dosarelor ce asteapta de luni de zile parafa diferitelor ministere, ale caror avize sunt absolut necesare initierii unei afaceri sau continuarii activitatii. Acest lucru nu s-a intamplat. Singura modificare semnalata de cei care, vrand nevrand, sunt nevoiti sa „beneficieze” de serviciile Biroului Unic este incetarea acordarii consultantei. Nu este foarte clar, inca, daca investitorii scapa si de plata taxei de 300.000 lei aferenta serviciului desfiintat. Cert este ca-si completeaza formularele de capul lor, cu riscul maxim de a li se returna documentatia in mod repetat ca nefiind corect intocmita. Este un bun prilej pentru intermediari sa castige clienti. Desi costa mai multi bani, intermediarul te salveaza de drumuri si erori repetate. Chiar si asa, sansele aprobarii actelor inainte de o luna, o luna si jumatate de la depunerea documentatiei sunt foarte reduse.
Oficial, avem doar 33.214 firme infiintate inainte de 2001
Nu este deci de mirare ca firmele infiintate inainte de aparitia OUG nr. 76/2001, respectiv a Biroului Unic, nu se inghesuie sa-si preschimbe certificatele de inmatriculare si sa intre in posesia codului fiscal unic. Din cele 300 de mii de firme, presupuse a functiona in Romania, doar 33.214 au cerut preschimbarea certificatelor de inmatriculare. Explicatia nu consta atat in neglijenta, cat in teama de a nu li se bloca activitatea, cum dealtfel s-a intamplat cu majoritatea celor care si-au depus documentatia pentru acordarea codului fiscal unic. „Personalul Birourilor Unice din teritoriu este insuficient, iar stresul caruia trebuie sa-i faca fata este foarte mare. Referentii nu rezista mai mult de trei-patru luni, la un program draconic de circa zece ore pe zi. De aceea fluctuatia de personal este mare, iar noii functionari, pana invata ce au de facut, resping, de cele mai multe ori, dosare bine intocmite”, spune avocatul Laurentiu Jurca. Asta, in ceea ce priveste personalul Birourilor Unice. Cat despre cei din ministerele avizatoare, sunt la fel de putini si de presati.
Data fiind aceasta situatie, este foarte posibil ca termenul limita de preschimbare a certificatelor de inmatriculare a firmelor infiintate inainte de 2001, termen ce expira in iunie, sa fie prelungit. Un anunt oficial in acest sens nu exista deocamdata, ci doar zvonuri din diferite surse, inclusiv din cadrul Biroului Unic.