Un studiu Deloitte pe tema fiscalităţii semnalează faptul că firmele care solicită rambursarea TVA de la fisc, se trezesc cu controale.

În cazul a 23% dintre companiile chestionate, ultima inspecţie fiscală a fost efectuată ca urmare a unei cereri de rambursare de TVA. De asemenea, 66% dintre companii spun că au avut parte de o rambursare rapidă de TVA, acordată fără o inspecţie fiscală prealabilă.

Aproape toţi respondenţii, mai exact 97% dintre aceştia, nu au solicitat dobânzi pentru întârzierea rambursărilor de TVA.

În materie de relaţionare cu Fiscul, companiile chestionate au semnalat că, la nivelul gestiunii fiscale apar probleme ca urmare a birocraţiei excesive, care îngreunează relaţia contribuabilului cu autorităţile. Concret, companiile spun că au avut dificultăţi în obţinerea fără întârzieri a unei fişe corecte de evidenţă pe plătitor, a certificatelor de atestare fiscală, a celor de rezidenţă fiscală sau a celor de atestare a plăţii pentru impozitele cu reţinere la sursă.

„Deficienţele sistemului de rambursare sunt evidente, în contextul procentului mare de cereri de rambursare a căror perioadă de soluţionare depăşeşte termenul legal de 45 de zile”, se precizează în raport.

În studiu se mai arată că, pentru moment, doar 3% dintre companiile care au înaintat cereri pentru rambursarea TVA-ului au solicitat şi dobânzile de întârziere a plăţilor. Dobânzile reprezintă un drept implicit al contribuabililor, dar companiile chestionate s-au arătat rezervate în privinţa beneficiilor imediate, invocând eventuale repercusiuni din partea autorităţilor. O soluţie ar fi ca legislaţia să prevadă plata automată a dobânzii, în cazul în care organele fiscale depăşesc perioada legală pentru soluţionarea rambursărilor.