În goana lor nebună după maşini, românii se lovesc tot mai des de o problemă care îi pune pe gânduri. Decizia de a cumpăra o maşină alimentată cu motorină în detrimentul uneia cu benzină se justifică din punct de vedere financiar numai dacă vor fi parcurşi cu ea 50.000 km.

Majoritatea românilor sunt, la nivel declarativ, fani ai propulsoarelor diesel. Principalul motiv este legat de costurile ceva mai mici ale carburantului şi, mai ales, de consumul mai redus – care se traduce tot prin economii. Cu toate acestea, analizele realizate lunar de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) arată clar că piaţa este încă dominată de maşinile alimentate cu benzină, din cauza preţului de achiziţie mai mic. Astfel, în primele cinci luni ale acestui an, 57,9% din cumpărători au preferat autoturisme cu benzină, în timp ce în anul 2006, aceste motorizări au deţinut o cotă de piaţă de 59,7%.

Lăsând deoparte argumentele strict emoţionale care sunt pomenite în orice discuţie clasică disesel vs benzină, am decis să analizăm cele două opţiuni din punct de vedere financiar, luând ca bază de calcul modelul Peugeot 207 Urban. Am ales pentru comparaţie două propulsoare de 1,4 litri cu cilindree şi puteri apropiate, tocmai pentru a nu exista diferenţe majore din punctul de vedere al performanţelor. Astfel, motorul alimentat cu motorină 1,4HDi are o capacitate cilindrică de 1.398 cmc şi dezvoltă 70 CP, iar propulsorul pe benzină 1,4E are o cilindree de 1.360 cmc şi dezvoltă 75 CP. Diferenţa între preţurile de achiziţie (cu toate taxele incluse) este de 1.214 euro, dieselul costând 12.838 euro, iar varianta pe benzină, 11.624 euro. Consumul mixt declarat de producător pentru varianta diesel este de 4,5 litri/100 km, în timp ce motorul cu benzină consumă 6,3 litri/100 km.

La staţiile Rompetrol, motorina Efix costă 3,18 lei/litru (0,97 euro), iar benzina Efix, 3,47 lei/litru, (1,06 euro). Un calcul simplu ne arată că un posesor de HDi va cheltui 4,365 euro pentru a parcurge 100 km, în vreme ce un posesor al modelului pe benzină va plăti 6,678 euro pentru aceeaşi distanţă, rezultând o diferenţă de 2,313 euro/100 km. Dacă pornim de la premisa că datele de mai sus sunt singurele necesare, un nou calcul matematic demonstrează că diferenţa de 1.214 euro plătită în plus de posesorul diesel-ului va fi amortizată după 52.486 de kilometri.

Pentru a avea un tablou complet al costurilor am inclus însă şi preţul reviziilor obligatorii cerute de producător până la limita de 52.000 km parcurşi. Conform importatorului Peugeot, compania Trust Motors, pentru ambele variante sunt necesare cinci vizite la service – câte una la fiecare 10.000 km -, însă trei dintre acestea (la 10.000 km, 30.000 km şi 50.000 km) sunt gratuite. Pentru HDi, cele două revizii plătite, la 20 şi 40 de mii de km, costă în total aproximativ 230 de euro, iar pentru varianta pe benzină, valoarea aceloraşi revizii este de circa 200 de euro. Diferenţele de costuri la revizie derivă din valoarea mai mare a componentelor pentru diesel. Spre exemplu, filtrul de combustibil este mai scump cu 47 de euro în cazul alimentării cu motorină.
Incluzând şi reviziile obligatorii în costurile totale, calculate până la 50.000 de km, ajungem la un volum al cheltuielilor de 13.068 de euro pentru diesel şi de 11.824 de euro pentru versiunea pe benzină. Reluând calculul iniţial, rezultă o amortizare a diferenţei de 1.244 de euro la exact 53.783 de kilometri. La o medie de 15.000 de km parcurşi anual, banii în plus necesari pentru HDi vor fi recuperaţi după trei ani şi jumătate de utilizare.

Cazul prezentat mai sus nu este singular. Cam aceeaşi este perioada de amortizare a diferenţelor de costuri şi pentru alte modele sau mărci de autoturisme, diferenţele date de preţul de achiziţie sau de revizii fiind destul de reduse.
Primele cinci modele din import aflate în topul vânzărilor au fost achiziţionate în proporţie covârşitoare cu propulsoare alimentate cu benzină. Conform APIA, din totalul de 7.520 de modele Renault Clio şi Symbol comercializate în primele patru luni ale anului, numai 2.070 au fost diesel. Ocupantul locului doi, Renault Mégane, a fost cumpărat în varianta diesel de 1.609 clienţi, dintr-un total de 2.964, iar modelul de pe locul al treilea, Chevrolet Aveo, a fost cumpărat în totalitate doar în varianta cu benzină (2.603 unităţi). 

48-3723-41_pomparosie.jpgAvantajele motorului cu motorină

CONSUM Primul şi cel mai pomenit plus al motorului diesel este consumul redus de carburant. Pentru 100 de kilometri parcurşi în oraş, între zece litri de benzină şi doar patru-cinci litri de motorină este într-adevăr o diferenţă majoră.

CUPLU Un alt plus care îi încântă pe iubitorii diesel-urilor este cuplul mare la turaţii joase, fapt ce duce la un demaraj mai bun şi la o mai mică „oboseală“ a motorului în timp.

COST Posesorul de diesel trece mai rar pe la staţiile de alimentare şi scoate mai puţini bani din portofel de fiecare dată. Poate tocmai din acest motiv, staţiile de combustibil se cheamă benzinării şi nu „motorinării“.

EMISII DE CO2 REDUSE. În cazul motoarelor alimentate cu motorină, nivelul emisiilor este, de cele mai multe ori, mai mic decât acela al propulsoarelor cu benzină. Un Logan 1.5 dCi produce numai 125g CO2/km, în timp ce 1.4 MPI atinge 166g CO2/km.

48-3722-41_pompagalbena.jpgAvantajele motorului cu benzină

ZGOMOT REDUS Printre cele mai menţionate avantaje ale maşinilor care funcţionează cu benzină se află zgomotul redus al motorului. În majoritatea cazurilor, această idee este adevărată, însă motoarele diesel de generaţie nouă au echilibrat destul de mult balanţa.

COSTURILE DE INTREŢINERE sunt un alt atu. De cele mai multe ori, reviziile obligatorii sunt mai ieftine în cazul acestor propulsoare, dar şi aici există excepţii, mai ales dacă motorul este conceput după o tehnologie de ultimă oră.

POLUARE Printre plusuri se remarcă şi unul de ordin „estetic“. Puţine motoare pe benzină ajung să scoată fumul negru şi înecăcios pe care îl scot diesel-urile mai vechi şi mai prost întreţinute.

GREUTATE De cele mai multe ori, propulsorul alimentat cu benzină este mai uşor decât diesel-ul, acest fapt contribuind la o mai bună repartizare a masei şi la o greutate totală mai redusă a vehiculului.