Ministrul Transporturilor, Volker Wissing, a afirmat că utilizarea combustibililor sintetici ar trebui să rămână posibilă și după termenul limită 2035 şi a cerut Comisiei Europene să elaboreze o propunere în acest sens, scrie Euractiv.

”Compromisul stabilit între instituțiile UE cu privire la eliminarea treptată a motoarelor cu ardere internă pentru mașini și camionete noi, până în 2035, ar trebui modificat”, a declarat recent Thomas Schmidt, membru al Comitetului European al Regiunilor care depind de sectorul autovehiculelor și ministru de stat pentru dezvoltare regională al Saxoniei, citat de Euractiv.

Acordul este pe cale să eșueze

Acordul Parlamentului European și al Consiliului, încheiat în noiembrie 2022, privind interzicerea de facto a vânzării de mașini și autoutilitare noi cu motor cu combustie din anul 2035, este pe cale să eșueze. Germania a anunțat recent că va fi de acord cu el, doar dacă Executivul UE va emite un alt document, obligatoriu, care să permită ca motoarele cu ardere internă să funcționeze chiar și după 2035. „Mi se pare un lucru bun că acestea sunt discutate încă o dată pentru că avem nevoie, dacă vrem să fim mai rapizi cu tranziția climatică și reducerea emisiilor de CO2, de o deschidere mai mare în tehnologie”, a afirmat Thomas Schmidt.

Ar însemna renegocierea legii

Deși cancelarul german Olaf Scholz a spus că actuala dispută dintre Berlin și Bruxelles nu se referă la schimbarea acordului, Schmidt a declarat că speră ca excepția pentru vehiculele cu motor cu combustie să devină obligatorie din punct de vedere legal. Acest lucru ar însemna renegociarea legii. „Nu sunt un opozant al mașinilor electrice”, a spus ministrul, subliniind că regiunea sa, Saxonia, este „regiunea germană pro mobilitate electrică”, cu cele mai cunoscute fabrici de vehicule electrice, de la BMW și VW până la Porsche.

Dacă statul intervine prea mult, nu va funcționa

„Suntem deja cu mult înaintea jocului și vrem să fim parte din toată această transformare, dar dacă statul intervine prea mult, așa cum este acum, atunci nu va funcționa”, consideră oficialul german. Alianța Regiunilor care depind de sectorul autovehiculelor va formula poziții comune cu privire la politicile UE și va face schimb de experiență privind diversificarea economiilor regionale, inclusiv atragerea de companii care ar putea beneficia de competențele sectorului auto, cum ar fi producția de turbine eoliene și panouri solare. Schmidt spune că este în favoarea obiectivului Comisiei de a crește capacitatea de producție a unor astfel de tehnologii verzi în Europa.

„ Dar accentul pe propria regiune se pune peste tot în lume, atât în America, cât și în Asia”, a spus el.

Germania este ţara de origine a marilor producători auto, inclusiv Volkswagen, care s-au angajat să producă doar maşini electrice în Europa din 2033, şi BMW, care a avertizat în legătură cu efectele interzicerii maşinilor cu motoare pe combustie în UE, din 2035. Şi Italia intenţionează să voteze împotriva planurilor europene de a interzice în 12 ani vânzarea maşinilor noi alimentate cu benzină şi motorină.