Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

Cum revoluționează un orădean transportul public din Abu Dhabi

Autor: | | 0 Comentarii | 2083 Vizualizari

Un român are în fișa postului să dezvolte transportul local în Abu Dhabi, unul dintre cele mai frumoase orașe ale lumii arabe. Csuzi Istvan s-a ales cu această provocare în urmă cu un an, când a fost numit director general al City Transport, firma de transport public din capitala Emiratelor Arabe Unite. Planurile de dezvoltare sună simplu, dar sunt extrem de ambițioase: metropola trebuie să mizeze pe metrou și tramvai.

Înainte de a se muta în Abu Dhabi, Csuzi Istvan a condus transportul local din Oradea, unul dintre cele mai moderne şi civilizate oraşe din România. Sub ochii orădeanului, dezvoltarea Dubaiului, o altă metropolă arabă, a luat avânt pentru că pregăteşte, cu investiţii uriaşe, Expoziţia Mondială din 2020. Bani sunt, petrolul fiind încă la mare căutare peste tot în lume. Totuşi, ca orice resursă, şi aceasta se va termina la un moment dat. Soluţia arabilor? Turismul. Managerul transportul public din Abu Dhabi spune că doar viitorul va decide dacă abundenţa de turişti poate să acopere necesarul de încasări pentru susţinerea în continuare a proiectelor futuriste din Dubai. În schimb, Abu Dhabi, un oraş cu peste 3 milioane de locuitori, are o cu totul altă strategie. „Este mai reţinut în mega-investiţii, abordarea treptată, dar sigură, este considerată şansa viitorului acestui Emirat. Dacă în Dubai s-a construit de câţiva ani metroul şi linii de tramvai ale căror sisteme sunt în expansiune, proiectul pentru acelaşi tip de transport public din Abu Dhabi este doar în stand by de ani buni şi doar pe termen mediu se aşteaptă finalizarea lor (2025-2030) „, ne-a explicat Csuzi Istvan.

Astăzi, Abu Dhabi are o reţea vastă de linii de autobuze, toate arterele principale având acoperire totală cu transportul public. 

City Transport este operatorul public de transport din Abu Dhabi şi zona Metropolitană cât şi în municipiul Al Ain şi Regiunea de Est, acoperind peste jumătate din teritoriul Emiratului. Vorbim despre o companie privată, un membru al holdingului de transporturi terestre ale „Emirates National Group“ (autobuze publice şi şcolare, taxi, rent-a-car, service, asigurări, etc...). Potrivit managerului firmei de transport public din capitala Emiratelor Arabe Unite, cultura utilizării transportului public este departe de nivelul european. „În Dubai procentul de utilizare a transportului public este de 16% din necesarul de mobilitate, pe când în Abu Dhabi luptăm să atragem publicul călător să crească peste valoarea actuală de doar 3%“, spune managerul.

Arşiţa face autobuzele inutilizabile

Csuzi Istvan menţionează că sunt mari diferenţe de utilizare a transportului public din cauza climatului neprielnic. Dacă în România oamenii merg pe jos câteva sute de metri până la prima staţie, în Emirate chiar şi 50 de metri pot fi un efort uriaş în arşiţa de 40-45 de grade Celsius. „Acesta este şi explicaţia utilizării taxiurilor (peste 4,5%) şi al autoturismelor personale (peste 70%). Efectul este clar, ambuteiaje şi blocaje în ore de vârf! Reducerea acestora se poate face doar prin măsuri de creştere masivă a ponderii transportului public prin construcţie de metrou sau tramvai, cu autobuzele se poate asigura doar o ameliorare a situaţiei“, punctează managerul City Transport.

În Abu Dhabi, pe cele peste 60 de linii urbane şi interurbane circulă peste 450 de autobuze (majoritatea MAN City Lion şi MERCEDES Citaro) cu un efectiv de aproape 1.000 de şoferi, lunar cumulând peste 4,5 milioane kilometri operaţi. Csuzi Istvan a mai explicat că mentenanţa autobuzelor este externalizată, „starea lor este chiar excepţională la vârsta lor medie de 7-8 ani, ele arată ca şi noi. Contractul recent expiră în toamnă după care (foarte probabil!) vom încheia un nou contract pe 5 ani, cu achiziţie de flotă nouă de autobuze, valoarea contractului ajungând aproape de 400 milioane de euro“, menţionează Csuzi Istvan.

 

Eficientizarea costurilor a devenit o prioritate maximă, în noul contract ca şi criteriu de atribuire s-a folosit metoda care include preţul vehicului, mentenanţa şi consumul de combustibil pe întreaga perioadă de operare. Csuzi Istvan este singurul european angajat (în holdingul cu peste 4.500 de persoane), doar locţiitorul acestuia fiind emiratez (arab localnic), restul fiind indieni, pakistanezi, yemeniţi, egipteni, filipinezi şi mulţi alţii. Pentru Csuzi Istvan, cele mai mari provocări în primul an de mandat au fost interrelaţionarea. „Trebuie să vorbeşti o limbă engleză specială, mult diferită la indieni, africani, filipinezi şi nu este uşor de interpretat, mai ales prin telefon...“, detaliază românul. Mai mult, a trebuit să se adapteze noilor condiţii de muncă şi unei culturi diferite. „Doar la primele ocazii m-am mirat când şedinţele au fost întrerupte pentru rugăciune“, spune managerul.

Mini interviu

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.