unui proiect PHARE de tip infratire institutionala, avand ca scop oferirea de suport Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei in elaborarea unei strategii de formare profesionala continua. Datele statistice reunite in studiul Institutului National de Cercetare stiintifica in domeniul Muncii si Protectiei Sociale (INCsMPS) arata clar faptul ca intreprinzatorii sunt putin interesati de resursa umana. Teoretic, toti constientizeaza importanta perfectionarii profesionale (85,5%). Practic, cei mai multi indica faptul ca fondurile alocate pentru instruire nu vor depasi 1-3% din cifra lor de afaceri in viitorul apropiat. Pregatirea personalului nu poate fi orientata, de altfel, spre dezvoltarea calitativa a serviciilor de turism din Romania, pentru ca nici nu exista un sistem de evaluare corespunzatoare a personalului. De baza ramane autoinstruirea, potrivit raspunsurilor date (aproape 44%), chiar si in cazul in care apar schimbari tehnologice in firma. Pentru ca nu sunt dispusi sa faca investitii in resursa umana, patronii pun pret pe recrutarea personalului care are deja competente profesionale (65%)sau care are experienta in munca (89%). In momentul in care sunt insa intrebati daca apreciaza ca angajatii lor au deprinderile si abilitatile necesare pentru a-si indeplini cu succes sarcinile profesionale, procentul de 81,1 de non-raspunsuri nu mai lasa loc la nici un comentariu. Tacerea, in acest caz, este un raspuns fara echivoc. Cum-necum, treaba merge. Cat o sa mai tina? Probabil pana in momentul integrarii in Uniunea Europeana. Deocamdata, marile hoteluri din Romania, care constientizeaza fenomenele globalizarii, isi pregatesc forta de munca in strainatate. Probabil ca venirea unui furnizor de calitate va produce mari schimbari pe piata instruirii in domeniul turismului, unde oferta … subtire.

Furnizori de instruire In domeniul turismului
· Institutul Roman de Cercetari Economico-Sociale si Sondaje
· T.H.R – Tourism, Hotel & Restaurant Consulting Group
· Centrul National de Invatamant Turistic
· ANAT – Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania
· Centrul de Formare a Resurselor Umane din Turism
· Centrul National de Educatie Permanenta in Turism
· Centru de formare profesionala continua al Cooperatiei de Consum si Credit.

Tot ce-i frumos incepe cu un vis
Cris Micut si-a petrecut ultimii zece ani in Asia de Sud Est. De la TAROM, a aterizat direct pe scaunul de director al unuia dintre cele mai mari lanturi hoteliere: Best Western International. Acum vrea sa transfere in Romania experienta acumulata in domeniul ospitalitatii.
Capital: Cum ati ajuns sa lucrati in Thailanda?
Cris Micut: In 1994 am plecat acolo in vacanta. Sotia mea lucra de cinci ani in Thailanda, ca angajata a Taromului. Pentru ca ma ocupam de distributie electronica la Tarom, un proprietar al unui lant de hoteluri din Thailanda, pe care-l cunosteam mai de mult, mi-a solicitat cateva lamuriri de specialitate, deoarece voia sa inceapa o activitate noua, de distribuire a unei francize.
Capital: si v-a angajat.
Cris Micut: Nu. Am plecat in concediu in sudul Thailandei. La revenire, mi-a facut o propunere care mi s-a parut tentanta si profesional, si financiar.
Capital: Cu alte cuvinte, v-ati angajat pe… relatii.
Cris Micut: Angajarea s-a facut ca urmare a unui interviu foarte riguros in Arizona, la sediul Best Western International. De altfel, cei sase ani cat am fost Development and Technical Assistance Director pentru Best Western South East Asia am lucrat direct cu oficiul central din SUA. Alegerea mea s-a facut pentru competentele tehnice si experienta in domeniu. La un an dupa inceperea activitatii am fost atestat ca inspector de calitate, fiind raspunzator de recrutarea, asistarea si controlul calitatii hotelurilor afiliate Best Western International, care insumau pe atunci peste 7.400 de locatii in toata lumea.
Capital: Ce a insemnat acomodarea cu zone atat de diferite cultural?
Cris Micut: O mare provocare. Diferentele sunt nu numai intre culturile mari, definite generic, ci si intre tari despre care crezi ca sunt la fel, din punctul de vedere al valorilor: Malaiezia, Singapore, Thailanda, Cambodgia, Vietnam, Laos sau Myanmar. Experienta transnationala a fost extrem de importanta pentru depasirea limitelor proprii.
Capital: Unde v-ati mutat dupa anii petrecuti la BWI si de ce?
Cris Micut: „Nenorocul” a facut sa intru de la inceput pe o pozitie de varf. Nu mai aveam posibilitatea sa evoluez decat la nivelul cunostintelor. In plus, dupa ani in care controlezi activitatea directorilor generali, ajungi sa-ti doresti sa faci si tu niste lucruri practice. Experienta lor iti genereaza multe idei, abordari noi pe care vrei sa le probezi pentru a-ti dovedi performanta. In plus, proiectul in care am fost solicitat – un hotel unicat, 84 de etaje, 673 camere, 5 restaurante, 2 baruri, Spa etc. – era o mare provocare. La deschiderea sa a fost cotat cel mai inalt hotel din Asia de Sud Est.
Capital: si cu toate acestea, in 2001 ati plecat si de acolo.
Cris Micut: Ultimii doi ani si jumatate i-am petrecuti ca manager al unui hotel resort de 4 stele, Paradise Beach Resort – Koh Samui, Thailanda, membru al Swiss International Hotels and Resort. M-a ademenit un fost coleg, ajuns intre timp proprietar. El a schimbat postul de director cu scaunul de proprietar al mai multor hoteluri situate pe niste insule foarte exotice ale Tailandei.
Capital: Dvs., in schimb, ati schimbat scaunul de director thailandez cu unul romanesc.
Cris Micut: Intamplarea joaca un rol foarte important in viata noastra. Foarte multi manageri de varf din hotelurile thailandeze sunt absolventi ai scolii hoteliere de la Laussane. La vremea respectiva, Casa Regala de la Versoix isi manifesta tot mai mult interesul fata de sistemul de instruire practicat in acest campus universitar. Tot in Thailanda l-am intalnit si pe profesorul Dumitru Porojan, care avea deja deschisa in Romania o scoala de profil. Intotdeauna l-am apreciat pentru ideile avangardiste.
Capital: si asa s-a nascut ideea crearii unui institut de elita in domeniul ospitali-tatii in Romania, sub auspiciile Casei Regale, scolii Hoteliere din Laussane si IRECSON, dar cu dvs. la… bord. Ati renuntat la paradisul thailandez si la salariul de vis de acolo pentru un vis aici, deocamdata.
Cris Micut: Tot ce-i frumos incepe cu un vis.

