În condiţiile în care economia a întârziat să dea semne de redresare în 2012, Dedeman şi-a continuat marşul triumfal ca lider al pieţei materialelor de construcţii şi amenajărilor interioare şi exterioare, în timp ce competitorii săi au scăzut.
Afacerile reţelei de magazine Dedeman au avansat cu 20% faţă de anul 2011, până la 2,41 miliarde lei (541 milioane euro), de două ori mai rapid decât estima compania la începutul anului.
Cum a fost posibilă o asemenea creştere, care a dus afacerile Dedeman cu 126% peste nivelul din urmă cu trei ani? „Am crescut pe fondul extinderii reţelei de magazine, precum şi datorită faptului că am reuşit să ne menţinem pe vechea reţea, să nu scădem, aşa cum au făcut competitorii noştri“, spune Dragoş Pavăl, preşedintele Dedeman.
Conform estimărilor proprii, Dedeman estimează piaţa locală a materialelor de construcţii şi amenajărilor la 1,8 miliarde euro, în care micile firme au o pondere foarte mare, de peste 30%.
Cum explică Dedeman succesul în raport cu competiția sa? „Cel mai important lucru este să rămâi cu picioarele pe pământ. Nu există ceva mai rău care i se poate întâmpla unei companii şi angajaţilor ei decât pierderea contactului cu realitatea. Din acel moment începe sfârşitul“, spune Pavăl.

Creştere impresionantă, datorită sfidării crizei

„Când a venit criza, dacă era să urmăm sfatul lor (al companiilor străine de consultanţă, n.r.), am fi oprit toate investiţiile, că vine prăpădul, iar pentru asta ne cereau şi bani. Opriţi-vă cât mai aveţi timp! Nu contează cât aţi făcut. Lăsaţi totul aşa! Asta ne spuneau mari companii de consultanţă. Contrar sfaturilor catastrofice care anunţau prăpădul, criza ne-a ajutat enorm. Am ajuns să cumpărăm terenuri la care nici măcar nu visam“, spune preşedintele Dedeman.
De exemplu, terenul pentru un magazin deschis recent n-ar fi avut nicio şansă să îl cumpere înainte de criză, pentru că se cereau preţuri de 500 euro/mp, iar acum au avut şansa să îl achiziționeze cu aproximativ 80% mai ieftin.

Totodată, în 2012, compania a reuşit să reziste fără să apeleze la credite noi, iar la fel s-a întâmplat şi în 2013. Astfel, gradul de îndatorare (datorii totale raportate la capitaluri proprii) s-a redus semnificativ în 2012, de la 0,27 până la 0,22.

Planuri de extindere
Pe fondul succesului înregistrat în România, Dedeman are în plan extinderea în afara ţării, de care vorbeşte de mai bine de un an, dar acum mult mai nuanţat. „Moldova va fi prima destinaţie a extinderii noastre în afară. Depindem doar de situaţia politică, să se stabilizeze. Ar fi suficientă cerere să facem chiar două magazine în acelaşi an. Cel mai plauzibil ar fi un termen de 2-3 ani. Atâta timp cât avem suficientă treabă acasă, nu suntem grăbiţi să deschidem afară. Investiţia cred că s-ar cifra pe la 15 mil. euro pe magazin. Urmărim şi Bulgaria, ţări din fosta Iugoslavie, dar nu excludem nici destinaţiile exotice, care să fie la nivelul la care eram noi prin 1995. Mă gândesc la nordul Africii, dar nu excludem nici Orientul Apropiat“, spune Dragoş Pavăl.
Legat de terenurile din Moldova, Pavăl spune că sunt câteva pe care le urmăreşte, dar care, surprinzător, au nişte preţuri care nu sunt atractive. „Ne aşteptăm să ajungem la preţul corect anul viitor“.

„Pentru 2014, prioritatea zero este Bucureştiul, unde dorim să deschidem două noi magazine, în sectoarele 1 şi 3. Avem înţelegeri cu vânzătorii, dar mai avem nevoie doar de două avize. Probabil în perioada noiembrie-martie vom
rezolva şi această problemă. Ne gândim să avem şase magazine în Bucureşti, faţă de două câte avem acum“, precizează Pavăl.

În piaţă ar putea rămâne doar 3 jucători

Ar cumpăra Dedeman de la concurenţă vreun magazin sau mai multe? „Ar fi câteva opţiuni interesante să cumpărăm de la concurenţă, dar probabil că nu sunt disponibile“, spune Dragoş Pavăl. El crede că piaţa se va consolida în continuare.
„Vor fi ceva fuziuni şi achiziţii. Sunt prea mulţi jucători. Trei ar fi normal pentru România. Deja un prim semn e achiziţia Bricostore. S-ar putea ca noul acţionar să îşi dorească să mai cumpere“, e de părere şeful Dedeman. În 2013, Dedeman se aşteaptă să stabilească o nouă performanţă – primul an cu şase noi magazine deschise. Până acum au fost deschise patru magazine – la Galaţi, Piteşti, Miercurea-Ciuc şi Comăneşti, care au necesitat investiţii de 35,5 milioane euro, şi urmează Târgu-Mureş şi Ploieşti, ceea ce ar duce totalul reţelei la 36 de magazine.

„Anul acesta am rămas concentrați pe extinderea rețelei de magazine, profitând de  disponibilitatea unor locații foarte bine amplasate. Ne-ar fi plăcut să investim și în terenuri agricole, dar nu am mai avut nici timp și nici resurse. Cred că vom încheia anul cu şase noi deschideri. Al şaselea magazin din acest an ar fi cel din Ploieşti, pe la sfârşitul lui noiembrie, dar depindem de îmbunătăţirea vremii în următoarele două luni“, conchide Pavăl.

310 milioane euro este averea estimată a fraților Pavăl, potrivit ediției de
anul trecut a Top 300 Capital