Cei care au răspuns la cel mai recent sondaj realizat de Forumul Economic Mondial cred că rata de creștere pentru 2021 va fi de aproximativ 6%. De asemenea,  majoritatea celor chestionați se așteaptă la o recuperare a PIB-ului global până la nivelul pre-COVID-19 până în prima jumătate a anului 2022.

Și totuși, în spatele cifrelor, unele țări se confruntă cu noi valuri dramatice ale pandemiei. După 18 luni de lockdown-uri, durere și stres, milioane de oameni sunt fără job-uri, locurile de muncă rămân neocupate în economiile cu venituri ridicate, iar o serie de factori de risc ar putea întârzia revenirea la o oarecare normalitate.

Noi avantaje pentru firme

În același timp, apar noi avantaje pentru firmele și lucrătorii care ies din anul pandemic cu un angajament reînnoit și o marjă de manevră de a investi în tehnologii ecologice și abilități ecologice. Dacă politica poate stabili condițiile-cadru potrivite pentru a debloca investițiile private la scară largă, rata de creștere pe termen lung s-ar putea dovedi mult mai sănătoasă decât creșterea actuală, de 1,5% pentru economiile avansate în 2025.

În lunile următoare, liderii vor fi provocați să navigheze cu atenție în apele dificile ale tranziției de la sprijinul de urgență la cheltuieli mai transformatoare și să găsească combinația politică adecvată pentru a depăși polarizarea internă.

Abordări diferite ale recuperării

În țările în care finanțele guvernamentale au permis, măsurile de urgență au fost rapide, generoase și comparabile între economii. Abordările privind stimulentele fiscale diferă foarte mult în ceea ce privește domeniul de aplicare și relevă o serie de priorități în ceea ce privește tipul de transformare economică pe termen lung.

De exemplu, în timp ce cheltuielile de stimulare ale Chinei după criza financiară globală s-au axat pe transformarea digitală a țării, acestea s-au îndreptat apoi spre construirea sistemului public de sănătate. Planul de redresare UE pune accentul principal pe tranziția verde. La rândul lor, SUA au adoptat pachete de stimulare și planuri de investiții fără precedent pentru infrastructură și în sprijinul familiilor.

Guvernele se confruntă și cu provocarea uriașă de a prezenta planuri suficient de ambițioase pentru a se transforma cu adevărat, în timp ce nu depășesc cheltuielile.

În economiile în care guvernele nu au dispus de resursele necesare pentru a oferi ajutor de urgență, cicatricile economice ale falimentelor și scăderea de pe piața forței de muncă ar putea fi un obstacol semnificativ pe drumul spre redresare.

În ceea ce privește riscurile de tranziție, cei care au răspuns la sondaj consideră că cel mai mare risc al lăsării cicatricilor vine dintr-un val întârziat de falimente, urmat de cicatricile pieței muncii.

Marile bănci centrale vor continua să acorde prioritate stabilității prețurilor

Abilitățile diferite  ale guvernelor de a interveni au sporit diferențele existente între țările care și-au permis măsuri de salvare fiscală și vaccinuri și cele care nu au reușit asta. Modul în care guvernele gestionează acum tranziția pentru a accelera schimbările structurale care aduc rezultate mai favorabile va fi la fel de critic ca și acțiunea comunității internaționale de a reduce lacunele între țări. 

Importanța interdependenței internaționale

Cu cât presiunile sunt mai dure pe plan intern, cu atât tentația va fi mai mare ca forțele politice să intensifice măsuri protecționiste. În timp ce multilateralismul înregistrează o renaștere, în multe țări apar forțe politice care ar putea pune în discuție această redeschidere.

În timp ce nivelul ridicat de interconectare de astăzi poate contracara eforturile politice de escaladare a unor astfel de tensiuni, retorica autonomiei devine din ce în ce mai puternică. Prin urmare, legăturile dependente de alte țări sunt descrise drept vulnerabilitate de către unii politicieni, și nu ca o sursă de câștig reciproc.