carte de vizita
· Data nasterii: 13 mai 1950, Ocnele Mari, Valcea
· Stare civila: casatorit
· Absolvent al Facultatii de Electronica si Comunicatii – Institutul Politehnic Bucuresti, in 1974
· Marketing International – ASE in 1983
· cursuri postuniversitare / mini MBA in domeniul IT la Universitatea din Marseille / Aix-en-Provence in 1993
· A participat la numeroase cursuri de specializare in domeniul distributiei electronice (Atlanta, SUA), management (Dallas, SUA), tendinte in industria turismului (Miami, USA), on-job training (ZALrich, Switzerland – Swiss Air), asigurarea calitatii – hotel business (Phoenix, SUA si Sydney, Australia)
· Hobby: tenis, golf, sporturi nautice, diving, schi, alpinism.

Ospitalitatea este departe de imaginea fostului carciumar
Scoala Hoteliera din Lausanne (EHL) este recunoscuta pentru aportul la implementarea unor institutii de invatamant similar in tarile in care exista un important potential in dezvoltarea turismului. Din aceasta toamna, Romania este primul partener strategic al scolii elvetiene.

Capital: Care este sistemul de colaborare cu scolile hoteliere la a caror infiintare participa EHL?
Ray F. Iunius: Ajutorul scolii Hoteliere din Laussane se materializeaza prin consultanta oferita de expertii elvetieni. In aceste cazuri, diploma este atribuita de noua institutie creata in tara respectiva, parteneriatul sfarsindu-se o data cu inceperea activitatii noii scoli. Fundatia-institut creata in Romania constituie o exceptie: in Roayal Institut of Hospitality Management – RIHM, EHL este parte constitutiva, impreuna cu Casa Regala si cu Institutul IRECSON din Bucuresti. rn
rnCapital: Cum se va desfasura programul RIHM din Bucuresti?rn
rnRay F. Iunius: Dezvoltarea se va face in etape succesive, in functie de cererea de formare a pietei romanesti. Cu toate ca exista un mare entuziasm al profesionistilor din industria hoteliera romaneasca, institutul va porni intai cu cursuri de tip „executive” (probabil trei saptamani la Bucuresti si o saptamana la Lausanne), urmand sa-si extinda activitatea de invatamant si consultanta pe masura ce se vor dezvolta resursele umane si materiale necesare.rn
rnCapital: Ce parere aveti despre „capitalul” uman cu care veti lucra aici?rn
rnRay F. Iunius: Daca avem curajul sa recunoastem ca sintagma „forta de munca romaneasca are un nivel inalt de calificare” este mai mult de domeniul legendei decat al realitatii, atunci vom intelege si de ce multi antreprenori romani prefera sa-si aduca expati la conducerea noilor unitati create sau de ce lanturile hoteliere straine au mari probleme in recrutarea cadrelor necesare ocuparii unor pozitii cheie. In plus, in momentul cand tineri competenti incep sa se afirme, lipsa unor planuri concrete de cariera si conditiile precare in care isi desfasoara activitatea ii determina sa paraseasca tara. rn
rnCapital: Ce puteti spune despre serviciile hoteliere din Romania?rn
rnRay F. Iunius: Tinerii specialisti romani au o cultura noua, bazata pe dorinta de a-si satisface clientii. Cei ce nu au reusit inca sa faca marele salt urmaresc inca micul profit pe termen scurt si continua sa vada in client un „fraier ce poate fi usor pacalit”, uitand ca poti pacali doar o data. Acesta este si motivul pentru care multe firme straine prefera sa renunte la a recruta oameni cu mare „experienta” si prefera sa formeze oameni noi, cu o experienta mai scurta, dar mai permeabila la cerintele actuale. Hotelaria si restauratia moderna sunt departe de imaginea fostului carciumar obligat sa „deschida usile cu capul” si sa se aranjeze cu sefii pentru ca, oricum, „merge si asa”.rn
rn
rnPrima scoala de management hotelierrn
rnA