În nicio altă ţară nu este scepticismul faţă de euro mai ridicat decât este în Germania. Pe de-o parte, este de înţeles în contextul în care Germania este principalul contributor la pachetele de salvare de urgenţă acordate ţărilor lovite de criză. Pe de altă parte, însă, pare puţin absurd, având în vedere cât de mult a profitat ţara de introducerea euro.

Germania este o naţiune exportatoare, aproximativ 40% din exporturile sale mergând către alte state din zona euro. De curând, au apărut veştile că exporturile Germaniei vor depăşi pragul de 1.000 de miliarde de euro pentru prima dată. Dar chiar companiile care se bucură acum de acest succes sunt obişnuite să-şi poată exporta produsele la cele mai scăzute şi mai stabile preţuri, context asigurat de euro.

Moneda unică a eliminat fluctuaţiile cursurilor de schimb din zona euro, iar moneda unică se apreciază mai puţin decât ar face-o marca germană. Cu alte cuvinte, preţurile au rămas competitive.

Rezultatul s-a reflectat într-un boom al exporturilor. Între 1993-1999, exporturile Germaniei au crescut cu aproximativ 3%, în următorii patru ani au crescut cu 6,5%, iar între 2003 şi 2007, după introducerea euro, exporturile au înregistrat o rată-record de 9%. O analiză a băncii de investiţii KfW, arată că apartenenţa la zona euro a adus Germaniei profituri între 50 şi 60 de miliarde de euro doar în ultimii doi ani,

Dacă s-ar întâmpla ca Germania să părăsească zona euro, acest avantaj ar dispărea brusc. O marcă germană reintrodusă s-ar aprecia rapid în raport cu euro – economistul-şef al UBS crede că o apreciere de 40% este cea mai realistă. Rezultatul ar fi că produsele de export vor deveni mult mai scumpe. Dacă o ţară puternică ar părăsi zona euro, scrie Deo, „ea va fi în final nevoită să renunţe la industria exportatoare“. Iar pentru economia germană, acesta ar fi un scenariu dezastruos, spune Der Spiegel.