„Aceasta este una dintre principalele dificultăţi pe care le întâmpini: imaginea proprietăţii. Imediat ce începi să vorbeşti de dificultăţi financiare, pe bună dreptate, toată lumea asociază situaţia cu o neperformanţă a activului. De multe ori aceasta este realitatea. Unul dintre avantajele acestei crize este că am văzut cu cine avem de-a face. Şi în sensul bun şi în sensul rău. Cum reacţionează şi cât de fidel este fiecare într-un contract de colaborare“, a declarat într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Capital Ionuţ Dogaru, country executive manager al Resolute Lar Romania, companie care administrează trei malluri în default şi întregul portofoliu „toxic“ al unei bănci din România.

Chiar dacă băncile ar prefera să îşi scoată la vânzare fiecare activ imobiliar toxic în parte, în vederea recuperării unei părţi cât mai mari din datorie, de cele mai multe ori timpul, riscul şi presiunile interne la care este supusă instituţia financiară nu permite abordarea acestei soluţii. Astfel, vânzarea acestor tipuri de active în pachete mari, unor investitori oportunişti care urmăresc obţinerea unui preţ cât mai mic, pare să fie modalitatea cea mai des întâlnită, dar care cauzează şi cele mai mari pierderi.  

Criza a demonstrat clar că, atunci când o bancă este afectată de probleme, acestea se pot extinde la ansamblul sectorului financiar și dincolo de frontierele unei țări. Ea a mai demonstrat că nu există sisteme corespunzătoare care să permită gestionarea instituțiilor financiare care se confruntă cu dificultăți. Există foarte puține reguli care să determine acțiunile de întreprins de către autorități în cazul unei bănci care a intrat în criză, iar istoria arată că cei care au de suferit sunt tot clienţii solvabili ai băncilor.

Citiţi în revista Capital aflată la chioşcuri în această săptămână un interviu cu un dezvoltator imobiliar transformat în administrator de active toxice.