Studiul firmelor de asigurare nu este, defapt, un studiu având în vedere că se referă la doar 30 de unități service din cele 11.000 care există în întreaga țară, declară, pentru Capital, Dan Barbu, președintele ASSAI. 

Acesta răspunde, astfel, reprezentanților Uniunii Naționale a Societăților de asigurare și Reasigurare (UNSAR) care au arătat că unele unități service încasează sume de trei ori mai mari pentru reparațiile în baza RCA comparativ cu cele plătite direct de client. 

Barbu recunoaște că există unele diferențe de preț, însă spune că nu sunt în niciun caz de asemenea amploarea și sunt justificate de particularitățile lucrului cu asigurătorii. 

” Sunt unele diferențe de tarif. În niciun caz atât de mari cum spun firmel de asigurare, dar sunt. Ca să închizi un dosar de daună cu firma de asigurare ai nevoie de 1-2 oameni în plus decât în mod normal, pentru că este foarte multă birocrație. Uneori ai nevoie de consultanți, chiar de avocat. În plus, să nu uităm că au existat cazuri în care firmele de asigurare au plătit după 1-2 ani. Și încă mai sunt astfel de cazuri. „, a arătat Barbu.

Potrivit șefului ASSAI, oricum studiul UNSAR nu poate fi corect având în vedere că niciodată o daună nu seamănă cu alta șui, prin urmare, nici modalitatea în care sunt reparate nu poate fi aceeași. 

 

Firmele de asigurări vând RCA sub tarifele de referință. ” Acuzația că <<prețurile vor crește din cauza service-urilor>> este o manipulare”

 

Într-o completare a poziției oferite inițial, Dan Barbu a detaliat, explicând inclusiv că 90% dintre service-uri au tarife ca în 2005-2010, deci nu poate fi vorba despre o exagerare a prețurilor, ci dimpotrivă. 

„Țînând cont că în România sunt aproximativ 11000 de unități reparatoare autorizate de RAR, considerăm că studiul UNSAR la nivelul celor 29 de service-uri este irelevant. Ce criterii științifice au fost luate în calcul la momentul selecției acestora?  UNSAR ar fi trebuit să precizeze și faptul că 90% din service-urile auto autorizate la nivel național lucrează cu tarife raportate la anii 2005-2010. Separat, dacă luăm un segment mult discutat al proprietarilor de autovehicule, mai bine zis al transportatorilor (de ex: posesorii de cap tractor > 16t), asigurați foarte nemulțumiți că urmare a creșterii polițelor RCA de până la  5 ori față de perioada menționată anterior, în contextul în care tarifele service-urilor au rămas la fel, întrebăm UNSAR de unde a provenit creșterea anterior menționată?”, arată Barbu. 

 

El mai adaugă faptul că acolo unde au existat majorări de tarife ele au fost în concordanță cu tendințele din întreaga lume. 

„Tarifele practicate de unele service-uri , care au crescut pe fondul majorării costului forței de muncă , a costurilor utilităților , a cursului valutar, a ROBOR,  nu pot fi considerate cauze ale scumpirii polițelor RCA și nici de declanșare a unei proceduri de infringement. Mai mult, chiar în acest moment, când societățile de asigurări reclamă o posibilă creștere a prețului polițelor RCA din această cauză, acestea vând polițele RCA sub tarifele de referință stabilite de ASF, deci nu pot invoca faptul că autoritatea competentă în domeniu le-a ingrădit în vreun fel drepturile. Această creștere a tarifelor unității reparatoare independente este în concordanță cu ceea ce s-a intamplat si la nivelul celor practicate de reprezentantele auto din România, cu atât mai mult cu cât practica celor din  urmă din acest punct de vedere datează de câțiva ani. Volumul activității acestor unități reparatoare nu reprezintă nici 0,1% din volumul total al activității derulate de service-urile autorizate la nivel național, astfel încât nu putem aduce în discuție că acești operatori economici se fac vinovați de creșterea tarifelor RCA.”, declară președintele ASSAI. 

„România nu e în infrigement din cauza service-urilor!”

Barbu a comentat și faptul că a fost declanșată procedura de infrigement împotriva României, pe tema RCA.

” În mod tendențios și pentru dezinformarea publicului se precizează că procedura de infringement s-a declanșat din cauza legii care permite unităților service să impună orice costuri, când în realitate motivele declanșării acestei proceduri erau legate de limitarea ponderii costurilor administrative și de vânzare a polițelor RCA , respectiv stabilirea unui plafon pentru tarifele de primă care se pot aplică la clienții cu risc ridicat.”, afirmă Barbu. 

În ceea ce privește tarifele practicate pentru mașina la schimb, reprezentantul service-urilor spune că asigurătorii exagerează și că plăetsc, oricum, doar pentru o mică parte din zilele în cae mașina stă în service. 

 

„Totodată, afirmațiile domnului Mădălin Roșu (președinte BAAR) nu au susținere, acesta nedovedind cu documente afirmația că „unele unități service practică tarife de până la 200-300 Euro/zi pentru mașînă de înlocuire, de care clientul beneficiază prin lege. În mod normal costul de închiriere al unei mașini nu depășește 40-50 Euro”.În acest sens, precizăm că în piață există tarife de 40-50 Euro, însă acestea sunt pentru autovehicule de clasa mică cum ar fi Logan, precum și alte autovehicule de clasa superioară cum ar fi SUV-urile (ex: Mercedes S Klasse), unde tariful de chirie poate ajunge la  200 Euro. Conform legii, păgubitul are dreptul să închirieze un autovehicul de o clasa similară celei avariate. .Să nu uităm că asigurătorul, prin vocea domnului Mădălin Roșu, a uitat să menționeze că tarifele plătite pentru mașînă de înlocuire sunt achitate la cel mult 25 % din numărul zilelor efective pentru care păgubitul folosește efectiv autovehiculul de închiriat. În contextul în care , datorită termenelor foarte mari prevăzute în legislație (constatare daune 3 zile, constatare suplimentară 3 zile, notificare privind procedura de declanșare a investigațiilor 5 zile, etc), perioada medie de staționare a unui autovehicul în service în vederea reparației este cuprinsă între 20 și 30 zile, perioada pentru care , deși clientul beneficiază în integralitate de autovehicul la schimb, asigurătorul plătește în limita a aproximativ 4-5 zile, datorită algoritmului de calcul prevăzut de lege.”, transmite ASSAI.