Conform sursei citate, în Cehia se ajunge la 9,2 km la mia de km pătraţi, în Ungaria la 7,5 la mia de km pătraţi, în Bulgaria la 4,1 km la mia de km pătraţi, iar în Polonia la 2,7 km la mia de km pătraţi, potrivit raportului întocmit de autoritatea de concurență.

În total, pe primul loc în privința numărului de kilometri de autostradă se află Polonia, cu  837 km. Podiumul este completat de Cehia, cu 727 de km, și de Ungaria, cu 696 km. Și vecinii de la sud au mai mulți kilometri de autostradă finalizați, respectiv 459.

Invitat la emisiunea “Ultimul cuvânt”, noul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, a fost întrebat de jurnalistul Ion Cristoiu “de ce, noi românii, nu avem autostrăzi”. Răspunsul ministrului a fost că România nu a fost în stare să creeze un portofoliu de proiecte înainte de aderare şi care să fie implementate.

“Nu avem autostrăzi pentru că, cel puţin în transporturi, n-am fost în stare să ne creăm un portofoliu de proiecte înainte de a aderare şi n-am fost în stare, după aderare, să accelerăm modul în care aceste proiecte sunt evaluate la Bruxelles, contractate acasă şi implementate după. N-am fost în stare să facem acest lucru înainte de aderare, pentru că ăsta e cel mai important lucru. Portofoliul de proiecte trebuie creat înainte de începerea perioadei de programare”, a spus oficialul.

Menţionăm faptul că atât Evenimentul zilei, cât şi Capital au arătat, în ultimii ani, prin mai multe articole, cum au fost schimbate strategia în sectorul transporturilor, cum unele proiecte considerate prioritare de o guvernare au fost trase pe dreapta odată cu schimbarea echipei de la Palatul Victoria. Mai mult, cele două publicaţii au arătat cum la unele proiecte au fost modificate traseele pentru că terenurile aparţineau unor oameni influenţi care nu doreau ca autostrada să treacă pe terenurile lor sau invers, adică persoane care doreau să fie expropriate.

Ministrul Transporturilor a explicat aseară în emisiunea “Ultimul cuvânt” că pentru perioada 2014-2020 lucrează deja la portofoliu de proiecte, urmând ca atunci când începe următoarea programare financiară să fie gata, adică “să aibă studii de fezabilitate şi să poată fi contractate, chiar înainte de anul 2014”. O altă explicaţie a ministrului referitoare la “lipsa autostrăzilor” este acreditarea foarte târzie a Autorităţii de Management şi începerea contractării fondurilor europene pentru aceste proiecte mult mai târziu.