Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Dan Petre: Nu mai este „corect social” să consumi ostentativ în vremuri de criză

Autor: | | 5 Comentarii | 648 Vizualizari

Criza economică a intrat deja în al doilea an "de existenţă". Fie că a însemnat o diminuare de salariu, fie că au avut loc disponibilizări, fie că afacerile au început să meargă mai slab, criza a început să se simtă adânc în viaţa de zi cu zi a oamenilor. capital.ro a vorbit despre criză, despre publicitate şi depre învăţământul românesc specializat pe ştiinţele comunicării cu unul dintre cei mai avizaţi oameni de publicitate şi research din România. Dan Petr

Criza economică a intrat deja în al doilea an "de existenţă". Fie că a însemnat o diminuare de salariu, fie că au avut loc disponibilizări, fie că afacerile au început să meargă mai slab, criza a început să se simtă adânc în viaţa de zi cu zi a oamenilor. capital.ro a vorbit despre criză, despre publicitate şi depre învăţământul românesc specializat pe ştiinţele comunicării cu unul dintre cei mai avizaţi oameni de publicitate şi research din România. Dan Petre este profesor la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul SNSPA, este managing partner la D&D Research şi doctor în ştiinţele comunicării.

capital.ro: Dată fiind activitatea pe care o aveţi  în zona de research, puteţi să-mi spuneţi dacă criza a afectat  în vreun fel psihologia consumatorului român? Dacă da, cum? Ce diferenţe simţiţi între Focus-Grupurile de dinainte de criză şi cele de acum?

Dan Petre: Criza a modificat considerabil psihologia consumatorului român, indiferent de segmentul din care ar face parte acesta şi de caracteristicile sale de socio si/sau psihografice. Modificările sunt foarte numeroase si cele mai multe dintre ele ţin de restrângerea si controlul consumului. Este vorba pe de o parte de reducerea considerabilă a surselor de venit, iar pe de altă parte de o presiune sociala către adoptarea de comportamente de consum austere. Nu mai este „corect social” să consumi ostentativ în vremuri de criză, când celor mai mulţi le merge greu. Dar este şi o formă de „economie preventivă”: „chiar dacă acum nu îmi este greu, mai bine sa fiu pregătit cu ceva pus deoparte.”

Lucrul care mi s-a părut cel mai interesant insă, este faptul că segmente mari de consumatori „s-au prins” abia la începutul lui 2010 că este criză. Şi că aceasta este una care depăşeşte cu mult graniţele României. De regulă odată cu secarea celor mai multe din „pârâiaşele” financiare care mai alimentau suplimentar veniturile gospodăriei. Sau cu „topirea” ultimelor straturi de „grăsime financiară” ale aceleiaşi gospodării, acumulate în perioada verii economice din 2007-2008.

Suntem mai atenţi la reclame

capital.ro: S-a schimbat în vreun fel raportarea omului de rând la mesajele transmise de produsele publicitare?

D.P.: În perioade de recesiune consumatorii sunt mult mai atenţi la comunicarea publicitară. Si cu deosebire la promoţii si acele mesaje care vorbesc despre cum produsele îi ajută să găsească soluţii la problemele cu care se confruntă în această perioadă. S-au scris cărţi întregi despre stilurile de creaţie şi strategie dezvoltate şi utilizate de agenţii în perioada marii crize din anii 30 din SUA.

Publicitatea va rămâne sufletul comerţului

capital.ro: Credeţi că după criză companiile vor reveni la bugetele de marketing de dinainte sau criza le va imprima o nouă viziune asupra a ceea ce înseamnă promovarea?

D.P.: Pentru a ajunge la bugetele din 2008 vom avea nevoie de mulţi ani de recuperare. Mărimea bugetului nu va depinde atat de adoptarea unei alte viziuni, mai austere sau mai eficiente, cât de banii care vor exista în piaţă. Deci de cât de mult vor cheltui consumatorii dupa criză. Deci tot de dezvoltare economică. Activităţile de Marcom (marketing şi comunicare n.r.) sunt ca un gaz: ocupă tot spaţiul care le este pus la dispoziţie. Nu am auzit încă pe cineva din publicitate să se plângă că bugetul de comunicare al clientului este prea mare şi că nu ştie ce să facă cu el.

capital.ro: Mai este publicitatea, aşa cum o ştim, un “must have”  pentru companii? Pe viitor vom mai putea vorbi în aceiaşi termeni despre “sufletul comerţului”?

D.P.: Da. Comunicarea rămâne şi va fi în continuare cea mai importantă componentă a mixului de marketing. Toate vocile avizate vorbesc chiar de creşterea importanţei acesteia.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.


Fii informat cu Capital!