În cadrul investigaţiilor declanşate în 2006, în urma unor plângeri depuse de către SC Netmaster Communications SRL, autoritatea de concurenţă a constatat că cele două companii de telefonie au refuzat să acorde firmei Netmaster accesul la reţele lor de telefonie în vederea terminării apelurilor naţionale şi internaţionale tranzitate de acest operator. Netmaster solicitase interconectarea la tariful reglementat de ANCOM, tarif mai mic decât cele practicate de Orange şi Vodafone.

"Interconectarea reţelelor operatorilor şi implicit achiziţia de către aceştia a serviciilor de terminare a apelurilor oferă abonaţilor din reţele diferite posibilitatea de a se apela între ei. Astfel, realizarea acestor servicii implică preluarea apelurilor provenite sau tranzitate din/prin reţelele altor operatori (Netmaster în acest caz) şi livrarea lor la punctul final de destinaţie (utilizatorii finali ai reţelelor Orange şi Vodafone). Pentru operatorii alternativi de telefonie (de tip Netmaster), aceste servicii constituie facilităţi esenţiale, în vederea intrării şi respectiv a menţinerii lor pe piaţă", se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenţei.

"Abuzurile Vodafone şi Orange s-au manifestat pe pieţele serviciilor de terminare a apelurilor în propriile reţele de telefonie, pieţe pe care fiecare dintre aceşti operatori deţine o poziţie de monopol. Conform legislaţiei în domeniul concurenţei, în absenţa unei justificări obiective, un refuz reprezintă un abuz de poziţie dominantă pe piaţa de acces. Orange şi Vodafone aveau nu numai obligaţia de a acorda accesul Netmaster la reţelele lor în vederea terminării apelurilor, dar şi pe aceea de a respecta reglementările autorităţii din domeniu, inclusiv cea de a practica un tarif maxim pentru serviciile respective (indiferent de locul de iniţiere a acestora, în afara sau in interiorul României)", se mai precizează în comunicat.

Din analiza efectuată de Consiliul Concurentei a rezultat că, până la data de 01.01.2007, Vodafone şi Orange şi-au stabilit tarife mai mari pentru serviciul de terminare a apelurilor în internaţional, fără a lua în considerare reglementările din domeniu, care stabileau un tarif maxim ce trebuia respectat.

"Dacă Vodafone şi Orange ar fi acordat accesul Netmaster la tariful maxim reglementat, conform obligaţiei de nediscriminare, ar fi trebuit sa aplice acelasi tarif tuturor operatorilor care solicitau acest serviciu, inclusiv celor cu care aveau încheiate contracte. Cele două companii nu au acordat Netmaster accesul la reţelele lor de telefonie pentru terminarea apelurilor originate în internaţional şi a celor originate în reţelele altor furnizori din România pentru pentru o perioadă de  1 an şi jumătate în reţeaua Vodafone şi 2 ani şi 4 luni în reţeaua Orange. De asemenea, pentru o scurtă perioadă de timp, cele două companii au limitat terminarea apelurilor naţionale provenite din reţeaua Netmaster", potrivit  autorităţii de concurenţă

„Veniturile suplimentare obţinute de cele două companii pe această piaţă reprezintă, de fapt, cheltuieli suplimentare ale operatorilor care au terminat apeluri în reţelele Vodafone şi Orange. Acest lucru se traduce prin plata unor tarife mai mari de către consumatorii finali” a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Netmaster a fost unul dintre furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixă din România intraţi pe piaţă începând cu anul 2003, odată cu liberalizarea acesteia.
SURSA: Consiliul Concurenţei