CASCO intră în era digitală. Prețul asigurării va reflecta modul în care conduci, nu doar valoarea mașinii
Polițele CASCO se vor calcula pe baza comportamentului la volan și a istoricului de daune, nu doar după valoarea autoturismului. Noua abordare aduce evaluări personalizate ale riscului și reduceri substanțiale pentru șoferii fără incidente, dar și costuri mai mari sau franșize suplimentare pentru cei cu reparații frecvente. Asigurătorii vor folosi baze de date extinse și informații din service-uri pentru a stabili tariful corect, iar responsabilitatea la volan devine esențială pentru costul final al poliței.
Potrivit specialiștilor din domeniu, valoarea poliței CASCO va fi stabilită doar după o analiză amănunțită a reparațiilor și a daunelor înregistrate anterior. Astfel, șoferii care nu au provocat accidente ar putea beneficia de scăderi semnificative de preț:
„Unii dintre proprietari ar putea să beneficieze de reducere de mii de lei, îndeosebi în condițiile în care vehiculul condus nu a fost implicat în incidente rutiere”, se arată în analiza noilor proceduri.
De exemplu, pentru mașinile care au avut daune repetate pe aceleași componente, costurile poliței pot crește sau pot fi introduse franșize suplimentare.
„Dacă acest autoturism ar avea parbrizul înlocuit într-un an de trei ori, la reînnoirea poliței CASCO îi mărim prețul și poate îi punem o franșiză pentru elemente vitrate. Se poate pune o franșiză de 150 de euro pe eveniment sau o franșiză crescătoare, 300-450 de euro”, explică un expert din industrie.
Firmele de asigurări vor accesa baze de date internaționale și informații din service-uri auto, precum și datele Registrului Auto Român, pentru a calcula cât mai exact riscul asociat fiecărui șofer.
„O mașină veche de 3 ani avea aceeași sumă asigurată, indiferent de kilometraj sau de istoric. Acum, lucrurile se ancorează mai bine în realitate și se face o verificare înainte de emiterea poliței CASCO”, a declarat un broker de asigurări pentru Observator Antena 1.

Companiile de asigurări nu plătesc daunele în orice condiții
Odată cu aceste modificări, firmele de asigurări atrag atenția asupra obligațiilor care revin șoferilor. Majoritatea polițelor CASCO includ clauze privind prevenția accidentelor, printre care echiparea autovehiculelor cu anvelope potrivite sezonului. În lipsa acestora, despăgubirea poate fi refuzată sau acordată doar parțial.
Situația s-a reflectat recent în București, unde ninsorile au generat numeroase tamponări, multe dintre ele provocate de lipsa anvelopelor de iarnă. Șoferii implicați nu doar că au fost sancționați, dar au fost nevoiți să suporte și costurile reparațiilor: asigurările nu au acoperit daunele produse.
Distanța de frânare se dublează cu anvelope nepotrivite
Specialiștii atrag atenția asupra riscului folosirii anvelopelor de vară iarna, arătând că, la 50 km/h, o mașină cu anvelope adecvate sezonului poate opri în 25-30 de metri, în timp ce un vehicul cu anvelope de vară are nevoie chiar de două ori mai mult pentru a se opri pe carosabilul acoperit cu gheață sau zăpadă.
„Testele arată că, la o viteză de 50 km/h, o mașină dotată cu anvelope de iarnă are o distanță de frânare de 25-30 de metri. În schimb, un vehicul echipat cu anvelope de vară poate avea nevoie de până la 50-60 de metri pentru a se opri complet pe un drum acoperit cu gheață sau zăpadă.”
Această diferență poate fi crucială pentru evitarea accidentelor, mai ales în condiții de trafic aglomerat. În România, peste 11 milioane de vehicule sunt înmatriculate, iar noile reguli de evaluare și calculare a polițelor CASCO ar putea schimba semnificativ modul în care proprietarii își gestionează riscurile la volan și costurile asigurărilor auto.