Vrafuri de dosare, functionare obosite si nervoase, galagie, inghesuiala. Ca decor, in spatele ghiseelor, computerele in memoria carora ar trebui sa figureze toate informatiile despre contribuabilii dintr-o anumita zona. Ar trebui, pentru ca luate la bani marunti, bazele de date ale directiilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice sunt un adevarat dezastru. Decizii de impunere pierdute pe drum, baze de date compromise, decizii de impunere umflate.
„Verificand declaratii de impunere pe 2000 si 2001 apartinand clientilor mei, am avut surpriza de a constata ca administratiile financiare pierd datele. Plati facute prin banca nu puteau fi demonstrate, iar dosare fiscale ale unor firme cu rulaj important
erau cu desavarsire goale”, declara contabilul autorizat Carmen Radu. Administratiile financiare nu neaga aspectele semnalate, dar au justificari, cred ele, obiective: din erori de operare s-au sters fisierele, o pana de curent a facut pierdute anumite inregistrari in curs etc. In calitate de contribuabil te confrunti cu aceasta situatie in momentul in care ai nevoie de un certificat fiscal. Atunci descoperi, spre exemplu, ca impozite pe care le-ai platit apar ca datorie catre buget. Ce se poate face in aceasta situatie? Carmen Radu spune ca obligatia refacerii dosarului fiscal revine administratiei financiare in raza careia s-a produs „accidentul”. Tot ceea ce trebuie sa faca persoana aflata intr-o asemenea situatie este o sesizare scrisa.
Plicul de la fisc face dovada primirii deciziei de impunere
O alta situatie frecvent intalnita este intarzierea sosirii deciziilor de impunere. Peste un milion de contribuabili platitori de impozit pe venitul global nu au primit inca deciziile aferente anului 2000. Sunt posibile doua explicatii: fie s-au pierdut pe drum, fie destinatarul are de recuperat bani de la bugetul statului si decizia sa de impunere este intentionat intarziata. Legea spune ca impozitul pe venit se plateste in maximum 60 de zile de la comunicare. Daca aceasta nu s-a produs, contribuabilul nu are de suferit. Totul este ca in momentul in care primeste decizia de impunere sa pastreze plicul cu data postei.
si, in sfarsit, o a treia situatie este aceea in care suma inscrisa in decizia de impunere este exagerat de mare. Solutia oferita de expertul contabil Daniel Sandu este urmatoarea: in termen de 60 de zile de la primirea deciziei, contribuabilul se va adresa inspectorului fiscal caruia ii este arondat si va face o sesizare scrisa pe adresa administratiei financiare. Organul fiscal este obligat sa-i raspunda in 30 de zile. In nici un caz nu va plati impozitul contestat.