Acciza la benzină va crește de la 2,52 lei/litru la 2,78 lei/litru, în timp ce pentru motorină va urca de la 2,31 lei/litru la 2,55 lei/litru. În paralel, TVA-ul aplicat carburanților va fi majorat de la 19% la 21%. Astfel, aproape jumătate din prețul plătit la pompă va reprezenta taxe și accize încasate de stat.

Un plin de benzină va costa mai mult ca niciodată

Estimările specialiștilor arată că prețul benzinei va ajunge până la 7,5 lei/litru, iar motorina ar putea urca la 7,8 lei/litru. În medie, scumpirea va fi de aproximativ 50 de bani pe litru, cu posibilitatea ca prețurile să crească și mai mult, dacă petrolul se va scumpi la nivel internațional în perioada următoare.

Pentru șoferii români, acest lucru înseamnă costuri mai mari la fiecare alimentare. De exemplu, un plin de benzină pentru o Dacia Logan, cu rezervor de 50 de litri, va crește de la aproximativ 350-360 de lei în prezent, la 370-380 de lei după 1 august. Diferența pare modestă la prima vedere, dar acumulată în timp, impactul asupra bugetului personal devine considerabil.

„Din calculele și datele disponibile în acest moment, prețul benzinei va crește spre 7,5 lei pe litru, iar motorina ar putea ajunge la 7,8 lei. Dacă ne raportăm doar la majorările previzionate, atunci creșterea va fi de aproximativ 50 de bani/litru. Dar, în perioada următoare este foarte posibil să vedem o majorare a prețului petrolului. De aceea, consider că această creștere a accizei vine în cel mai prost moment posibil”, a declarat analistul fiscal Adrian Negrescu pentru ProMotor.

statie shell, shell, statie benzina
SURSA FOTO: Dreamstime

Situația este mult mai complicată în cazul transportatorilor

Situația este mult mai complicată în cazul transportatorilor. Un camion de mare tonaj, cu două rezervoare de câte 700 de litri fiecare, are în prezent un cost de alimentare de aproximativ 10.100 de lei.

După aplicarea noilor taxe, un plin complet va costa aproape 11.000 de lei. Diferența de circa 1.000 de lei se va reflecta inevitabil în costul de transport al mărfurilor. Pentru a compensa aceste cheltuieli suplimentare, transportatorii vor fi nevoiți să majoreze tarifele cu 5-10%.

Aceste creșteri vor fi transferate asupra prețului final al produselor din magazine

Aceste creșteri vor fi transferate asupra prețului final al produselor din magazine, afectând toate categoriile de consumatori. Prin urmare, scumpirea carburanților nu va rămâne un fenomen izolat, ci va influența întregul lanț economic, de la producție până la raft.

Măsurile adoptate de Guvern vin într-un moment considerat inoportun de către analiștii financiari, în contextul unei economii deja tensionate de inflație și instabilitate fiscală. Impactul general va fi resimțit în mod direct și constant în viața de zi cu zi a populației.